Kategoriat
Säännöt

King’s Breakfast (King Lui)

Kuningas on kutsunut sinut linnaansa aamiaiselle. Aterian aikana pelaajat ottavat pöydältä annoksia erilaisista tarjolle asetelluista ruokalajeista. Kuningas, hyvä isäntä kun on, antaa vieraidensa ottaa ruokaa ennen itseään. Toisinaan kuningaan lemmikkilohikäärme Emerald varastaa ruokaa isäntänsä lautasilta. On tietysti hyvin töykeää syödä enemmän kuin kuningas, joten pelaajien on oltava valppaina etteivät ole liian ahneita. Pelin loputtua voittajaksi julistetaan se, joka syö eniten niitä ruokia, joista kuningas pitää eniten, syömättä kuitenkaan enemmän kuin kuningas.

Alan R. Moonin ja Aaron Weissblumin korttipeli 3-5 pelaajalle. Käännös julkaistu Abacus Spielen luvalla.

Lue King’s Breakfastin arvostelu.

Sisältö

110 korttia:

  • 105 annoskorttia (15 korttia seitsemää eri ruokalajia)
  • 5 Emerald-korttia

Alkuvalmistelut

  • Laittakaa pelin laatikko pystyyn pöydän sivulle. Kuninkaan ruoat kerätään sen eteen.
  • Pelaajat valitsevat haluamallaan menetelmällä ensimmäinen kierroksen kokin.
  • Kokki sekoittaa kortit ja asettaa pakan pöydälle kuvapuoli alaspäin.

Pelin kulku

Peli koostuu useista kierroksista. Kussakin kierroksessa on seuraavat vaiheet:

  1. Pöydän valmistelu
  2. Annosten kerääminen
  3. Kuninkaalle tarjoilu

Tämän jälkeen kokki antaa pakan vasemmalla puolellaan istuvalle pelaajalle, josta tulee seuraavan kierroksen kokki.

1. Pöydän valmistelu

Kokki jakaa kaksi korttia kutakin pelaajaa kohden. Kortit otetaan pakan päältä ja asetetaan pöydän keskelle kuvapuoli ylöspäin. Siinä ovat kierroksen antimet.

Annoskortteja on seitsemää eri annosta. Ne erottaa toisistaan värin ja kuvan perusteella. Jokainen kortti on yksi annos kyseistä ruokalajia. Kortit lajitellaan pinoihin ruokalajin mukaan. Pelaajien on nähtävä helposti, montako korttia kutakin ruokalajia on tarjolla.

Pakassa on viisi kuninkaan lemmikkilohikäärmettä esittävää Emerald-korttia. Jos kokki jakaa esiin niitä, ne laitetaan esille omana ryhmänään ruokalajien viereen.

2. Annosten kerääminen

Kokki aloittaa kierroksen. Muut pelaajat pelaavat järjestyksessä myötäpäivään. Kaikki tekevät kierroksen aikana yhden toiminnon. Vaihtoehdot ovat:

a. Annoksen ottaminen pöydältä

Pelaaja ottaa kaikki yhden ruokalajin kortit pöydältä ja laittaa ne käteensä. Pelaajan on otettava kaikki, yhtään ei saa jäädä yli.

tai

b. Annoksen ottaminen pakasta

Pelaaja ottaa yhden annoskortin pakasta käteensä näyttämättä sitä muille pelaajille. Jos pöydässä ei ole enää yhtään annoskortteja, pelaajan on pakko nostaa pakasta. Muulloinkin toki saa.

Jos pelaaja nostaa Emerald-kortin, hänen on käytettävä se välittömästi tai laitettava se pöydälle, josta kuka tahansa saa sen käyttää. Emeraldin nostanut ei saa vetää pakasta korvaavaa korttia, vaikka jättäisi Emeraldin käyttämättä.

tai

c. Emeraldin käyttäminen kuninkaan ruokien syömiseen

Tämän toiminnon voi valita vain, jos pöydällä on saatavilla vähintään yksi Emerald-kortti ja kuninkaan edessä on vähintään kaksi annoskorttia. Pelaaja ottaa yhden Emerald-kortin pöydältä ja kaksi annoskorttia kuninkaalta. Kortit poistetaan pelistä.

Pelaajan on pakko poistaa kaksi korttia. Hän voi poistaa joko kaksi samanlaista tai kaksi erilaistakorttia.

3. Kuninkaalle tarjoilu

Jos pöydällä on yhä ruokia kun kaikki pelaajat ovat ottaneet annoksen, tarjoillaan ruokaa kuninkaalle. Kuningas ottaa kaiken, mitä pöydälle jäi. Kortit lajitellaan ja laitetaan kuninkaan eteen siten, että pelaajien on helppo nähdä, montako annosta kuninkaalla kutakin ruokaa on.

Jos kierroksella on vain vähän erilaisia ruokia tarjolla, voi olla, ettei kuningas saa mitään. Tämä on normaalia ja sopivaa. Kuninkaalle päätyneitä annoksia ei voi poistaa muilla keinoin kuin Emeraldia käyttämällä.

Emerald-kortit pysyvät pöydässä, kunnes ne käytetään.

Kun kuninkaalle on tarjoiltu, seuraavan kierroksen kokki jakaa pöydälle uudet kortit, taas kaksi korttia pelaajaa kohden. Pöydässä olevien Emerald-korttien määrä ei vaikuta jaettavien korttien määrään.

Pelin päättyminen

Peli loppuu välittömästi, kun ruokaa pitäisi tarjoilla, mutta pakassa ei ole tarpeeksi kortteja täyden pöydän saamiseksi. Käyttämättömät kortit poistetaan pelistä.

Pisteenlasku

Lopuksi lasketaan pisteet. Pelaajat lajittelevat korttinsa ja asettavat ne näkyviin.

Otitko liikaa ruokaa?

Pelaajat vertaavat keräämiensä annosten määrää kuninkaan annoksiin. Jos pelaajalla on enemmän jonkun ruokalajin kortteja kuin kuninkaalla, heittää hän ne pois. Ne poistetaan pelistä, siitä ruokalajista ei saa lainkaan pisteitä.

Laskeminen

Sitten lasketaan. Kuninkaalla olevien annosten määrä on yhä tärkeä: jokaisesta annoskortista pelaaja saa yhtä monta pistettä kuin kuninkaalla on kyseisiä kortteja.

Esimerkki: Kuninkaalla on neljä annosta juustoa. Jos pelaajalla on yli neljä annosta juustoa, heitetään ne pois. Jos pelaajalla on neljä juustoannosta tai vähemmän, on jokainen juustoannos neljän pisteen arvoinen (koska kuninkaalla niitä on neljä). Tällöin pelaaja, jolla on kolme juustokorttia saa 3 (pelaajan korttien määrä) x 4 (kuninkaan korttien määrä) = 12 pistettä juustoistaan.

Sama laskutoimitus toistetaan kaikille aineksille. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa. Tasapelin sattuessa pelaaja, joka joutui heittämään vähiten kortteja pois (kuninkaan annosmäärän ylittämisen vuoksi) on voittaja.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *