Miltä kuulostaisi ristinollapeli, jossa ristit ja nollat liikkuvat? En olisi heti uskonut, että ristinollasta saisi kehitettyä mitään järin kiinnostavaa, mutta Boop onnistuu siinä.
Kyseessä on uudelleen teemoitettu versio saman suunnittelijan abstraktista Gekitai-pelistä (2020), enkä ihmettele ratkaisua: Boop vetoaa söpöydellään taatusti niin kissafaneihin kuin moniin muihinkin.
Se ei ulkoasustaan huolimatta ole heppoinen lastenpeli, vaan pätevä kahden pelaajan aivojumppa, ja onkin voittanut muun muassa Mensa Select -palkinnon. Pelin oma ikäsuositus on 10+, mikä on varsin kohdallaan, vaikka monet pari vuotta nuoremmatkin pystyvät varmasti pelin oppimaan.

Kissat riviin, mutta miten?
Boopissa on vähän osia, mutta ne ovat sitäkin hienommat. Sänky pedataan laittamalla kankainen, 6×6-ruutuinen peitto nurin käännetyn pelilaatikon pohjan päälle. Kumpikin pelaaja saa 16 tukevaa, puista nappulaa: kahdeksan pentua ja kahdeksan aikuista kissaa.
Ristinollan mukaisesti vuorollaan pitää sijoittaa yksi oma nappula johonkin peiton vapaaseen ruutuun. Tavoitteena on saada kolme omaa kissaa riviin vaakaan, pystyyn tai vinottain.
Rivin tekeminen ei kuitenkaan ole helppoa. Pelin juju on, että leikkisät kissat tönivät toisiaan: kun uusi nappula tulee peitolle, kaikki sitä ympäröivissä kahdeksassa ruudussa olevat nappulat hyppäävät yhden ruudun poispäin. Pelin nimi tulee tönimistä kuvaavasta boop-äännähdyksestä (jota kannustetaan myös käyttämään pelatessa).
Ketjureaktioita ei sentään tapahdu, eli tönäisty nappula ei töni uusia nappuloita. Jos pentu tai aikuinen putoaa töytäyksen seurauksena reunan yli, se palaa pelaajan varastoon ja voidaan ottaa mukaan peliin taas seuraavalla vuorolla.
Aluksi pelataan vain pennuilla. Kun pelaaja onnistuu asettamaan kolme pentuaan riviin, ne otetaan pois pelistä, ja tilalle saa varastoonsa kolme aikuista kissaa. (Koska kissat rakastavat pahvilaatikoita, säännöt määräävät pelistä poistetut pennut tietenkin leikkimään pelilaatikon toiseen puoliskoon.) Pelin voittaa kolmen oman aikuisen kissan rivillä.

Pennut ja aikuiset pelaavat eri säännöillä
Ensimmäinen peli menee kokeillessa ja hahmottaessa, miten nappulat käyttäytyvät laudalla. Pian alkaa huomata erilaisia tapoja saada kissat asettumaan halutulla tavalla. Esimerkiksi jos nappulan pitäisi siirtyä, mutta ruutu on varattu, se pysyykin paikoillaan. Rivin voi usein pyrkiä muodostamaan tarkoituksellisilla töytäyksillä.
Samalla on kuitenkin oltava tarkkana, ettei vahingossa lahjoita vastustajalle ilmaista kolmen suoraa. Vastustajan peliä voikin joutua miettimään lähes yhtä paljon kuin omaansa.
Aikuiset kissat muuttavat sängyllä telmimisen dynamiikkaa, sillä pennut eivät pysty tönimään aikuisia kissoja, mutta aikuiset tönivät sekä toisiaan että pentuja. Jos vastustaja saa useita isoja kissoja nopeammin, käy vaikeammaksi estää riviä muodostumasta.
Kaikkia pentuja ei tarvitse kasvattaa aikuisiksi, mutta mitä enemmän aikuisia kissoja, sitä helpompi voittoriviä on yrittää. Vaihtoehtoisesti voittaa myös, jos pelaajan kaikki kahdeksan aikuista kissaa onnistuvat pysymään sängyllä yhtä aikaa. Vastustaja tietenkin yrittää tehdä tämänkin mahdollisimman hankalaksi.

Uusia kissamaisuuksia
Peliharrastajalle Boop on kevyttä filleriluokkaa, onhan se pohjimmiltaan yhä abstrakti ristinolla. Mutta missä vain tarvitaan matalan kynnyksen mielenkiintoista ja lyhytkestoista kaksinpeliä, Boop on paikallaan: esimerkiksi perheisiin, kerhoihin, kahviloihin, isommille lapsille, teineille tai vähemmän pelanneille pariskunnille.

Sen verran hyvin peli on menestynyt, että siitä on ilmestynyt myös pari teemaversiota, jotka tuovat kissoille uusia haasteita. Halloween-versiossa BOOoop on mukana kummituskissanappula, joka liikkuu peiton saumoja pitkin ja pelästyttää muita kissoja tarvittaessa vaikka hyppäämään toistensa yli.

Jouluinen Boop the Halls! puolestaan lisää peliin kolmannen ulottuvuuden ja laittaa kissat kiipeilemään joulukuuseen. Pelin voi voittaa olemalla joko kiltti – järjestämällä kissat riviin – tai tuhma – pudottamalla vastustajan kuusenkoristeet.
En ole näitä muita versiota testannut, ja niiden saatavuus voi vaihdella, mutta uskon ettei kiinnostuneen tarvitse empiä tarttua suoraan niihin tilaisuuden tullen.
Faktat Boopista
Suunnittelija: Scott Brady
Julkaisija: Smirk & Dagger Games (2022)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko helpot, kunhan pelin jujun hahmottaa. Strategioiden hiomiseen voi mennä useampi pelikerta. Söpöydestään huolimatta tämä ei ole pienten lasten peli.
Onnen vaikutus: Ei onnea. Kaikki on kiinni pelaajien siirroista.
Vuorovaikutus: Jokainen peliin pantu kissa voi vaikuttaa muihin kissoihin – myös omiin. On olennaista pyrkiä haittaamaan vastustajan pyrkimyksiä.
Teema: Toimiva, hauska ja erinomaisen hyvin toteutettu. Peli on oikeasti abstrakti, mutta ei tunnu siltä.
Uudelleenpelattavuus: Harrastajalle peli saattaa olla nähty muutaman kerran jälkeen, mutta satunnaiseen pelailuun se tarjoaa sopivasti tuumittavaa pitkäänkin, etenkin jos teema vetoaa. Haastavammista versioista voi hakea vaihtelua tilaisuuden tullen.
Saavutettavuus: Pelissä ei ole tekstiä. Osat ovat tukevia ja kissajoukkueet selvästi eri värisiä, vaikka samanmuotoisia.
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 20–30 min.


