Kategoriat
Peliarvostelut

Eclipse: Shadow of the Rift

Eclipsen toinen lisäosa Shadow of the Rift lisää peliin uusia muukalaisrotuja, uusia teknologioita, uutta löydettävää ja paljon muuta utta mielenkiintoista. Rise of the Ancients kannattaa lisätä peliin ensin, mutta tämä lisäosa tarjoaa kokeneille pelaajille paljon tutkailtavaa.

Eclipsen toinen lisäosa Shadow of the Rift tuo mukanaan evoluutiota sekä aika-avaruuden taivuttamista. Ensimmäisen lisäosan, Rise of the Ancientsin, tapaan toinenkin on modulaarinen, joten lisätä voi kaiken tai vain haluamansa osat.

Parhaimmillaan Shadow of the Rift on yhdessä Rise of the Ancientsin kanssa, jolloin harvinaiset teknologiat, edistysaskeleet (developmentit) ja löytölaatat täydentävät toisiaan ja muodostavat kattavan kokonaisuuden.

Uudet rodut

Shadow of the Riftin kansiShadow of the Riftin pääsisältö on kolme uutta rotua ja niihin liittyvät uudet pelimekaniikat. Uniikeista roduista toinen, Shapers of Dorado, keskittyy ajan hallintaan ja toinen, Pyxis Unity, tekee kombinaatiotoimintoja käyttäen resurssinaan vain transmateriaa.

Octantis muistuttaa pelimekaniikaltaan eniten vanhoja rotuja, mutta keskittyy evoluutioon ja kehittää pelin aikana toimintojaan ja muita ominaisuuksiaan paremmiksi. Vanhat rodut voivat saada lisäosan uusia ominaisuuksia rajoitetusti käyttöön esimerkiksi löytölaattojen avulla.

Shapers of Dorado voi oman toimintavuoronsa alussa distortiolaatan pelaamalla saada esimerkiksi aluksia tai resursseja tulevaisuudesta, mikä auttaa etenkin alkupelissä, tai lähettää aluksiaan tulevaisuuteen. Tulevaisuuden lahjat pitää tietenkin maksaa ajallaan, muuten syntyy paradokseja eli pistemenetyksiä pelin lopussa. Toteutuneesta aika-avaruuden hallinnasta Shapers of Dorado vastaavasti saa pisteitä.

Octantis-rodun evoluutio tapahtuu pääasiassa uuden mutageeni-resurssin avulla, jolla maksetaan tutkimustoiminnon (RES) kautta evoluutiolaatoista kehitettävät uudet kyvyt. Evoluution avulla on mahdollisuus esimerkiksi ennen vain Hydran Progressille ominaisiin tuplatutkimustoimintoihin, halvempiin aluksiin ja rakennelmiin sekä lisäpisteisiin. Alkupelin heikkoudestaan selvinnyt ja kehittynyt Octantis voikin yltää lopussa huimiin pisteisiin.

Pyxis Unity yhdistää rahan, tieteen ja materian yhdeksi transmateria-resurssiksi, jolla rakennetaan alukset (tai muutetaan ne toisiksi), kehitetään teknologiat ja maksetaan ylläpito. Rodun taloudesta johtuen taktiset vararikot ovat lähes poissuljettu vaihtoehto eikä passaamisesta voi venyttää liian pitkälle, muuten seuraavalla kierroksella ei paljoa tehdä.

Pelin perustoimintoja sekoittavien kombinaatiotoimintojen (kuten EXP+MOV) maksimaalinen hyödyntäminen vaatii hyvää suunnittelua, eikä esimerkiksi alusten päivittäminen (UPG) tapahdu yhdellä toiminnolla yhtä tehokkaasti kuin galaksin muilla roduilla. Pyxis Unityn menestyksekäs pelaaminen vaatiikin uusista roduista eniten taitoa. Pisteitä Pyxis Unity saa tähtiasemat korvaavista Death Mooneista, jotka vaativat paljon transmateriaa, mutta voivat myös liikkua.

Uusia noppia. Kuva: Lautapelit.fi
Uusia noppia. Kuva: Lautapelit.fi

Enemmän tutkittavaa

Harvinaiset teknologiat tarjoavat lisää vaihtoehtoja galaksin herruuden tavoitteluun. Kenties mielenkiintoisin on rift cannon, joka ei hyödy tietokoneista tai välitä suojista ja on täten tasaisen tuhovoimainen, mutta voi satuttaa niin omia aluksia kuin vastustajankin. Löytölaatoista saattaa paljastua erittäin tehokasta ja naapureita huolettavaa aseistusta, joista tuplaplasmatykit ovat se vähäisin ilo tai murhe. Myös uudet kehitysaskeleet täydentävät oivallisesti aikaisempia.

Shadow of the Rift lisää avaruuteen uusia sektoreita (heksoja) löydettäväksi, tällä kertaa myös keskustaa ympäröivälle ykköskehälle. Uusista sektoreista voi löytyä yhteys syvälle syvälle avaruuteen, josta samalla ilmestyy muinaisiakin voimakkaampia anomalioita sekoittamaan galaksia ja mahdollisesti tuhoamaan myös planeettoja. Rift cannoneilla ja rungolla varustettujen anomalioiden tuhoaminen ei ole ihan helppoa, mutta se palkitaan hyvin.

Erityismainelaattoja voi saada taisteluista tavallisen mainelaatan ohessa yhden. Erityismainelaatat tarjoavat kertakäyttöisiä etuja, esimerkiksi lisäliikkeen tai mahdollisuuden tehdä kaksi toimintoa peräkkäin, ja kannustavat aikaisiin taisteluihin.

Erinomaisena lisänä Shadow of the Rift sisältää täydennystä yleisimmin loppuviin alusten päivitysosiin. Toisaalta muutama lisänoppa rift cannoneille ei olisi ollut pahitteeksi, ja korjautumattomien anomalioiden myötä lisävahinkokuutioillekin olisi käyttöä. Harvinaisia teknologioita voi pelin aikana tulla saataville vain 12, joten niiden seuraamiseen esimerkiksi d12 olisi paikallaan.

Yhteenveto

Shadow of the Rift on kokeneelle ja etenkin ”kikkailua” kaipaavalle Eclipse-fanille erinomainen hankinta. Kuitenkin jos perus-Eclipseä haluaa laajentaa (ja kyllähän sitä haluaa), se kannattaa ehdottomasti tehdä monipuolisemmalla ja peruspeliä tasapainottavalla Rise of the Ancients -lisäosalla, ja vasta sen jälkeen siirtyä Shadow of the Riftin saloihin. Samalla voi jännittää, millaista laatuaikaa tulevaisuudesta seuraavan kerran putkahtaisi Eclipseä täydentämään.

Faktat Eclipse: Shadow of the Riftistä

Suunnittelija

Julkaisija: Lautapelit.fi (2015)

Mutkikkuus: Peruspeliin ja ensimmäiseen lisäosaan verrattuna pelimekaniikat ovat mutkikkaampia, joten ne kannattaa lisätä vasta kun Eclipse on hallussa.

Onnen vaikutus: Tuttua Eclipsestä. Hyvä löytölaatta tai sopivien evoluutio- ja distortiolaattojen nosto pelin alussa tekee galaksin herruuden tavoittelusta helpompaa.

Vuorovaikutus: Uudet mekaniikat tarjoavat uusia tapoja ovelaan laajentumiseen naapureiden kustannuksella.

Teema: Eroaa hieman pelisarjan aiemmista julkaisuista. Tuttua scifi-4X:ä edelleen.

Uudelleenpelattavuus: Suuri, etenkin yhdessä Rise of the Ancientsin kanssa.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa, säännöt ovat englanniksi.

Pelaajamäärä: 2–6, Rise of the Ancientsin kanssa 2–9.

Pituus: 30–45 minuuttia per pelaaja.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

2 vastausta aiheeseen “Eclipse: Shadow of the Rift”

Kiitokset toivomastani arvostelusta! Tämä selvensi kerrasta hyvin sitä millaisesta lisäristä on kysymys.

Kiva, että oli avuksi. Tekstissä näkynee pohjaoletus, että Rise of the Ancients olisi lukijalle tuttu. Jos ei ole, harvinaiset teknologiat ja developmentit voivat jäädä vähän hämäriksi. Joten tarkennetaan vielä siltä osin.

Harvinaisia teknologioita on olemassa vain yksi kutakin (ja niitä ei ole tässä lisäosassa kuin kuusi) ja ne lisätään pussiin muiden teknologioiden joukkoon, josta ne sitten mahdollisesti nostetaan tutkittaviksi. Developmentit (3 kpl) tarjoavat kertaluonteisen vaihtoehdon teknologian tutkimiselle, esimerkiksi löytölaatan ostamisen 8 rahalla.

Unohtuneena mainintana Shadow of the Riftin mukana tulee myös tyhjiä laattoja, joilla voi tehdä omat pienet lisänsä Eclipseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *