Kategoriat
Peliarvostelut

Enigma

Aarteet on historiallisesti piilotettu niin, että niiden löytäminen on mahdollisimman hankalaa ja vaatii hoksottimia. Siksi peli, jossa aarteita löytääkseen pelaajien on ratkaistava pulmia vaikuttaa jo lähtökohtaisesti kiinnostavalta ja lisäksi vielä temaattisesti paikkansa pitävältä. Kun pakettiin yhdistetään vielä suomalainen suunnittelija Touko Tahkokallio, joka on osoittanut suunnittelevansa mukaansatempaavia pelejä ja Paul Laanen näyttävä graafinen toteutus, ovat odotukset peliä kohtaan korkealla.

Pelin idea

Enigman kansiEnigmassa pelaajat johtavat arkeologiryhmää, lähettävät arkeologeja temppeleihin, ratkovat pulmia samanaikaisesti ja pulmat ratkaistuaan asettavat saamansa laatat parhaalla mahdollisella, jotta he ne tuottaisivat heille mahdollisimman paljon pisteitä.

Jokainen vuoro alkaa samanaikaisella pulman ratkaisulla, jossa kukin pelaaja ratkaisee yhtä tehtävää pelin neljästä erilaisesta tehtävätyypistä valittuaan tehtävätyyppiin liittyvän arvoituslaatan. Ensimmäinen neljästä arvoitustyypistä on tangram-arvoitus, jossa pelaaja asettelee laatalle tangram-laattoja ja yrittää peittää laudalla olevan muodon laatoilla. Toinen arvoitustyyppi on tasapainovaaka, jossa vaa’an molemmille puolille yritetään muodostaa sama matemaattinen summa. Lisäksi pelissä rakennetaan arvoituslaatan mallin mukaisia kolmiulotteisia rakennelmia tetrispaloista tai muodostetaan vesireittejä arvoituslaatalle vesireittilaatoista. Arvoituslaatat ovat kaksipuoleisia niin, että yhdellä puolella on arvoitus ja toisella on kuvattuna temppelin huoneita kolmessa eri värissä sekä tunneleita, jotka nämä huoneet yhdistävät.

Samanaikainen tehtävän ratkaisu päättyy, kun joku pelaajista kääntää tiimalasin ympäri ja tiimalasin hiekka valuu loppuun. Tämän jälkeen pelaajat tarkastavat ketkä pelaajista ovat tehtävänsä ratkaisseet ja nämä pelaajat saavat laajentaa olemassa olevaa temppelin huoneverkostoa ratkaisemallaan laatalla. Kun pelaaja on asettanut arvoituslaatan jatkamaan temppeliä, hän saa laittaa asettamalleen laatalle yhden arkeologin yhteen huoneeseen muistaen kuitenkin, että huoneita on kolmea eri väriä ja arkeologia ei saa asettaa ketjun huoneeseen, jos samanväriseen huoneeseen on aiemmin jo asetettu arkeologi.

Viimeinen vuorolla tapahtuva asia on se, että valmistuneet huoneverkostot pisteytetään. Huoneverkosto on valmis, kun se alkaa huoneesta tai suljetusta käytävän pätkästä ja päättyy huoneeseen tai suljettuun käytävän pätkään kaikista verkoston reiteistä. Tämän jälkeen jokainen pelaaja, joka verkostossa oli saa yhtä monta pistettä kuin verkostossa on samanvärisiä huoneita, johon pelaajan arkeologi on verkostossa asetettu. Jos verkostossa on siis erimerkiksi kolme sinistä huonetta ja pelaajan arkeologi on yhdessä näistä huoneista, pelaaja saa kolme pistettä.

Pisteytyksen jälkeen verkostossa osallisina olleet arkeologit palaavat pelaajille takaisin ja pelaajat tarkastavat onko joku pelaajista saavuttanut 15 pisteen rajapyykin. Jos näin on, peli päättyy ja eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa pelin.

Enigman eri puzzlet. Kuva: Paul Laane
Enigman neljä puzzle-lajia: vesijohdot, vaaka, palikan asettelu ja tangram. Kuva: Paul Laane

Nopea ongelmanratkaisu kohtaa laatanasettelun

Enigma on mielenkiintoinen peli, joka sopii monenlaisille pelaajille. Yhtäältä se on riittävän helppo peli, jotta vähemmänkin pelejä pelanneet lautapeliharrastajat ja perheet voivat pelata nauttien, toisaalta pelissä on sopivasti syvyyttä enemmän lautapelejä pelanneille pelureille. Itse en ole tiimalasia vastaan ratkottavien ongelmien suuri ystävä, mutta Enigman ongelmat eivät ole mahdottomia ratkaista ja pelissä on laattojen asettelun tuoma taktinen ulottuvuus, joka tekee pelistä erilaisen ja mielenkiintoisen.

Pelin komponentit ovat laadukkaat ja peli näyttää graafisesti hyvältä eli kokonaisuus on ehdottoman toimiva. Enigman uudelleenpelattavuuskin on kunnossa, sillä arvoituslaattoja on runsaasti eikä laattojen ulkoa oppimisen vaaraa käytännössä ole olemassa. Yksi perusongelma pelissä kuitenkin on niille, jotka ovat hyviä ratkaisemaan pelin ongelmia – peli on heille yksinkertaisesti liian helppo. Valtaosalle, eli meille ihan tavallisille tallaajille, Enigmassa on kuitenkin riittävästi pureskeltavaa eli en pidä helppoutta kovin suurena ongelmana.

Toinen ongelma pelissä on sen vaikeustaso erityisesti pelilaatikossa määritellyn suositusiän alarajan tuntumassa. Tehtävät ovat haastavia aikuisille ja ne ovat sitä varmasti vielä suuremmassa määrin lapsille ja nuorille. Terävä kymmenvuotias kykenee varmasti peliä pelaamaan, mutta hänelle saattaa olla järkevä antaa vähän enemmän aikaa kuin perheen aikuisille.

Enigma on piristävä julkaisu suomalaisessa lautapelikentässä ja se on ansiosta valittu Vuoden peli-kisan perhepelikategorian finalistiksi tänä vuonna (2012) ja tätä kirjoittaessani sillä on vielä erinomainen mahdollisuus myös voittaa palkinto. Enigma yhdistää mielenkiintoisen teeman, toimivat tutut mekaniikat ja näyttävän ulkoasun tavalla, joka varmasti vetoaa perheisiin ja tarjoaa runsaasti mukavia pelihetkiä visaisten haasteiden parissa.

Temppeli rakentuu pelin aikana. Kuva: Antti Koskinen
Temppeli rakentuu pelin edetessä. Kuva: Antti Koskinen

Faktat Enigmasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Competo (2012)

Mutkikkuus: Peli ei säännöiltään ole monimutkainen ja on helposti pelattavissa koko perheen kesken.

Onnen vaikutus: Laattojen nostamisessa on luonnollisesti tuuria mukana, mutta taito ratkaisee.

Vuorovaikutus: Laattojen asettelu mahdollistaa yhteistyön kuin myös kaverin härnäämisen eli vuorovaikutustakin pelistä löytyy.

Teema: Toimii yllättävän hyvin.

Uudelleenpelattavuus: Laattoja on rajallinen määrä, mutta riittävästi, jossa tehtäviä ei kykene oppimaan ulkoa.

Kieliriippuvuus: Peli on riippumaton kielestä. Säännöt ovat mukana molemmilla kotimaisilla kielillä.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: 45–60 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

8 vastausta aiheeseen “Enigma”

“Enigmassa johtavat arkeologiryhmää, lähettävät arkeologeja temppeleihin, ratkovat pulmia samanaikaisesti ja pulmat ratkaistuaan asettavat saamansa laatat parhaalla mahdollisella, jotta he ne tuottaisivat heille mahdollisimman paljon pisteitä.”

Tekstistä on varmaan vahingossa sanoja.

Hyvä peli. Jotkut tehtävät (vaakatehtävät) ovat kyllä todella helppoja, mutta laattojen taktinen sijoittelu tekee sen, että aina ei ole edullisinta valita helpointa tehtävää, vaan se josta saa hyvät pisteet.

Ubongo 3D on aiemmin ollut pelattavana, se on haastavampi kuin tämä ja vaatii kolmiulotteista hahmotuskykyä, mitä toisilta yksinkertaisesti löytyy ja toisilta ei. Tässä on se hyvä puoli, että myös 3D-vammaiset jotka eivät Ubongo 3D:stä selviä, pystyvät pelaamaan tätä, koska ongelmatyyppejä on erilaisia.

Positiivinen yllätys. Mondo muunmuassa on ollut aiemmin pelattavana, sanoisi että Mondo on huonompi kuin Enigma. Suosittelen Enigmaa ongelmanratkaisusta pitäville, jos Ubongo 3D vaikuttaa liian hankalalta.

Pelaajamääräksi on merkitty 2-4. Onko kokemusta miten hyvin toimii kaksinpelinä aikuisten kesken?

Enempi parempi, mutta kyllä tää meillä kaksinpelinä esim. Ubongon voittaa. Pisteiden lasku tuntuu vähän turhalta, kiva näitä ratkoa ilman tota Carcassonne-osiotakin. Se joka saa enemmän ratkottua pulmia varmastikin voittaa. Neljällä pelaajalla saattais joutua todellakin taktikoimaan enemmän että mitä laattaa lähtee havittelemaan.

Saako tiimalasin siis kääntää vasta sitten, kun on itse ratkaissut pulman?
Olen pelannut tätä peliä kerran, ja me tulkitsimme säännöt niin, että kuka tahansa saa kääntää tiimalasin koska tahansa, olipa oma pulma valmis tai ei. (Näin voisi siis taktikoida esim. siinä kohtaa, jos kaveri olisi voittamassa kyseisellä palalla ja oma pala on huono, niin kääntämällä tiimalasin heti kaverikaan ei kenties ehdi saada pulmaa valmiiksi, ja ensi kierroksella itsellä on kenties parempi laatta ja helpompi pulma, jonka saa pian ratkaistua ja asetettua laatan ensin).

Essi, alkuperäisen laitoksen säännöillä tiimalasin saa kääntää koska tahansa. Uuden laitoksen säännöissä tiimalasin saa kääntää vasta kun on ratkaissut tehtävän itse. Minusta alkuperäinen on parempi sääntö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *