Kategoriat
Peliarvostelut

Railroad Revolution

Rautatiet levittäytyivät Yhdysvalloissa mantereen halki 1800-luvulla. Tässä pistesalaattipelissä pelaajat pääsevät kilpailemaan rautateiden rakentamisessa.

Railroad Revolution on junapeli, jossa kukin pelaaja johtaa omaa yhtiötään ja rakentaa Villiin länteen, eli pelilaudalle rautatietä ja asemia. Rahaa rakentamiseen saa myymällä osia omasta yhtiöstä tai hankkimalla lennätinyhtiön osakkeita rakentamalla lennätinkonttoreita.

Osakkeista ja rahoista huolimatta pelin voittaa pelaaja, joka saa kerättyä eniten pisteitä. Pisteitä saa asemien ja lennätinkonttoreiden lisäksi länsirannikon kaupunkeihin asti yltävästä rautatiestä, vetureista ja pelin aikana suoritetuista tehtävistä.

Railroad Revolutionin kannessa on piirros höyryveturista, jonka edessä ja ympärillä on kymmenen miehen porukka rautatietyöläisiä ja isompia herroja.

Kaikki kyytiin!

Pelin alussa jokainen pelaaja saa alkupääomaa rahana ja lennätinyhtiön osakkeina sekä ensimmäiset tehtäväkortit ja neljä perustyöläistä. Pelaajat saavat myös yhden aloitusedun, ensimmäisen veturin ja erikoistyöläisen. Pelin aloituskaupunkien palkinnot ovat painettuna pelilautaan, mutta muihin kaupunkeihin laitetaan laatta. Samoin lennätinkonttorien ruutuihin laitetaan toimintolaatat sattumanvaraisesti.

Toiminnot valitaan pelaamalla omia työläisiä omalle pelaajalaudalle, jolla ovat myös kaikki pelaajan rautatie- ja talonappulat. Jos pelaajan kaikki työläiset on jo pelattu pelilaudalle, ne palautuvat käyttöön uudelleen. Tämä ei vie toimintoa. Jokaisella toiminnolla pelilaudalta kuluu aina vähintään yksi nappula. Pelin päättyminen käynnistyy, kun jonkun pelaajan molemmat nappularivit ovat tyhjät yhtiön logon vasemmalta puolelta. 

Pelissä ei ole minkäänlaista blokkaamista, rautatietä, asemia ja lennätinkonttoreita saa rakentaa ruutuihin ja kaupunkeihin, joissa on jo muiden vastaavia. Sitä vastoin jokaisen kaupungin ensimmäisen aseman tai ruudun ensimmäisen lennätinkonttorin rakentaja saa normaalin palkinnon lisäksi ensimmäisen rakentajan palkinnon.

Ensimmäisen rakentajan palkinnon voi lunastaa myös myöhemmin samaan paikkaan rakentava pelaaja, jos toiminto tehdään oikean värisellä erikoistyöläisellä. Erikoistyöläisiä on neljää väriä ja niitä käyttämällä perustoiminto pysyy samana, mutta siitä saa jonkin edun. Pelaaja voi myös milloin tahansa palkata erikoistyöläisen maksamalla $800. Se on pelissä paljon rahaa.

Veturit

Junapeliin kuuluvat olennaisesti veturit ja niiden hankinta. Tässä pelissä vetureilla ei ajeta pelilaudalla, vaan niillä on erilaisia toimintoja, jotka voi hyödyntää flippaamalla veturi silloin, kun jokin valittu toiminto antaa siihen mahdollisuuden. Rakennettu rautatie tai asemat eivät millään tavalla vaikuta veturien toimintoihin.

Pelin alussa pelaajilla on veturi, joka oikeuttaa kahden työläisen pelaamisen tehtäväkorteille. Muita veturityyppejä on neljä erilaista ja niitä on pelissä tarjolla yksi enemmän kuin pelaajia jokaisesta tyypistä. Pelaajalla voi olla useampi samanlainen veturi käytössään. Flipatun veturin voi myös flipata takaisin oikeinpäin veturitoiminnolla, jolloin sen toiminto on käytettävissä seuraavalla flippauksella. Jokainen oikein päin oleva veturi lasketaan mukaan loppupisteisiin, flipatusta ei saa mitään.

Tehtäväkortit

Pelaajat saavat pelin alussa kaksi tehtäväkorttia ja saavat tehtäviä suoritettuaan uusia tilalle. Uudet tehtävät tulevat aina seuraavasta pakasta, joten tehtävät muuttuvat pelin edetessä vaikeammiksi ja arvokkaammiksi.  Tehtävät suoritetaan täyttämällä kortissa olevat rakentamisehdot ja pelaamalla oikean väriset työläiset kortille siihen oikeuttavalla toiminnolla. Lisäksi pelaajalla pitää aina olla vähintään neljä työläistä. Korteille pelattuja ei lasketa mukaan tähän lukuun, vaan ne ovat jumissa kortilla aina siihen saakka, kunnes tehtävä on saatu valmiiksi ja silloinkin ne palautetaan varastoon, ei pelaajalle takaisin.

Työläisiä saa asettaa tehtäväkortille käyttämällä sopivan junan toimintoa, pelaamalla mikä tahansa pelilaudan neljästä toiminnosta ilman erikoistyöläisen etua tai rakentamalla lennätinkonttorin ruutuun, jossa on tarjolla kyseinen toiminto. Työläisiä saa lisää esimerkiksi rakentamalla aseman kaupunkiin, joka antaa työläisen palkinnoksi.

Lennätinyhtiön osakkeet ja sopimukset

Lennätinyhtiön osakkeen voi vaihtaa rahaksi milloin vain. Osakkeita ei voi ostaa, mutta niitä saa rakentamalla lennätinkonttorin. Talonappuloita on jokaisella pelaajalla yhtä monta ja jokainen rakennettu lennätinkonttori on menetetty rautatieasema ja toisin päin.

Pelilaudalla on merkittyjä kohtia, joihin rakentaminen laukaisee sopimuksen. Pelilaudalla on aina tarjolla yksi sopimuskortti, josta vuorossa oleva pelaaja voi tehdä toisen tai molemmat vaihtoehdot. Muut pelaajat voivat valita vain toisen. Sen jälkeen tarjolle nostetaan uusi sopimuskortti.

Sopimuksissa on tarjolla erilaisten yrittäjien tarjoamia mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää vain lennätinyhtiön osakkeilla. Niistä voi saada vaikka uusia erikoistyöläisiä tai rakentaa rataa ilmaiseksi. 

Pisteiden kerääminen

Pelilaudalla on kolme pisteytysrataa, joilla eteneminen kasvattaa pistekerrointa kullekin pelilaudalta saatavalle pistetyypille. Länsirannikon kaupungeista voi saada jopa 25 pistettä per kaupunki, mikäli kertoimen saa hilattua ylös asti. Maksimissaan 75 pistettä siis.

Asemien ja lennätinkonttoreiden suurin kerroin on yhdeksän, mutta niitä voi rakentaa useamman. Erikoistuminen siis kannattaa. Lennätinkonttoreista saa kappalemäärän lisäksi pisteitä, jos niitä on saanut pelattua vierekkäisiin ruutuihin. Ketjuttamisesta on hyötyä pisteiden keräämisessä.

Määrällisesti eniten pisteitä on kuitenkin tarjolla tehtävistä. Pelkästään A-tason tehtävän suorittamisesta pisteitä saa 18 ja D-kortin tehtävästä jopa 42 pistettä. Oikein päin olevasta veturikortista saatavat 8 pistettä tuntuvat aika mitättömiltä muihin pistelähteisiin verrattuna. Kokonaisuutena tehtäväkorteista tulee suunnilleen puolet pelaajan pisteistä, hajontaa toki on.

Pelissä on jatkuvasti huutava pula jostain. Rahaa tarvitaan rakentamiseen, osakkeita sopimusten hyödyntämiseen ja oikeita erikoistyöläisiä tehtävien suorittamiseen. Tehtäväkorttien tehtävät liittyvät aina radan ja asemien rakentamiseen, eli ilman rahaa ei pärjää. Rahaa saa myyntitoiminnolla, jolloin pelaajan yhtiöstä myydään osakkeita.

Pelillisesti tämä tarkoittaa sitä, että joko pelaajalaudan vasemman puoleisin ratanappula tai talonappula poistetaan pelistä ja pelaaja saa rahaa. Lisäksi myyntitoiminto oikeuttaa flippaamaan veturin ja oikealla veturilla saa vielä lisää rahaa. Rahan hankkiminen myymällä rakentamiseen tarvittavia osia huonontaa mahdollisuuksia vaativampien tehtävien suorittamiseen, mutta sitä on pakko välillä tehdä.

Nerokas pelimekaniikka

Toiminnonvalinta omalta pelilaudalta on  loistava. Jokainen toiminto vie peliä lähemmäs pelin loppua ja resurssien käyttöä on harkittava tarkkaan. Erikoistyöläisten antamat mahdollisuudet toimintojen tehostamiseen toimivat hyvin ja pelissä tulee tilanteita, että tarvitsisi tietyn erikoistyöläisen tehtäväkortille ja samaan aikaan toisen värisen rakentamistoimintoon.

Toimintoja ei ole mitenkään rajoitettu, voit tehdä samaa toimintoa peräkkäisillä vuoroilla ja vaikka toimintoruudussa olisi jo aiemmilta vuoroilta miten monta työläistä tahansa.  Lisäksi voit hyödyntää erikoistyöläisen tehokkaampia toimintoja pelaamalla sen pelaajalaudallesi ja voit vaikka samalla vuorolla siirtää työläisen tehtäväkortille, mikäli laukaisit siihen oikeuttavan toiminnon. Tehtäväkorteille pelattavan työläisen ei nimittäin tarvitse olla käyttämättömänä, vaan se voi olla pelilaudalla. Kannattaakin hyödyntää erikoisominaisuudet ennen kuin nappula on pelattu tehtäväkortille, sillä sieltä nappuloita ei saa takaisin.

Pelissä voi myös hyödyntää menossa olevalla kierroksella saatava rahoja toiminnon tekemiseen. Esimerkiksi jos haluat rakentaa aseman, vaikka sinulla ei olisi siihen riittävästi käteistä, voit sen tehdä siinä tapauksessa, että saat toiminnon aikana hankittua rahat rakentamiseen vaikkapa rakentamispalkintona saatavien osakkeiden avulla.

Railroad Revolution on jatkuvaa pohdintaa eri toimintojen välillä. A-pakan tehtäviä lukuun ottamatta tehtävän suorittaminen vaatii kaksi työläistä, joten työläisistä on aina pula. Diilien hyödyntämiseen tarvitaan osakkeita, joita saa pelaamalla lennätinkonttoreita. Osakkeita onkin hyvä olla käytössä, sillä diileihin pääsee osalliseksi silloinkin, kun muut laukaisevat ne.

Lennätinruuduissa on vahvoja toimintoja, kuten junien flippausta, rahan saantia tai pisteradoilla etenemistä, mutta toiminnon joutuu maksamaan vähentämällä yhden työläisen. Maksu on kova, kun pelissä on rajalliset mahdollisuudet uusien työläisten hankintaan.

Keltaisen pelaajan tyhjä pelaajalauta.
Pelaajalautaan on merkitty kaikki mahdolliset toiminnot ja eri työläisten vaikutukset niihin. Western Unionin lennätinkonttorin rakentaminen oranssilla työläisellä antaa kuitenkin lisärahaa vain tällä toiminnolla saaduista osakkeista, ei muista. Kuva: Lasse Heikkilä

Faktat Railroad Revolutionista

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: What’s Your Game? (2016)

Mutkikkuus: Toimintojen erilaisuus erilaisia työläisiä käytettäessä vaikuttaa aluksi hankalalta. Pelaajalaudalla on kuitenkin melko selkeät merkinnät.

Onnen vaikutus: Tehtävälaatat valitaan kolmesta vaihtoehdosta ja joskus ne sopivat paremmin ja joskus huonommin omaan peliin. Myös sopimukset nostetaan sokkona pakasta tarjolle.

Vuorovaikutus: Pelissä on hieman vuorovaikutusta sopimuksien laukaisussa, sillä jokainen pelaaja pääsee niihin osalliseksi. Lisäksi kaupungin ensimäisen aseman tai ruudun lennätinkonttorin rakentaja saa ensimmäisen rakentajan bonuksen, joka on laatassa näkyvillä. Rakentamalla ei voi blokata toisia.

Teema: Junapeli, jossa on rahaa, pisteidenkeruuta ja osakkeita, joskin ne ovat erilaisessa roolissa kuin tavallisesti.

Uudelleenpelattavuus: Lennätinkonttoreiden ja kaupunkien palkinnot arvotaan paikoilleen, tehtävät vaihtelevat eikä peliä juuri venyttämään. Peliin on olemassa myös lisäosa, nokkelasti nimetty Railroad Evolution.

Saavutettavuus: Lähes kaikki tarvittava informaatio on pelilaudoilla. Muutama yksittäinen asia voisi olla selvemmin merkitty, mutta sääntökirja ei jätä tulkinnanvaraa. Esimerkkinä rautatien rakentaminen laskee rakentamisen hintaa satasen ja jokaisen vaikean maaston symbolin osalta viisikymppiä. 

Pelaajamäärä: 2–4. Paras pelikokemus tulee neljällä pelaajalla. Pienemmillä pelaajamäärillä muutama asema ja lennätinkonttori on valmiina laudalla, mutta niiden paikat pitää katsoa ohjekirjasta. Olisi ollut kiva, että laudassa olisi valmiit merkinnät näille.

Pituus: 45–90 minuuttia. Pelaajamäärä, kokemus ja peliseura vaikuttaa paljon. 

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *