Attika

Attikan idea on peräisin tietokoneella pelattavista reaaliaikastrategioista. WarCraftin kaltaisissa peleissä esiintyy rakennusketjujen idea: voidakseen rakentaa jonkun rakennuksen, pelaajan on ensin rakennettava sen edeltäjä. Idea kehittyi Marcel-André Casasola Merklen päässä Attikaksi, jossa rakennusketjut esiintyvät hieman eri muodossa.

Pelin teemana on antiikin Kreikan kaupunkivaltioiden kehittyminen, mutta peli on pohjimmiltaan melko abstrakti. Varsinkin kaksinpelinä se vetoaa varmasti myös abstraktien pelien ystäviin.

Pelin idea

Attikan kansiPelin alussa rakennukset ovat siisteissä pinoissa. Joka vuoro pelaajat voivat nostaa pinoista kaksi laattaa ja joko pelata ne laudalle tai laittaa varastoon odottamaan parempaa huomista. Jokaisella rakennuksella on hinta, tietty määrä resursseja. Resurssit voivat tulla joko laudalta rakennuksen viereisistä ruuduista tai pelaajien korteista, tyypillisesti molemmista.

Tietyt rakennukset muodostavat ketjuja. Viljaketju esimerkiksi alkaa kaivosta, josta seuraa pelto, josta seuraa mylly, josta seuraa kylä. Jos kaivo on jo laudalla, pellon saa rakentaa ilmaiseksi sen viereen. Myllyn voi rakentaa pellon viereen ja kylän myllyn viereen. Mikäli pelaaja saa koko ketjun laudalle yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, hänet palkitaan arvokkaan lisävuoron antavalla ruukulla.

Pelin tavoitteena on saada joko kaikki 30 rakennusta laudalle tai yhdistää kaksi laudan nurkissa olevaa temppeliä yhtenäisellä rakennusketjulla. Varsinkin kokeneempien pelaajien kesken temppelien yhdistäminen on enemmän uhka kuin todellinen mahdollisuus.

Taidokasta tasapainoa

Temppelin edessä on patsas. Kuva: Allan Frouvne, germangames.dk
Temppelin edessä on patsas. Kuva: Allan Frouvne, germangames.dk

Attika on kaunis ja elegantti peli, eikä voi kuin ihailla, kuinka hyvin peli toimii. Merkittävin kritiikin aihe on temppelien yhdistämisen blokkaamiseen liittyvä pallottelu. Usein kukaan ei erityisesti halua estää temppelien yhdistämistä, jos se ei käy kätevästi, jolloin vastuu jää usein viimeiselle pelaajalle ennen potentiaalista yhdistäjää.

Tämä on välttämätön paha, joka saattaa ärsyttää. Ongelman voi välttää hyvin pelaamalla kaksinpeliä, jossa tämä moninpelille luonteenomainen piirre on poissa. Attika toimii erittäin hyvin kaikilla pelaajamäärillä kahdesta neljään. Kaikilla pelaajamäärillä peli on tiukka ja haastava resurssienhallintapeli, jossa tarkka suunnittelu ja tehokkuus palkitaan.

Lue Attikan suomenkieliset säännöt.

Suunnittelija:
Julkaisija: Hans im Glück, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 2003
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 60 min

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Attika

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:77
Aito keskiarvo:3.45
Tasoitettu keskiarvo:3.45
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 5
  • 3: 31
  • 4: 38
  • 5: 2

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

2 vastausta artikkeliin ”Attika”

  1. Erittäin hyvä peli, jossa nimenomaisena koukkuna ja omaleimaisuutena on ketjutuksen idea. Joskus tuntuu siltä, että nostotuurilla on liikaa merkitystä, mutta toisaalta – huonosti menneen erän jälkeen voi helposti vaatia revanssin, sillä vallankin kokeneempien pelaajien kanssa yksittäinen peli ei ole kovinkaan pitkä.

  2. Attika lienee yksi parhaista peleistä, joista en tykkää kamalasti (ainakaan 3/4 pelaajalla). Oon vain parikin nelinpeliä pelannut, jotka on enemmän tai vähemmän voitettu jonkun pelaajan yksittäisen virhearvion/riskinoton tähden. Se on vain jotenkin niin tylsää, kun itse kovalla vaivalla hankkimasi (hyvä) asetelma menee viemäriin kun joku toinen tekee virheen ja sen seurauksena peli on jo ohi, kiitos sudden death-loppumisehtojen.

    Ratkaisu on tietty pelata tasaisemmassa/paremmassa porukassa tai kaksinpelinä. Kaksinpeli onkin tästä syystä Attikan IMHO paras pelaajamäärä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *