Conflict of Heroes

Conflict of Heroes: Awakening the Bear! — Russia 1941-1942 on Academy Gamesin pelinavaus. Pelissä liikutaan toisessa maailmansodasssa itärintamalla 1941-42 ja pelaaja voi valita pelattavakseen Saksan tai Neuvostoliiton joukot.

Pelin idea

Pelin idea on kerätä vastustajaa enemmän pisteitä, joko tuhoamalla tämän yksiköitä tai ottamalla haltuun strategisia kohteita pelilaudalla. Pelaajilla käytössä olevat yksittäiset joukot ovat suurimmillaan ryhmän suuruisia. Skenaariosta riippuen käytössä on kivääri- ja konepistooliryhmiä, pst-tykki, heittimiä, kevyitä ja raskaita konekiväärejä ja niin edelleen. Ajoneuvoista on tarjolla kaikkea hevoskärryistä tankkiin. Tykistö on off-board eli se ampuu laudan ulkopuolelta. Lentokoneita ei tässä pelissä ole. Ne tulevat sitten Kurskin myötä.

Conflict of Heroesin kansiKyseessä on taktisen tason peli. Pelin kesto on tarkasti rajattu, se kestää tasan viisi kierrosta, jos toinen pelaaja ei tuhoudu tai saavuta voiton edellyttämää tavoitetta ennen sitä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että peli olisi erityisen lyhyt kestoltaan.

Pelin kuvitus on tyylikästä. Countterit ovat selkeitä ja paksua pahvia. Pelin mukana tulee useita valmiita pelilautapaksuisia karttoja. Vaikka ne ovat todella tukevaa tekoa, niillä on taipumus mennä kaarelle. Useissa skenaarioissa pelilautoja myös yhdistellään isommiksi kartoiksi. Pistelaskua varten pelaajilla on alusta, jota käytetään myös toimintapisteiden laskemiseen.

Pelin moottori ovat juuri nuo command- ja action-pisteet. Command-pisteet määräytyvät skenaarion alustuksessa, mutta ne vähenevät, jos menettää yksiköitä. Action-pisteitä on yksiköllä oletuksena aina 7. Halutessaan action-pisteet voi myös määrittää heittämällä kahta noppaa. Jokaisella yksiköllä on ”hintansa”, liikkuminen ja ampuminen ”maksaa” toimintapisteitä. Pelissä on lisäksi jonkin verran kortteja, joilla pelaaja voi saada ekstraa toimiinsa. Korteilla voi esimerkiksi ampua ilmaiseksi käyttämättä pisteitään. Ammuttaessa yksikön tulivoimaan lisätään kahden nopan tulos ja sitä verrataan kohteena olevan yksikön puolustukseen.

Kenelle?

Sotapelejä arvostellessa on vaikea välttää vertailua genren muihin peleihin. Jos Memoir’44 alkaa tuntua turhan simppeliltä Conflict of Heroes voisi olla se seuraava askel. Conflict of Heroesissa pelaajilla on jo alkuasettelussa huomattavasti enemmän vapauksia. Yksiköt voi yleensä sijoittaa, tietyillä reunaehdoilla, pelilaudan omalle puoliskolle vapaasti.

Yksikköjä on myös mahdollista piilottaa. Tässä on pieni sudenkuoppa. Joskus piilotettu yksikkö saattaa unohtua ja vihulainen pääsee yllättämään. Valmiiksi maalatut kartat nopeuttavat peli aloittamista Memoir ’44:n laattarumbaan verrattuna. Jos Conflict of Heroesista innostuu, kannattaa tutustua myös Combat Commanderiin.

Conflict of Heroesin sisältöä. Kuva: Academy Games
Conflict of Heroesin sisältöä. Kuva: Academy Games

Miinuksia?

Skenaarioissa, joissa toinen pelaaja (yleensä Neuvostoliitto) on asettunut selkeästi puolustukseen, ei tunnu alussa tapahtuvan mitään. Saksa etenee ja Neuvostoliiton pelaaja passaa aina siihen asti, kun on hyvä hetki hyökätä piilossa olevilla yksiköillä. Toisaalta on jännittävääkin edetä tietämättä kaikkea, mitä edessä on. Pelien kesto on yleensä vähintään tunti.

Sääntökirja on hyvinkin havainnollinen ja yhtiön kotisivuilta on ladattavissa päivitetty versio säännöistä. Jos pelaajilla ei ole sotapelikokemusta, saa sääntöjä tavata tuon tuosta. Peliä ei voi sanoa helpoksi oppia, jos verrataan sitä tavalliseen saksalaistyyppiseen peliin. Jos kipinää on ja teema kiinnostaa, pelin kuitenkin hanskaa kivuttomasti.

Lisäosia tulossa

Perupeliin on olemassa jo pari laajennosta: Conflict of Heroes Expansion: Map #6 — The Swamp ja Conflict of Heroes: Price of Honour — Poland 1939. Niistä ei minulla ole kokemusta. Jos perussetti ei jaksa innostaa, seuraavat osat ovat jo tulossa markkinoille: Storms of Steel! — Kursk 1943, First Men In — Normandy 1944, Under Burning Skies — Africa 1942 ja Isle of Doom — Crete 1941. Lisäksi pelisysteemiä ollaan laajentamassa myös toisen maailmansodan jälkeisiin sotiin, kuten Vietnamiin, Irakiin ja Bosniaan.

Faktat Conflict of Heroes: Awakening the Bear — Russia 1941-1942

Suunnittelija:

Julkaisija: Academy Games (2008)

Mutkikkuus: Conflict of Heroes on sotapeli, joten se on hieman tavallista saksalaispeliä haastavampi.

Onnen vaikutus: Taistelut ratkaistaan nopilla, mutta paljon muutakin on tehtävä voittaakseen.

Vuorovaikutus: Sotapeleissä vuorovaikusta on todella paljon, eikä Conflict of Heroes tee poikkeusta.

Teema: Toisen maailmansodan itärintama on tiiviisti osa peliä.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Samanlaista peliä tuskin tulee. Tosin jotkin skenaariot saattavat olla toisella osapuolelle lähes mahdottomia voittaa.

Kieliriippuvuus: Vähissä korteissa on hieman englantia ja säännöt ovat tietenkin englanniksi.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 30–120 minuutia

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Conflict of Heroes

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:20
Aito keskiarvo:3.86
Tasoitettu keskiarvo:3.47
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 7
  • 4: 8
  • 5: 5

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

9 thoughts on “Conflict of Heroes”

  1. Tämän pelin ympärillä käytiin BoardGameGeekissä täysin älytöntä keskustelua siitä, miten pelin nimi on hölmö. Joillekin jenkeille juttu oli täysin selvä: eihän itärintamalla mitään sankareita ollut, natsit ja ryssät siellä sotivat!

  2. Voittajat kirjoittavat mieleisensä historian ja kyseinen rintama on 2. maailman sodan ja kylmän sodan jäljiltä jenkeissä ymmärrettävästi toissijainen.

  3. Ymmärrän, jos ei jenkkejä itärintama kiinnosta, mutta aika jännä näkemys, että sekä saksalaiset että neuvostoliittolaiset ovat sellaisia roistoja, joita ei saa sankareiksi nimittää…

  4. Kokolailla samanlainen kuin että kaikki muslimit ovat pahoja. Valitettavasti ympäriltämme löytyy runsaasti ihmisiä, jotka kulttuurisen taustansa vuoksi uskovat kyseisiin yleistyksiin.

  5. Kysymys ryhmäliikkumisesta. Voiko ryhmäliikkumisen tehdä kunhan yksiköt ovat viereisissä ruuduissa? Pitääkö yksiköiden olla rivissä tai jonossa? Epäselvää milloin ryhmäliikkuminen on mahdollista?

  6. Voi. Ei. Sääntö itsessään on varsin selkeä.

    Eli sääntö 9.11 sanoo varsin selkeästi seuraavaa:
    ”Units in the same or continuous adjacent hexes may group move and
    pay only the movement rate of the unit with the highest movement
    cost.”

    Ja jatkaa esimerkin jälkeen: ”Units may split up a group by group moving away from each other. Once the units are no longer adjacent or in the same hex,
    they are back to sharing an activation pool and must take individual
    actions. There’s no longer any “group” movement effect.”

    Eli ryhmä yksiköitä voidaan aktivoida liikkumiseen silloin kun kaikki yksiköt ovat samassa tai viereisissä heksoissa. APt kuluvat eniten kuluttavan yksikön mukaisesti.

    Ryhmäliikkuumista (9.11) (ja ryhmätoimintoja yleensäkään (9.1 – 9.2)) ei pidä sekoittaa jaettuihin aktivointeihin (9.0). Ryhmäliikkuminen on jaetun aktivoinnin yksi erikoistapaus ja antaa mahdollisuuden liikuttaa kerralla useampaa yksikköä mikäli tietyt ehdot täyttyvät (l. yksiköt ovat samassa tai viereisissä heksoissa). Toki jaetulla aktivoinnilla voi liikuttaa vaikka kahta kartan eri puolilla olevaa yksikköä, mutta silloin kukin yksikkö toimii erikseen kukin kuluttaen yhteistä AP-poolia.

    Lue tarkasti säännöt 9.0, 9.1 ja 9.2 esimerkkeineen, niin asia selviää varmasti. Muista että jaettu aktivointi (9.0) on eri asia kuin ryhmätoiminto (9.1 ja 9.2).

  7. upean oloinen peli! osaako joku suositella esim. saksalaista pelikauppaa, josta näitä saisi halvempaan hintaan tilattua??

    Kiitos etukäteen!

  8. Enpä osaa, kun tilasin tilasin second editionin kotimaisesta liikkeestä, mutta suosittelen hankkimaan hetimiten. Pelin ulkonäköä on kohennettu oikein reippaasti. Leuka loksahti auki,kun näin uudet karttalaudat. Ovat nimittäin fotorealistisella tyylillä toteutettuja. Pelin sääntöjä on aivan pikkuisen hiottu ja olettaisin niiden parantavan pelattavuutta. Ajan puutteen vuoksi olen pelaillut vasta ensimmäistä skenaariota. Tosin, pojan kanssa levitettiin kartat lattialle ja järjestettiin kaikkien taisteluiden äiti 1980-luvulta peräisin olevilla 1:72 muovisotilailla. Kordiitin saattoi haistaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.