Kategoriat
Peliarvostelut
Kestosuosikki – yli 10 vuotta suosiossaKESTO- SUOSIKKI

Advanced Squad Leader

Sotapelien legendaarisimpiin klassikoihin kuuluu Advanced Squad Leader, joka kattaa suurimman osan toisen maailmansodan taisteluista huomattavan yksityiskohtaisella taktisella tasolla.

Advanced Squad Leader eli ASL on vuonna 1985 julkaistu taktisen tason sotapeli toisen maailmansodan taistelukentiltä. Pelin julkaisi alunperin Avalon Hill ja sen on suunnitellut Don Greenwood.

Kuten nimikin viittaa, Advanced Squad Leader perustuu vahvasti Avalon Hillin julkaisemaan ja John Hillin suunnittelemaan aikaisempaan Squad Leader -peliin. Squad Leader oli lisäosiensa myötä monimutkaistunut niin, että viimeinen G.I. Anvil of Victory muistutti jo pitkälti ASL:ää. Kolmesta Squad Leaderin lisäosasta kaksi viimeistä olivat jo Don Greenwoodin käsialaa.

Kokonaisuus haluttiin julkaista parannettuna versiona sisältäen uudistetut säännöt. Pelin perusmekaniikka pysyi samana, mutta tietyiltä osin säännöt uudelleenkirjoitettiin yhtenäisemmiksi.

Advanced Squad Leader 2nd Editionin kansi

Matalan tason sotimista

Advanced Squad Leaderissa näkökulma sotimiseen on ruohonjuuritasolla. Yksi nappula esittää jalkaväkiryhmää, puoliryhmää, johtajaa, tukiasetta (esimerkiksi konekivääri tai liekinheitin), tykkiä tai ajoneuvoa. Tykistö, ilmavoimat sekä maihinnousualukset myös mallinnettu. Yksi pelikierros simuloi noin 2 minuutin taistelukontaktia.

Peliä pelataan 20×10 heksan kokoisilla laudoilla, joita on julkaistu tähän mennessä virallisesti yli sata ja lisäksi harrastajien tekeleitä useita. Nämä geomorfiset laudat kuvaavat erilaista maastoa, kuten kukkuloita, jokia, metsiä, kyliä ja niin edelleen, ja kun kaikkien laitojen reunoilla on samanlaisia ominaisuuksia, niitä voi yhdistellä mielensä mukaan.

Sekava läjä ASL-nappuloita
Valtaosa harrastajista organisoi nappulansa tätä läjää fiksummin… Kuva: Ted Torgerson / BGG

ASL on kokemuksena tarinankerronnallinen. Skenaariokortissa lukee aina pieni tarina oikeasta tapahtuneesta taistelusta, jota skenaario mallintaa ja laudalle syntyy korkeajännitysmäinen kertomus taistelevista joukoista, joita pelaajat ohjaavat.

Puolustava pelaaja asettaa joukkonsa yleensä ensin ja hyökkäävä pelaaja puolestaan liikkuu ensin. Yhden pelikierroksen rakenne muodostuu molempien pelaajien omasta kierroksesta skenaarion määräämässä järjestyksessä; hyökkääjät toimivat yleensä ensin.

Yksi skenaario kestää yleensä 4–9 kierrosta. Peliaika vaihtelee rajusti riippuen skenaarion koosta ja joukkojen määrästä, mutta karkeasti 3–7 tuntia on yleinen peliaika. Peliajan pituus saa varmasti monelle karvat pystyyn, mutta oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Skenaarioiden käydessä tiukoiksi väännöiksi, tuntien vierähtämistä ei edes huomaa ja muutaman tunnin peliaikaa pidän ihan normaalina laatuaikana.

Lähikuva yksikköpinoista pelilaudalla
Nappuloista muodostuu laudalle melkoisia torneja. Kuva: Chris Gammon / BGG

Ehdottomasti huonoin puoli ASL:ssä on sääntöjen massiivisuus. Tämä vaikeuttaa oleellisesti uusien pelaajien pääsyä tämän ihmeellisen pelin maailmaan, mikä on sääli. Käytännössä helpoin tapa oppia ASL on saada joku jo pelin hallitseva opettamaan säännöt. Lisäksi pitää olla todellinen palo päästä pelaamaan taktisia kahakoita.

Toisaalta, kun kynnyksen yli pääsee avautuu melkoinen mahdollisuuksien aarrearkku, sillä erilaisia taistelutilanteita on mallinnettu skenaarioiksi muutamia tuhansia. Aloituskynnystä madaltamaan on julkaistu ASL Starter Kit -sarja, joka pilkkoo pelin pienempiin, helpommin opeteltaviin osiin. Suosittelen lämpimästi Starter Kittejä pelistä kiinnostuneille.

Koska sääntöjä on niin paljon, sääntövirheitä luonnollisesti tulee välillä ja siihenkin on oma sääntönsä, joka estää korjaamasta jo tapahtunutta virhettä jälkeenpäin. Muotoilisin sääntöjen määrän niin että ei kannata säikähtää sääntöjen määrää vaan keskittyä oleelliseen. Perusmekaniikkojen oppiminen ei ole vaikeaa ja sääntökirjasta suuri osa on peliteknisiä hienouksia, jotka koskevat jotain rajattua erikoistapausta.

Yllättäviä tilanteita

ASL ei ole tyypillinen “minun vuoro-sinun vuoro”-peli, jossa toinen pelaaja odottaa passiivisena vuorossa olevan tekevän siirtonsa. Liikkuvan pelaajan vuorolla vastapuoli kykenee reagoimaan liikkeisiin joutumatta avuttomana seuraamaan joukkojensa murskaamista. Tämä saa aikaan sen, että molemmat pelaajat osallistuvat hyvin pitkälti kaikkeen, mitä molempien pelaajien kierroksilla tapahtuu. 

Pelissä käytetään kahta kuusisivuista noppaa arpomaan tuloksia. Noppien vaikutus peliin on suuri ja parhaimmillaan ääritulokset tuovat peliin poikkeuksellisen hyvää maustetta.

Esimerkkinä tilanne hiljattain pelaamastani skenaariosta, jossa puolustin maatilaa ranskalaisilla vuoden 1940 kesällä hyökkäävää saksalaista eliittiosastoa vastaan. Puolustava tuleni onnistui tuhoamaan oikealla sivustalla etenevästä saksalaisosastosta valtaosan, mutta viimeinen ehjä saksalaisryhmä meni berserkiksi ja ryntäsi tulituksesta piittaamatta avoimen maakaistaleen yli lähitaisteluun ranskalaisten kanssa, tuhoten yksi toisensa jälkeen kaikki sen laidan puolustavat ranskalaisryhmät kärsimättä lähitaisteluissa tappioita.

Toisin sanoen tilanne, joka näytti olevan täysin hallinnassa, kääntyi noppien avustuksella täysin päälaelleen. Tässä piilee pelin suola, poikkeukselliset asiat ovat mahdollisia, jos käy tuuri oikeassa kohdassa. Juuri näistä pelin hetkistä jää ne parhaat muistot ja tarinat, joita voi pelaajien kanssa naureskella jälkeenpäin. Vaikkapa se ikimuistoinen hetki, kun ajoin panssarivaunuillani suoraan väijytykseen ja skenaario olisi loppunut siihen, mutta puolustajan panssarintorjuntatykkiin tulikin toimintahäiriö juuri kun minua piti rangaista hölmöstä liikkeestä. Tuollaisen sattuessa voi kuvitella vastapelaajan hölmistyneen epäuskoisen ilmeen.

Alla kooste kierroksen rakenteesta eri vaiheineen. Yksi kierros siis koostuu molempien pelaajien omasta pelaajakierroksesta, hyökkääjä ensin ja puolustaja sitten. Osassa vaiheista molemmat voivat toimia, joissain vaiheissa vain toinen. Joka vaihe pakottaa kuitenkin molemmat pelaajat aina osallistumaan, joten molemmat käytännössä pelaavat aktiivisesti koko ajan. Esimerkkinä Tulitukivaihe, missä vain vuorossa oleva saa ampua, mutta jos ampuminen tuottaa tulosta puolustava pelaaja määrittää vaikutuksen laajuuden.

Lähikuva pelilaudasta, jossa lentokone hyökkää panssarivaunujen kimppuun
Siinä meni viimeinen toimiva Panther… Kuva: Cyril Talbot / BGG

Pelaajakierroksen rakenne:

Organisointivaihe: Molemmilla pelaajilla mahdollisuus koittaa palauttaa joukkojaan takaisin taistelukuntoon, korjailla aseita tai ylipäätään valmistella tulevaa kierrosta eri keinoin.

Tulitukivaihe: Vuorossa oleva pelaaja saa ampua.

Liikevaihe: Vuorossa oleva pelaaja saa liikuttaa joukkojaan ja puolustava pelaaja saa ampua liikkuvia joukkoja.

Vastatulivaihe: Puolustava pelaaja saa ampua.

Rynnäkkötulivaihe: Vuorossa olevan pelaajan liikkuneet ja ampumatta olevat saavat ampua.

Pakovaihe: Molemmat pelaajat pakenevat taistelutahtonsa menettäneillä joukoilla.

Etenemisvaihe: Vuorossa oleva pelaaja saa edetä jalkaväellä yhden heksan.

Lähitaisteluvaihe: Jos tässä vaiheessa vastapuolten joukkoja on samassa heksassa, syntyy lähitaistelu.

Runsaasti lisäosia

Advanced Squad Leader rakentuu erillisestä sääntökirjasta ja maakohtaisista lisäosista, jotka tuovat osa kerrallaan toisessa maailmansodassa taistelleet maat mukaan peliin.

Jo ensimmäinen moduli, Beyond Valor, avasi oven aivan uuteen maailmaan. Pelin perusyksikkö ryhmä pysyi samana, mutta jalkaväen ympärille rakentuvat tukiaseet ja aselajit olivat laajentuneet kattamaan lähes kaiken mitä saksalaisten ja venäläisten arsenaalista löytyi toisen maailmansodan aikana. Todellinen herkkupöytä sotapelaajalle.

Peli alkoi saada nopeassa tahdissa lisäosia kattaen aina uuden kansallisuuden tai aiheen joka lisäosassa:

  1. Beyond Valor (1985): Saksa ja Venäjä
  2. Paratrooper (1986): Johdanto Squad Leaderista tuleville pelaajille, laskuvarjosotaa Normandiassa.
  3. Yanks (1987): Amerikkalaiset Euroopan länsirintamalla. Vuonna 2016 ilmestynyt Yanks 3A sisältää myös Paratrooperin.
  4. Partisan! (1987): Akselivaltojen satelliittivaltioita, partisaaneja ja vastarintaliikkeitä.
  5. West of Alamein (1988): Stiff upper lip, britit Pohjois-Afrikassa. For King and Country (2004) on päivitetty versio ja sisältää vielä enemmän brittejä, mutta vähemmän autiomaata.
  6. The Last Hurrah (1988): Saksan varhaiset blitzkriegit eli vastassa on puolalaista ratsuväkeä, kreikkalaisia, belgialaisia, norjalaisia ja niin edelleen.
  7. Hollow Legions (1989): Italian ensiesiintyminen, sotaa Afrikassa, Venäjällä, Sisiliassa, Balkanilla ja tietysti Italiassa.
  8. Code of Bushido (1990): Japanin sotavoimat, skenaarioita Mantšurian tasangoilta Uuden-Guinean sademetsiin.
  9. Gung Ho! (1991): Maihinnousuhyökkäykset ja niitä toteuttamaan U.S. Marines. Lisäksi lisäosassa on Kiinan armeija ja uusia yksinköitä Yhdysvaltojen armeijan alkusodan toimiin Filippiineillä.
  10. Croix de Guerre (1992): Ranskan armeija 1939–40, Vichyn Ranskan merentakaiset siirtomaat ja Ranskan vastarintaliikkeen joukkoja. Tästä tuli uusi, laajempi painos 2020.
  11. Doomed Battalions (1998): Liittoutuneiden pikkuvaltioiden kalustoa. Tämän uusin kolmas laitos sisältää The Last Hurrah -lisäosan.
  12. Armies of Oblivion (2006): Akselivaltojen pienemmät valtiot (Romania, Unkari, Bulgaria, Slovakia, Kroatia).
  13. Rising Sun (2013): Yhdistelmä Code of Bushidosta ja Gung Ho!:sta, eli Japani, Kiina ja Yhdysvaltojen merijalkaväki uusittuna versiona.
  14. Hakkaa päälle! (2015): Kyllä. Ihan ikioma lisäri suomalaisille. Kiitos Tuomo Lukkari!
  15. Forgotten War (2017): Korean sota.

Jo ylläolevasta listasta voi pystyä päättelemään, että jos vaan haluaa niin peliin pystyy hankkimaan hyvinkin kattavan setin kansallisuuksia, joilla voi sotia Espanjan sisällissodan kahinoista Korean sotaan asti melkein mitä tahansa taktisella tasolla.

Avalon Hill julkaisi vuosina 1989–1997 ASL Annual -lehteä, jossa julkaistiin artikkeleita ja lisäskenaarioita yleensä samoihin aikoihin uuden lisäosan kanssa. Vuoden 1997 jälkeen lehti vaihtoi nimensä ASL Journaliksi omistajanvaihdoksen yhteydessä.

ASL:ään julkaistiin myös kaksi lisäosaa suurennetuilla heksoilla eli. Deluxe ASL -kartoilla. Ajatuksena oli mahdollistaa pelaaminen figuureilla. Omakohtainen kokemukseni Deluxe-kartoista on kaupunkitaisteluiden helpottuminen, sillä pienillä heksoilla pelatessa yhteen heksaan saattaa syntyä melkoisia pelimerkkitorneja joukkojen ollessa rakennuksen eri kerroksissa. Deluxe-version heksat ovat niin suuria, että nappulat mahtuvat helposti levitettynä yhteen heksaan pinojen jäädessä pieniksi.

Lähikuva lajitelluista ASL-nappuloista
Nappuloita kertyy niin paljon, että niiden lajittelemiseen saa käyttää paljon aikaa ja vaivaa, jos mielii kehitellä jonkun järkevän ja toimivan systeemin. Kuva: Jo Bader / BGG

Pelin suosion kasvaessa alettiin julkaista oikeista taistelukentistä tehtyjä ASL Historical Module -lisäosia, joihin oli rakennettu kampanja. Multi-Man Publishing julkaisi myös omia A Historical Study -kampanjoita samalla idealla. Taistelu aaltoilee pitkin historiallista maastoa ja kartasta saa otettua kopioita, joihin rintamalinjat saa piirrettyä. Taisteluiden välissä huolletaan omia joukkoja ja tuodaan täydennyksiä. Alla listattuna julkaistut historialliset lisäosat:

  • Red Barricades (1990): Taistelu Stalingradin tehtaiden raunioissa 1942.
  • Kampfgruppe Peiper I ja Kampfgruppe Peiper II (1993), Jenkkien lempiaihe eli Ardennien taistelu 1944 joulukuussa, taistelu Peiperin osastoa vastaan.
  • Pegasus Bridge (1997): Brittien ilmakuljetusjoukkojen vääntö Normandiassa 1944.
  • A Bridge Too Far (1999): Taistelu Arnhemista 1944 syksyllä, sisältää mustat tokenit SS-joukoille.
  • Blood Reef: Tarawa (1999): Tarawan atollin valtaus tyynellä merellä eli jättikokoinen maihinnousu.
  • Operation Watchtower (2003): Guadalcanalin taistelut.
  • Operation Veritable (2003): Brittien rämpimistä Hollannissa loppusodan aikana.
  • Valor of the Guards (2008): Lisää taisteluja Stalingradin kaduilla.
  • Festung Budapest (2012): Piiritetty Budapest 1945.
  • Hatten in Flames (2018): Ardennien taistelun pieni osa, taistelua Alsacessa.
  • Red Factories (2019):Laajennettu uusintapainos Red Barricadesista, mukana myös eteläisempi tehdasalue, jonka voi yhdistää jättimäiseksi taistelualueeksi.

Harrastajat ovat julkaisseet omia harrastelehtiään eri puolilla maailmaa melkein alusta lähtien ja sitä mukaa kun peliyhteisö on kasvanut, harrastajien julkaisuista on tullut aina vaan komeampia.

Nykyään tarjolla on kaikenlaista pienistä opastuslehtisistä ja skenaariopaketeista aina valtaviin kampanjalisäosiin asti. Yhteisö on hyvin aktiivinen ja pelaajia löytyy runsaasti ympäri maailman, joten ostajia tuntuu piisaavan.

Parhaimpia esimerkkejä harrastajien aikaansaannoksista varmaankin tuplakartat, missä laudan koko on tuplattu virallisiin verrattuna. Tämä tuo mukavaa tuoreutta peliin, siten etteivät karttojen liitoskohdat ole aina samanlaisia.

Harrastajat ovat myöskin väkertäneet runsaasti historiallisia karttoja, joista yllättävän moni on ihan pelikelpoisia.

Lähikuva pelilaudasta ja nappuloista
ASL Starter Kitin skenaarion 7 taisteluita. Kuva: Ted Torgerson / BGG

Pelin historian hankalat vaiheet

Advanced Squad Leaderin historiassa on ollut monenlaisia vaiheita ja ongelmia. Monarch Avalon, joka oli Avalon Hill -tuoteperheen takana, ajautui taloudellisiin vaikeuksiin 1990-luvulla – koko sotapeliala oli kääntynyt jo laskuun 1980-luvulla 1970-luvun kultakauden jälkeen.

Hasbro osti firman ja hetken aikaa koko ASL:n jatkuminen roikkui ilmassa, koska Hasbro on keskittynyt suuren yleisön massamarkkinapeleihin ja vaikka Avalon Hill -brändin alla onkin julkaistu peliharrastajapelejä, ASL ei sinne kuitenkaan sovi.

Neljän Avalon Hillin pelitestaajan perustama Multi-Man Publishing osti lopulta ASL:n oikeudet Hasbrolta. Tämä on osoittautunut erinomaiseksi käänteeksi pelin osalta, sillä peli heräsi uudelleen henkiin ja jatkoi kehittymistä.

Pelin oikeuksien hankkimiseen Hasbrolle liittyi oikeudenkäynti kolmansia osapuolia vastaan. ASL:in ympärille oli muodostunut hyvinkin fanaattinen harrastajakunta, joka julkaisi omia lisäosiaan rikkoen tekijänoikeuksia. Asiasta päästiin kuitenkin sopuun siten, ettei pelin alkuperäisgrafiikkaa saisi käyttää kolmansien osapuolten julkaisuissa. Näin pelin pelaajan näkökulmasta tämä oli loistava uutinen, sillä lisämateriaalin tulo oli tyrehtynyt Monarch Avalonin vaikeuksien myötä ja soihtua kantoi hetken aikaa pieni joukko harrastajia. Positiivisena puolena mainittakoon, että nämä julkaisut olivat varsin korkeatasoisia.

Suomalaisia ASL-pelaajia

Mistä meitä pelaajia sitten löytää? Emme ole sulkeutuneet bunkkereihin piiloon pelaamaan, vaan kanavia löytyy Facebookista (Self-Rally Platoon ry ja Sotapelaajat), Gamesquadista ja eri pelaajaporukoiden nettisivuilta. Peliseuraa siis riittää sitä kaipaavalle aloittelijasta veteraaniin.

Fantastisen mahdollisuuden antaa VASSALin Virtual ASL -pelimoduuli. Sen avulla pystyy pelaamaan verkon kautta ja lisäosat ovat hyvinkin tehokkaasti mallinnettuina ohjelmaan. Maailma on auki.

Suomalaisilla on oma ASL-yhdistyksensä Self-Rally Platoon ry, jonka aktiivisin ilmoittelukanava löytyy Facebookista.

Suuria tapahtumia erilaiset turnaukset ympäri maailmaa, joista suurin varmaankin ASLOK eli ASL Oktoberfest Clevelandissa Yhdysvalloissa. Tapahtumaan kokoontuu noin 150 harrastajaa kokoontuu mittelemään ASL-taidoista.

Suomessakin on oma turnauksensa Sissukoni joka vuoden elokuun lopulla. Nimi juontaa pelin sääntöjen väärin kirjoitetusta sisu-sanasta. Pakkohan sitä on hiukan jenkeille irvailla.

Faktat Advanced Squad Leaderistä

Suunnittelija:

Julkaisija: Avalon Hill, Multi-Man Publishing (1985-)

Mutkikkuus: Erittäin vaikea, tosin kaikkea ei tarvi oppia kerralla, vaan pienissä paloissa pääsee peliin kiinni. Pelin oppimista helpottaa, kun löytää jo pelin osaavan opettamaan.

Onnen vaikutus: Tämä on noppapeli, joten onnen vaikutus on suuri. Todennäköisyyslaskennan hallitseminen helpottaa arvioimaan mahdollisten riskien suuruutta. Kokeneet pelaajat pyrkivät minimoimaan tuurin vaikutusta tarkoilla liikkeillä. 

Vuorovaikutus: Molemmat pelaajat toimivat koko ajan läpi molempien pelaajien kierrosten. Vuorovaikutus on korkea, tarina kirjoitetaan aina yhdessä.

Teema: Pelin ulkoasu on ehkä vanhahtava, mutta toimiva. Karttojen maasto on helposti ymmärrettävissä ja pelinappulat selkeitä.

Uudelleenpelattavuus: Täysin rajaton. Tuhansia skenaarioita jokaiseen makuun ja lisää julkaistaan jatkuvasti.

Kieliriippuvuus: Sääntötekstiä on luettavaksi sen verran paljon, että englannin luetun ymmärryksen on oltava kohdallaan.

Pelaajamäärä: 2

Kesto: Vaihtelee suuresti skenaariosta riippuen, keskimäärin 3–7 tuntia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *