Kategoriat
Uutiset

Uutiskatsaus 13.4.2020: Käytettyjä pelejä ja pörssitiedotteita

CMON on julkaissut huolestuttavia pörssitiedotteita, Poromagia aloittaa käytettyjen pelien kaupan ja pandemian myötä kaikenlaista ilmaispelattavaa on tarjolla. Kickstarterissa Frosthaven kerää miljoonia.

Poromagia aloittaa käytettyjen pelien kaupan

Poromagia aloittaa käytettyjen lautapelien kauppaamisen. Poromagia maksaa peleistä krediittejä, jotka ovat käypää rahaa Poromagialla, yksi krediitti on yksi euro. Käytäntö on tuttu Magic-korttien myynnistä, jota Poromagia on tehnyt jo pitkään.

Jos haluat saada peleistäsi tarjouksen Poroilta, listaa ja kuvaa myytävät pelit ja ilmoita niiden mahdolliset puutteet. Lähetä lista ja kuvat sähköpostilla osoitteeseen osto@poromagia.com. Vastauksena tulee tarjous ja mikäli se miellyttää, pelit voi toimittaa Poromagian kaupalle Helsinkiin joko itse tai postin välityksellä.

Olettaisin, että paremmin tienaa – ja kaikkialla kelpaavia euroja – kun myy pelinsä itse Lautapelikirppiksellä, mutta etenkin jos asuu pelinkantoetäisyydellä Poromagiasta, haluaa välttyä vaivannäöltä ja aikoo sijoittaa myyntivoitot uusien pelien hankkimiseen, tämä on ihan käytännöllinen ratkaisu.

Poromagian mainoskuva

Tom Russell ja ei-kaupalliset pelit

Tom Russell kirjoitti Twitteriin kiinnostavan purkauksen, jonka olen suomentanut tähän. Pohjatiedoiksi mainittakoon, että Tom Russell on vaimonsa Maryn kanssa julkaisija Hollandspiele, joka on erikoistunut print on demand -tekniikalla tuotettuihin peleihin, jotka ovat enimmäkseen omituisia. Hollandspielen julkaisuja ovat muun muassa For-Ex ja An Infamous Traffic.

Tällaista Russellilla oli sanottavana:

Vitsailen usein, miten epäkaupallisia ja ei-myyviä pelimme ovat – että pitäisi olla hullu julkaistakseen Westphalian, joka toimii vain tasan kuudella pelaajalla, tai jotain niin masentavaa ja ankeaa kuin This Guilty Land.

Mutta oikeasti asiahan on toisin.

Nämä pelit ovat täysin markkinoitavissa, koska niille ihan kirjaimellisesti on olemassa markkinat. Itse asiassa nämä kokeellisemmat, omituisemmat ja joskus kulmikkaammat pelimme myyvät paremmin – paljon paremmin – kuin “tavalliset” pelimme.

Puhun usein siitä, kuinka mallimme poistaa taloudellisen riskin ja antaa meidän ottaa luovia riskejä. Näin se on, enkä halua vähätellä sitä. Mutta tavallaan nämä oudot pelit ovat pienempi riski, koska niille on suurempi ja intohimoisempi yleisö kuin tavallisille peleille.

Se ei tarkoita, että tuotteillemme olisi laaja yleisö. Vain hyvin harvojen peliemme kohdalla perinteinen massamarkkinapainos olisi millään tapaa järkevä. Emme me tule julkaisemaan seuraavaa Wingspania tai edes seuraavaa Irish Gaugea.

Ja jos sinä, suunnittelija tai julkaisija, tavoittelet sellaista – jos haluat tehdä pelin, joka vetoaa mahdollisimman laajaan yleisöön – niin silloin et ole outo, et ota riskejä epämiellyttävyyden suhteen ja pysyt kaukana rankaisevista peleistä, joissa on jyrkät oppimiskäyrät.

Mutta jos haluat tehdä jotain erilaista, sille todellakin on markkinat. Me emme tulisi toimeen muuten. Kokeellisemmille peleille on ostajia ja heille kannattaa myydä.

“Markkinoitava”, kuten “tasapaino” tai “laatu”, ei ole binäärinen käsite. Se on laaja spektri. Tai oikeastaan ennemmin puu, joka haarautuu tuhansiin eri suuntiin.

Jos joku siis sanoo sinulle “X ei ole markkinoitavissa” tai “Y on huonoa suunnittelua”, hän ei tiedä mistä puhuu. “X” voi hyvinkin olla markkinoitavissa, kyse on vain siitä, mikä on se markkina, jota tarkastelet. “Y” on huono joillekin markkinoille ja hyvä toisille.

Sinun ei tarvitse olla outo – mutta hyvänen aika, ei sinun myöskään tarvitse olla tavallinen. Ole oma itsesi, mitä se sitten onkaan.

Tässä vielä alkuperäinen Twitter-ketju.

CMONin “going concern”-ongelmat

CMONin logo

CMON raportoi talousvaikeuksista, mikä herätti lautapelimedioissa hieman paniikkia. Kauppa CMONin osakkeella Hong Kongin pörssissä keskeytettiin 1.4.2020, kun yhtiö varoitti tilintarkastusongelmista ja ilmoitti julkaisevansa vuoden 2019 raportit myöhässä. Tilintarkastajat ovat kaivanneet lisätietoja yhtiön toiminnan jatkuvuuden suhteen.

CMONin vuosi 2018 oli aikaisempaa huonompi, mutta voitollinen. Vuosi 2019 oli syyskuuhun mennessä noin puoli miljoonaa tappiolla. Osasyy tappioihin oli siirtyminen Hong Kongin pörssin päälistalle, mihin yhtiö on käyttänyt vuodesta 2018 alkaen yli kaksi miljoonaa dollaria. Asiasta uutisoi ICv2.

CMON kuitenkin avasi asiaa omassa tiedotteessaan. Tässä yhteydessä kyse on siitä, että firman taseessa vastattavaa-puoli on suurempi kuin vastaavaa-puoli. Sellaista sattuu Kickstarter-rahoituksen kanssa toisinaan, koska Kickstarterista saatavat rahat ovat kirjanpidossa molemmilla puolilla: ne ovat tuloa, mutta myös kuluja asiakkaille toimitettavien pelien muodossa.

Kun projekti etenee, rahaa kuluu ja kirjanpito menee miinukselle, mutta kun pelejä saadaan toimitettua, pelit poistuvat kulupuolelta ja projekti päätyy (toivon mukaan) plussalle. Kirjanpidollisesti tämä on aika selkeä juttu, mutta jos tilikausi vaihtuu kesken kaiken, tuloksena on nyt tapahtunut “going concern”-huoli tilintarkastuksessa. Tätä on CMONille kuulemma tapahtunut ennenkin. CMON on kieltämättä melko harvinaisessa asemassa pitkälti isoilla Kickstartereilla pyörivänä pörssiyhtiönä – harva muista Kickstarter-firmoista on pörssiyhtiö ja harva pörssiyhtiö toimii yhtä paljon Kickstarterin päällä kuin CMON.

Tämä on siis CMONin selitys. CMONin sijoittajasivuilta käy kuitenkin ilmi, että huhtikuun alussa yhtiöstä irtisanoutui peräkkäisinä päivinä tarkastusvaliokunnan johtaja ja yksi jäsen, ilman erityisempää selitystä (“due to his other commitments at work”). “Going concern” ei myöskään ole mikään ihan pieni juttu, eikä sen pitäisi johtua ihan vain kirjanpitoteknisistä seikoista.

Lopulta jää siis vähän mysteeriksi, mitä CMONin kulissien takana tapahtuu ja mikä tämän kaiken vaikutus on yhtiön Kickstarter-projekteille. Onko tarvetta varovaisuuteen? Sitä jokaisen täytyy miettiä tahollaan.

Kiitoksia selvitystyöstä Boardgamers Finland -discordin nimimerkeille Fronx ja YeDarkFaery.

Lautakunta

Mikä on peli? Onko jalkapallo peli? Entäs ammattilaisjalkapallo? Sota? Kimble? Mitä tekemistä Wittgensteinin perheyhtäläisyydellä on minkään asian kanssa? Miksi Tuomo Pekkanen (Lautapelit.fi) ja Mikko Saari (Lautapeliopas) istuvat jälleen kahvilassa nauhoittamassa podcastia?

Lautakunta pureskelee siis tässä jaksossa peleille annettuja erilaisia määritelmiä ja käy läpi pelejä, jotka ovat pelin ja jonkin muun toiminnon rajamailla.

Ilmaista tulostettavaa

Corinthin kansi

Days of Wonder on julkaissut Corinth-pelistä tulostustiedostot. Corinth on viime vuonna ilmestynyt uusi versio Yspahanista. Koska peli on kupongintäyttöpeli, se soveltuu mainiosti itse tulostettavaksi. Tulostettavien sääntöjen ja pistelomakkeiden lisäksi tarvitaan vain kahdenvärisiä noppia. Tiedostot löytyvät Google Drivestä.

Ilmaista tulostettavaa tarjoaa myös Blue Orange Games, jolla on tarjolla pieni lisäosa Kingdominoon. The Court -minilisäri löytyy Dropboxista.

Greater Than Games – tunnetaan erityisesti Spirit Islandin julkaisijana – tarjoaa tulostettavia lisäosia. Tarjolla on uusi henki Spirit Islandiin maistiaisena tulevasta Jagged Earth -lisäosasta, pakkoja Cheapass Gamesin Brawliin, Shut Up & Sit Downin kehuma ajatustenlukupeli Medium ja pieni soolopeli Lost in the Woods. Tavara löytyy Google Drivestä.

Cheapass Gamesista puheen ollen – Greater Than Games tarjoaa julkaisemaansa Cheapass Games in Black and White -kirjaa ilmaisena PDF:nä. James Ernestin kirjassa käsitellään Cheapassin pelien historiaa. Itse pelejä löytyy Cheapassin sivuilta.

Asmodee tarjoaa maistiaisia peleistään. Asmodeen print-and-play-sivulta löytyy Dixit, Dobble, Combo Color, Unlockin demoversiot, Cortex Challenge ja Timeline Classic tulostettavina versioina.

2Tomatoes tarjoaa sivuillaan tulostusversiot peleistä Idus Martii, Upstream, New Corp Order, Peak Oil, Vae Victis ja Escape Pods. Pelit ovat myös pelattavissa ilmaiseksi Tabletopiassa.

Love Letter: Sender on aprillipäivänä julkaistu tulosta itse -versio Love Letteristä. Peli on sijoitettu nettideittailun maailmaan. Ihan tavallinen Love Letter tässä ei ole pohjalla, perussettiin on lisätty väliin uusi kuutonen The Intellectual ja pari nollakorttia. Love letter: Senderin voi tulostaa Z-Manin sivuilta.

Love Letter: Senderin esimerkkikortteja

Lisää tavaraa löytyy BoardGameGeekistä tältä listalta.

Lyhyet

Toy Story: Obstacles & Adventures on yhteistyönä pelattava pakanrakennuspeli, joka perustuu samalle pelimekaniikalle kuin Harry Potter: Hogwarts Battle – peli on Hogwarts Battlen tapaan The Op:n ja Prospero Hallin käsialaa.

Peli ilmestyi itse asiassa jo viime vuonna, mutta Suomessa se näkyy tulleen kauppoihin vasta tämän vuoden helmikuussa.

Toy Story: Obstacles & Adventures -pelin esittelykuva
Pie in the Skyn kansi

My Little Scythen lisäosa Pie in the Sky ilmestyy pian. Ennakkotilaus on saatavilla 29.4.2020 Stonemaierin sivuilla. Lisäosa tuo peliin ilmalaivan, kaksi uutta valtakuntaa ja muuta mukavaa, jota paljastetaan matkan varrella.

Rolling Realmsin kansi

Stonemaier julkaisi myös Rolling Realms -pelin, ilmaisen rajattomasti skaalautuvan kupongintäyttöpelin. Pelissä on yhdeksän minipeliä, jotka kaikki liittyvät Stonemaierin peleihin. Peli löytyy Stonemaierin nettisivuilta.

Golden Geek -palkintojen ehdokasasettelu on alkanut. Ehdokkaita nimeämään ovat tervetulleita kaikki, jotka ovat BoardGameGeekin käyttäjiä ja joko maksaneet tukimaksun, hankkineet avatarin tai maksavat 20 geekgoldin kertamaksun. Äänestää voi täällä.

On kustomoituja pelimodauksia ja sitten on kustomoituja pelimodauksia. Tämä uniikki Spirit Island -setti on melkoinen viritys.

Origins-pelitapahtuma siirtyy kesäkuulta lokakuulle. Kesäkuussa tavallisen Originsin aikoihin pidetään Origins Online -virtuaalimessut. GAMA:n tiedote.

Kickstarter-pelit

Kickstarterin logo

Alla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.

Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.

Frosthavenin kansi

Frosthaven on kiistatta tämän kerran kiinnostavin Kickstarter-kampanja. Rahoituksen järjestymisestä ei ole epäilystäkään: ensimmäisenä päivänä rahaa kertyi yli neljä miljoonaa dollaria ja näin pari viikkoa myöhemmin rahaa on koossa jo yli seitsemän miljoonaa dollaria.

Tässä vaiheessa Frosthaven on jo kolmanneksi menestynein lautapeli-Kickstarter. Veikkaan, että Frosthaven nousee kakkoseksi Exploding Kittensin ohi, mutta ei pääse Kingdom Death: Monsterin lukemiin.

Frosthaven on itsenäinen jatko-osa Gloomhavenille. Peli perustuu samaan pelimekaniikkaan; pelien hahmot ovat esimerkiksi vaihdettavissa keskenään. Kampanja on taas pitkä ja lavea, luvassa on yli sadan skenaarion verran seikkailuja pohjoisessa.

Pelin demoversiota pääsee testaamaan Tabletop Simulatorilla. Peliä voi ihmetellä myös päivittäisten puzzlejen avulla.

Kallistahan tämä kaikki on. Peli itsessään maksaa 100 dollaria. 145 dollarilla saa päälle audiokertojan, irrotettavat tarrat ja sooloskenaariot, 240 dollarilla lisäksi Broken Tokenin lajittelujärjestelmän ja metallikolikot. Lajittelu lienee melko keskeinen tarvike tässä tapauksessa.

Hinnat ovat verottomia. Päälle tulee 19 % arvonlisävero, kun pelit tuodaan Eurooppaan. Euroopan sisällä pelit liikkuvat verottomasti, joten Suomen arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa, eikä postikuluista mene veroa. Postikuluja tulee muutama kymppi, joten 240 dollarin paketti maksaa kuluineen vähän yli 300 euroa. 100 dollarin paketti maksaa noin 140 euroa. Toimitus on luvattu maaliskuulle 2021. Kampanja löytyy täältä.


GPS, Sequoia ja Mountain Goats ovat BoardGameTables.comin uusimmat pelit. Näistä Sequoia on uusi Chad DeShonin oma luomus. GPS on Hartmut Kommerellin peli, joka on ilmestynyt vuonna 2008 nimellä Finito! ja Mountain Goats on Stefan Risthausin Level X vuodelta 2010. Molemmat peleistä ovat Schmidtin Easy Play -pelisarjasta, jossa ilmestyi myös Big Points, josta tehtiin uusversio Bites.

Luvassa on siis yksinkertaisia, helppoja pelejä, joko perhepeliksi tai peli-illan lopetuspeleiksi. Kaikki kolme peliä ovat noin kymmenen minuutin pelejä. Sequoia on Can’t Stopin ja Las Vegasin lehtolapsi, Mountain Goats on kukkulan kuningasta kuudella kukkulalla ja GPS:n jujuna on spinneri, jota saa pyörittää.

Yhden pelin saa 15 dollarilla, kolmen setti maksaa 39 dollaria. Toimitukset on luvattu tammikuulle 2021, ne ovat verottomia ja maksavat 9 dollaria. Kampanja löytyy täältä.

Sequoian, Mountain Goatsin ja GPS:n kannet

Tales from the Loopin kansi

Tales from the Loop: The Board Game on lautapeli Simon Stålenhagin retroscifi-maailmasta, joka sai alkunsa taideteoksina ja on sittemmin päätynyt roolipeliksi ja tv-sarjaksi. Nyt on sitten lautapelin vuoro.

Lautapeli on yhteistyöpeli, jossa pelaajat ovat teinejä, jotka tutkivat omituisia ilmiöitä ja yrittävät pysäyttää niitä. Jokainen päivä alkaa koulusta, mutta kun koulupäivä loppuu, on aika tutkia – kunnes on aika mennä kotiin syömään.

Perusmalli maksaa noin 60 euroa, maalatuilla miniatyyreillä hinta on noin 100 euroa. Postikuluja tulee 15–20 euroa. Toimitus on veroton ja luvattu toukokuulle 2021. Kampanja löytyy täältä.


Excavation Earthin kansi

Excavation Earth on Dávid Turczin, Wai Yeen ja Gordon Callejan suunnittelema peli, jossa pelaajat ovat muukalaistutkijoita, jotka etsivät maapallolta ihmisten jättämiä esineitä ja yrittävät kerätä hienoimman kokoelman.

Peli maksaa 50 dollaria, lisäosan kanssa 70 dollaria, metallirahoilla 85 dollaria. Postitus Suomeen on 24–33 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu marraskuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Kiitos-pelin kansi

Kiitos on nimestään huolimatta englanninkielinen sanapeli uusiseelantilaiselta tekijältä. Pelissä rakennellaan sanoja korteista. Joku pelaa kirjaimen ja sanoo sillä alkavan sanan. Seuraavan pelaajan on jatkettava sanaa. Jos ei pysty, voi pelata haluamansa kirjaimen ja vaihtaa sanan joksikin toiseksi. Kun joku tekee sanan valmiiksi, sanan sanonut sanoo “kiitos” ja kerää pisteet.

Peli maksaa noin 19 euroa Suomeen toimitettuna. Toimitus on luvattu elokuulle 2020 ja se on verollinen, mutta jäänee verorajan alle. Kampanja löytyy täältä.


Ausonian kansi

Ausonia sijoittuu maagiselle 1600-luvulle, jossa noitarutosta selvinneet Italian alueet ovat Ausoniaa, jossa pelaajien edustamat suvut kilvoittelevat vallasta.

Mekaanisesti Ausonia on pakanrakennuspeli, jonka uutena piirteenä on se, että korttien ostamiseen käytettäviä resursseja käytetään myös jo omistettujen korttien ominaisuuksien aktivoimiseen, mikä pitää resurssit mielenkiintoisina pelin loppuun asti. Lisäksi pelissä on mahdollista ostaa pysyviä, joka vuoro käytössä olevia resursseja ja pisteytys toimii siten, että pisteitä kerätään korteilla pelin aikana. Vaikuttaa siis ihan mielenkiintoiselta yksinkertaiseksi pakanrakennuspeliksi.

Peli maksaa 19 puntaa. Yhden lisärin saa mukaan 30 punnalla, 39 punnalla saa molemmat lisärit. Postikuluja arvioidaan noin 8 puntaa, toimitus on veroton ja luvattu elokuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Kodama Forestin kansi

Kodama Forest on pelisarjansa tuorein peli. Jenny Iglesiaksen ja Kevin Rileyn peli lainaa ideaa Between Two Citiesistä: jokainen pelaajista asettelee laattoja kahdelle vieressään olevalle laudalle. Peli päättyy, kun joku laudoista on lähes täynnä ja silloin pelaaja, jonka laudoilla on vähiten tyhjäksi jääneitä ruutuja vie voiton.

Peli maksaa 34 dollaria, aikaisempia Kodama-sarjan pelejä voi niputtaa mukaan. Toimitukset on luvattu lokakuulle 2020. Toimitus on veroton ja maksaa 19 dollaria. Kampanja löytyy täältä.


Pax Viking on Sierra Madre Gamesin Pax-sarjan tuorein peli. Jon Mankerin peli heittää pelaajat viikinkijarleiksi, joilla on neljä tietä voittoon: luomalla Ruotsista vahvan hallinnon johtaman yhtenäisen valtion, tekemällä itään rusien valtion, liittymällä kristinuskon kasvavaan järjestelmään tai ylläpitämällä vanhaa jaarlijärjestelmää.

Pax Vikingiä kuvaillaan “aloittelijatason Pax-peliksi”, joka sopii perheille. Kun kyse on kuitenkin Sierra Madresta, suhtaudun tähän äärimmäisellä varauksella.

Samassa kampanjassa on tarjolla Pax Renaissancen uusi laitos. Se on päivittänyt pelin täysin, kaikki taide ja kuvitus on pistetty uusiksi. Mukana on ihan oikea pelilauta, joka mahdollistaa karttakorteille kolmannen tilan aikaisemman kahden sijasta (ei korttia, kortin toinen puoli, kortin toinen puoli). Peliin on lisätty soolomoodi ja aiemmin erikseen myyty lisäosa on yhdistetty peruspeliin.

Lisäksi tarjolla on High Frontier 4 Allin uusi kolmas moduuli Conflict, joka tekee aiemmin opportunistista napsimista olleesta taistelemisesta oikeaa organisoitua sodankäyntiä.

Pax Viking ja Pax Renaissance maksavat 64 dollaria, Conflictin saa 14 dollarilla. Yhdistelmät ovat edullisempia. Postikuluja on odotettavissa muutama kymppi ja lokakuulle 2020 luvattu toimitus on veroton. Kampanja löytyy täältä.

Pax Renaissancen, Pax Vikingin ja Conflictin kannet.

Planet Unknownin kansi

Planet Unknown on polyomino-laattojen asettelua planeettateemalla. Pelaajat muokkaavat omaa planeettaansa pelaamalla polyominolaattoja ja yrittävät saavuttaa annettuja tavoitteita. Peliä voi pelata joko symmetrisillä tai epäsymmetrisillä planeetoilla. Peli on testattavissa Tabletop Simulatorissa.

Perusmalli maksaa 49 dollaria. Luksusmalli, jossa on muun muassa muovinen pyörivä tarjoiluvati laatoille, maksaa 69 dollaria. Postikuluja tullee 12 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu lokakuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


For Sciencen kansi

For Science! on Spirit Islandin suunnittelijan R. Eric Reussin reaaliaikainen yhteistyö- ja näppäryyspeli ajankohtaisella virusteemalla.

Pelaajien tehtävänä on suunnitella parannuskeinoja virukseen korteilla ja sitten rakentaa parannuskeinot puupalikoista. Parannuskeinoista taas saa lisätietoa, jolla voi kehitellä kaiken parantavan superratkaisun.

Korteissa on kuvattu muotoja: valkoisten viivojen yhdistämien muotojen on palikoissa kosketettava toisiaan, mutta muut palikat eivät saa koskea toisiaan. Jos parannuskeino on liian vaikea tehdä, sen kun suunnittelet uuden, helpomman – mutta aikaa on vain 15 minuuttia.

Peli maksaa 49 dollaria, lisäosan kanssa 59 dollaria. Postikuluja tulee parikymppiä. Toimitus on veroton ja luvattu joulukuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Storm the Gaten kansi

Storm the Gate: Woodland Warfare on uusi versio Passe-Trappe-pelistä. Näppäryyspelissä pelilauta on jaettu kahtia esteellä, jossa on kiekonmentävä reikä. Pelaajat ampuvat omalta puoleltaan kuminauhan avulla kiekkoja ja tavoitteena on saada ammuttua mahdollisimman monta kiekkoa toisen pelaajan puolelle.

Tähän versioon on ympätty metsäneläinteemaa. Pelaajilla on käytössään erilaisia nappuloita: osa on eri kokoisia, pienempiä tai suurempia, lentävät linnut taas saa ampua esteen yli.

Peli maksaa 74 dollaria. Toimitus on veroton, luvattu joulukuulle 2020 ja maksaa noin 18 dollaria. Kampanja löytyy täältä.

Mikon pelaamia

Parin viikon jaksolle on mahtunut taas runsaasti pelejä. Määrällisesti mennään itse asiassa jokseenkin samassa tahdissa kuin vuosi sitten, vaikka olosuhteet ovat toiset, silloin tosin lukumäärää kasvatti ahkerampi Magicin pelaaminen. Olen siis sikäli onnellisessa asemassa, että sosiaalinen eristys on omalla kohdalla pääsääntöisesti lisännyt pelaamisen määrää.

Varsinaisena herkkupalana on ollut pari erää 1860: Railways on the Isle of Wightiä. Pelasin peliä aikoinaan vuonna 2007 kaverin kappaleella pelin ensimmäisestä minipainoksesta. Pidin, mutta sitähän ei omakseen saanut, joten piti odotella vuoden 2010 laitokseen. Sen julkaisuun liittyi melkoisia ongelmia, muun muassa julkaisijan konkurssi, mutta odottelun jälkeen sain pelini – ja sitten sitä ei tullutkaan pelattua, muuten kuin jokusen postipelin verran.

2016 järjestyi sentään yksi peli, ja nyt viikon sisään pelimäärät on tuplattu. 1860 on säilynyt kokoelmissani siinä missä lähes kaikki muut 18xx-pelit ovat lähteneet, koska se tekee monia asioita oikein ja ennen kaikkea toimii erinomaisen hyvin kaksinpelinä. Kaksinpelejä pääsee nykyään pelaamaan helpoimmin – muutenkin kuin eristyssyistä – ja 1860 onkin tervetullutta vaihtelua 1825:lle.

Ensimmäinen peli meni vähän opettelun piikkiin, toisessa pelissä saatiin säännöt ainakin enimmäkseen kohdalleen ja kestokin tiivistettyä alle kahteen tuntiin. 18xx-pelejä on muuten mukava pelata, kun niiden kanssa ei tarvitse viettää tuntikausia! Nopeuttamisessa on auttanut paljon 18SH, joka on ollut todella tarpeellinen – kannatti tosiaan nähdä koodausvaivaa.

On myös hauskaa nähdä, miten vastapelaaja on kehittynyt. Olen hävinnyt nämä molemmat 1860-pelit. Varsin niukoin marginaalein, jälkimmäisen pelin 65 punnalla eli noin viiden promillen erolla, mutta silti – mutta näin isän ominaisuudessa on tietysti hienoa hävitä kasvavalle nuorisolle.

Dramaattisesti varjostettu 1860-pelilauta, jossa peli on melko alkuvaiheissaan.
Alkuvaiheessa mennään, FYN on jo perustettu saaren länsirannalle, mutta radat ovat vielä vihreitä. Kuva: Mikko Saari

Eristyksen aikana olemme käyneet läpi pelihyllyjen tarjontaa. Edellisestä pelistä Trainsia on ehtinyt vierähtää jokunen vuosi. Tämä Hisashi Hayashin rautatieteemainen Dominion-klooni muuttaa hieman sääntöjä ja lisää pelilaudan, jolle voi rakennella ratoja ja kehittää asemia kaupunkeihin pisteiden toivossa. Se piristää peliä mukavasti.

Peli on kokoelmani pieniä kuriositeettejä: minulla ei suinkaan ole AEG:n värikästä jenkkipainosta, vaan alkuperäinen Okazu Brandin julkaisema japanin- ja englanninkielinen peli. Sen graafinen ilme ei ole puoliksikaan niin sliipattu kuin AEG:n versiossa, mutta korttien valokuvakuvitus miellyttää silmääni ja japaninkieliset tekstit ovat hauska lisä.

Lisäosiahan tähän japanilaiseen versioon ei ole, mutta minun pelimäärilläni ilmankin pärjää. Siivon kokoisen laatikkonsa (ja arvatenkin ostajien melko vähäisen kiinnostuksen) ansiosta peli saa pitää paikkansa kokoelmissani edustamassa Dominionin tyylistä pakanrakennusta, itse Dominionhan sai jo mennä.

Käsi Trainsin kortteja

Lautapelit.fi:n Tampereen myymälän Instagram-tililtä silmiin sattui Conflict of Heroes: Storms of Steelin kolmoslaitos. Conflict of Heroesia löytyy pari boksia jo valmiiksi, eikä tämä mitenkään välttämätön siten ole, ja olin suhtautunut kolmosedikan sääntömuutoksiin vähän varauksella, mutta ajattelin, että menkööt nyt koronaelvytyksen piikkiin ja tuomaan vähän uutta vaihtelua kotipeleihin.

Vaan kuinkas kävikään – nämä kolmoslaitoksen säännöt ovat itse asiassa aika hyvät. Siinä missä aikaisemmin homma toimi niin, että pelaajalla oli kerrallaan aktivoituna yksi yksikkö, joka sai seitsemän aktivointipistettä, joita sitten käytettiin kunnes kaikki oli käytetty ja sitten vaihdettiin uuteen yksikköön, nyt mitään aktivointeja ei ole, vaan joka vuoro voi valita minkä tahansa yksikön ja tehdä sillä minkä tahansa toiminnon. Toiminnon jälkeen heitetään painotetulla 10-sivuisella nopalla Spent Check: jos se onnistuu, yksikkö saa jatkaa vapaasti toimintaansa ja jos se epäonnistuu, yksikkö on käytetty, eikä voi toimia enää tällä kierroksella ilman erikoistoimia.

Noppa on painotettu siten, että halvimpien yhden pisteen toimintojen (eli helpossa maastossa liikkumisen) jälkeen on 20% mahdollisuus, että yksikkö on kulutettu. Kalleimpien viiden pisteen toimintojen (esimerkiksi joukkojen moraalin paikkailu) jälkeen on 80% todennäköisyys, että yksikkö ei enää toimi. Todennäköisyydet on laskettu siten, että keskimäärin yksiköillä on edelleen se seitsemän aktivointipistettä käytettävissään.

Parasta tässä on se, että nyt yksikköä saa vaihtaa koska tahansa ja järjestelmä jopa kannustaa siihen: jos sama yksikkö toimii kaksi kertaa peräkkäin, se stressaantuu ja kuluu herkemmin. Tämä tekee pelaamisesta jotenkin luontevampaa.

Nopan heittäminen joka siirron jälkeen ja stressaantumisen muistaminen ovat toki osaltaan stressaavia asioita, mutta kokonaisuutena uudet säännöt jäävät plussan puolelle.

Ehdimme pelata pari skenaariota. Ensimmäisessä tavoitteenani oli pelastaa viljapeltojen keskelle hajonnut Tiger-panssarivaunu. Valitettavasti venäläiset panssarivaunut ehtivät paikalle ensin. Vaikka Tiger puolustautuikin urheasti, se ehdittiin tuhota ennen hinauskaluston saapumista paikalle. Vaarallisimmat T-34:t saatiin kuitenkin tuhottua aika nopeasti ja sen jälkeen kevyemmät T-70-vaunut eivät olleetkaan suuri uhka. Lopulta voitin saksalaisilla vain yhden pisteen erolla.

Lähikuva Conflict of Heroes: Storms of Steelistä, panssarivaunuja viljapellossa
Yksinäinen tiikeri viljapellossa. Laatan läpi kulkeva pinkki raita tarkoittaa, että yksikkö on käytetty, eikä voi enää toimia. Venäläiset vaunut ovat yhä toimintakykyisiä. Kuva: Mikko Saari

Toisessa skenaariossa saksalainen jalkaväkeni sai tehtäväksi vallata pari kukkulaa ja siivota balka-rotkoja piiloutuneista vihollisista. Tämä ei sitten onnistunutkaan niin hyvin, rotkoihin kätkeytyneet viholliset tekivät jokseenkin selvää jälkeä joukoistani ja muutaman kierroksen jälkeen luovutin suosiolla…

Tulevat lautapelitapahtumat

Kevään tapahtumat ovat koronaviruksen vuoksi tällä hetkellä varsin epävarmalla pohjalla. Ilmoitamme muutoksista, kun tiedämme tarkemmin.

Lautapelioppaan uudet jutut edellisen katsauksen jälkeen

Lautapeliopasta voi seurata monissa eri kanavissa. Lautapeliopas löytyy Facebookista ja Twitteristä. RSS-syötekin löytyy.

Uusimpana some-kanavana käyttöön on otettu Instagram. Lautapelioppaan Instagramissa on pääasiassa uusien juttujen puffeja.

Telegram

Lautapeliopas löytyy myös Telegramista. Seuraamalla Lautapelioppaan Telegram-kanavaa, saat tiedon uusista julkaisuista välittömästi julkaisun jälkeen. Telegramissa päivitykset eivät huku algoritmien jalkoihin.

Lautapeliblogien päivitykset

Lautapeliblogeja löytyy myös Lautapeliseuran blogilistalta ja lautapelijuttusyötteestä.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.