Kategoriat
Peliarvostelut

Kunnari

Pesäpalloteemaisessa taitopelissä neppaillaan puutikulla kiekkoa kohti takakenttää. Taitavin lyöjä kiertää kenttää muita enemmän.

Kunnarissa lätkitään puutikulla ja nappulalla lyöntejä pesäpallokenttään. Laudalle on merkitty pelaajia, joita pitää välttää, ja takarajan taakse kaksi aluetta, joille osuessa saa kunnarin.

Säännöt ovat pesäpallohenkiset, mutta peli on lopulta eräänlainen lyöntiharjoite eikä niinkään simuloi pesäpalloa.

Kunnarin kansi

Pelkistettyä pesäpalloa

Pelaajia voi olla kahdesta neljään. (Pelilaatikon mukaan yksinkin voi pelata, mutta siihen ei ole sen kummempia sääntöjä.) Lyöntivuorollaan pelaajalla on kolme yritystä saada laillinen osuma. Lyönnin onnistuessa pelaajan hahmo etenee pesävälin.

Seuraava pelaaja tulee lyöntivuoroon. Etenemisen ja kunnarin lisäksi voi koittaa poistaa vastustajan edenneen nappulan osumalla siihen.

Jos seuraavakin pelaaja etenee, ykköspesällä on kaksi kilpailevaa etenijää, ja vastustajan hahmoon osumalla heidät voi poistaa kentältä.

Jos pelaajan hahmo on jo etenemässä, tavallisella lyönnillä pelaajan hahmo etenee seuraavalle pesälle. Pelaajalta ei tule uutta hahmoa kentälle.

Lyöntivuoroja pelaajalla on jaksossa kolme. Tavallisilla lyönneillä pelaaja pääsee jakson aikana korkeintaan kolmannelle pesälle, joten saadakseen juoksuja on pakko lyödä ainakin kerran kunnari. Jos lyö kunnarin ollessaan kolmannella pesällä, saa kaksi juoksua.

Kunnaria pelataan kaksi jaksoa. Jaksovoittojen ollessa tasan, pelataan supervuoropari. Jos supervuoro ei ratkaise, pelataan kotiutuslyöntikilpailu, jossa täytyy osua kunnariin saadakseen juoksu. 

Musta pallokiekko on päätynyt laudan kunnariruutuun.
Onnistunut kunnari. Kuva: Arto Leinonen

Kevyttä lyöntiharjoittelua

Ensimmäiset lyöntikerrat ovat melkoista hakemista, ja on lähinnä tuuria että jääkö lyönti lailliseksi vai ei. Tällöin onnistuessa voi huokaista helpotuksesta ja edetä eteenpäin.

Osumatarkkuuden kehittyessä on kuitenkin selvää, että pelin voittaja lasketaan kunnareiden myötä. Silloin on parempi jatkaa lyöntiä vielä normaalin osuman jälkeenkin, siinä toivossa että viimeisillä lyönneillä voisi vielä kunnari syntyä.

Paine kunnareiden tekoon tuo peliin mukavaa riskinoton pohdintaa. Muutoin peli on varsin kevyt lyöntiharjoitus, jossa osumataito ratkaisee.

Pelaaja lyömässä tilanteessa, jossa ykkös- ja kakkospesillä on juoksijat.
Pesillä yksi ja kaksi on jo juoksijat, kun on seuraavan lyönnin vuoro. Kuva: Arto Leinonen

Sympaattinen taustatarina

Kunnarin taustatarina on hieno, ja peli on todellinen ”labor of love”. Kunnari syntyi, kun Vesa Moilasen lapsi loukkaantui eikä päässyt joukkueensa mukana pelaamaan pesäpalloa. Isä ja lapsi kehittelivät yhteistyössä Kunnarin, jotta pesäpalloa pääsisi pelaamaan sitten lautapelin muodossa.

Lopputulos oli sen verran toimiva, että siitä otettiin pieni printtimäärä jota he nyt myyvät tapahtumia kiertäen ja puskaradion voimalla.

Pelin laatikko on todella ylimitoitetun iso ja komponentit yksinkertaisia. Uskoisin, että valtaosa pelin korkeahkosta hinnasta syntyy kotimaista tuotantoa olevasta pahvilaatikosta ja pienestä printtimäärästä.

Kunnarin pelilauta ja komponentit
Pelilauta on pelin laatikon kokoinen, jolloin peliä voi pelata laatikossa estäen pallon karkaamisen. Komponentit ovat muuten hyvin pelkistetyt. Kuva: Arto Leinonen

Mutkikkaat säännöt, yksinkertainen peli

Pelin säännöt ovat lyhyet, mutta olivat sen verran vaikeaselkoiset että aikuisen niitä tuumaillessa lapset aloittivat pelailun itse keksimillään säännöillä. Tässä artikkelissa esitelty kuvaus pelin kulusta on vahvistettu suunnittelijalta.

Pesäpallo ja urheilulajit muutenkin ovat haastavia toteuttaa lautapelinä. Kunnari on pitänyt homman yksinkertaisena, ja keskittynyt simppelisti lyömiseen. Se onkin monelle pesäpallon mielenkiintoisin osuus, joten valinta on viisas. 

Selkeä vertailukohta Kunnarille on toinen tuore pelijulkaisu Pesismestari. Yhteistä näille peleille on teema, peleinä ne ovat täysin erilaiset.

Jos etsinnässä on helposti lähestyttävä asioiden neppailupeli, niin esimerkiksi Pitchcar, Klask ja Ice Cool ovat oikein hyviä. Kunnari ei kilpaile näiden pelien kanssa samassa sarjassa, mutta tarjoaa pesäpallosta kiinnostuneille perheille mukavia pelihetkiä.

Kunnaria voi tiedustella sähköpostitse osoitteesta myyntijokerit@gmail.com.

Kunnarin laatikon takakansi, jossa on pelin säännöt
Laatikon takakanteen präntätyt säännöt jättävät toivomisen varaa. Kuva: Arto Leinonen

Faktat Kunnarista

Suunnittelija:

Julkaisija: omakustanne

Mutkikkuus: Peli on varsin helppo ja selkeä.

Onnen vaikutus: Peli on puhtaasti taitolaji.

Vuorovaikutus: Suuri. Pelaajat kilpailevat neppailutaidossa, ja vastustajan nappuloita “poltetaan” neppaamalla niitä kohti.

Teema: Peli muistuttaa pesäpalloa ja totetuttaa lyömisen teemaa varsin hyvin. Säännöiltään peli ei kulje pesäpallon tavoin, ja ennakkoluulo tästä saattaa hidastaa pelin sisäistämistä.

Uudelleenpelattavuus: Peli ei tarjoa uutta sisältöä uusilla pelikerroilla.

Kieliriippuvuus: Säännöt suomeksi, muuten täysin kielivapaa.

Pelaajamäärä: Sääntöjen mukaan 1–4, käytännössä 2–4.

Pituus: 5–15 min.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *