Ice Cool

Ice Cool

Pingviinien koulussa on tuntien välillä levoton meno. Nälkäisimmät oppilaat kiertelevät koulussa varastamassa kaloja. Onneksi käytävillä liikkuu myös käytävävahti, jonka tehtävänä on napata luvattomilla menoilla olevat oppilaat.

Ice Cool on neppailupeli, jossa jokainen pelaajista on vuorollaan vahti, joka jahtaa muita pelaajia. Vain noin 40 × 20 cm kokoisesta laatikosta aukeaa noin 60 × 60 cm pelialue, jossa pingviineja neppaillaan ympäriinsä. Peli on kahjoa menoa, mutta tilaa on myös taidokkaalle neppailulle – osaava pelaaja lyö kierteitä ja hyppyjä.

Peli palkittiin vuonna 2017 Saksan parhaan lastenpelin Kinderspiel des Jahres -palkinnolla.

Laatikon sisältö

Maatuskalaatikko

Ice Coolin kansiPelin suuriin oivalluksiin kuuluu maatuskalaatikko. Uloimman laatikon sisällä on hieman pienempi laatikko, jonka sisällä on vielä kolme pienempää laatikkoa. Laatikot asetellaan neliön muotoon ja kiinnitetään toisiinsa klipseillä. Laatikoiden seinissä on reikiä, joista muodostuu oviaukkoja huoneiden välille. Ratkaisu on yksinkertainen, käytännöllinen ja toimiva.

Pingviinit ovat pyöreäpohjaisia, alapainoisia pömpylöitä. Vähän kuin subbuteo-pelaajia, siis. Neppailu ei ole kovin tarkkaa touhua, mutta taitava neppailija pystyy lyömään pingviineihin kierrettä ja jopa hyppyyttämään pingviinejä pelilaudan seinien yli.

Kierroksen aikana muut pelaajat yrittävät juoksuttaa pingviininsä tiettyjen ovien läpi, jolloin saa palkinnoksi kalakortin. Vahti taas yrittää osua muihin pingviineihin. Osumasta saa toisen pelaajan henkilöllisyyskortin. Kortin menetys ei pudota pelistä, mutta kierroksen lopuksi jokainen henkilöllisyyskortti on kalakortin arvoinen.

Erä päättyy, kun joku saa kolmannen kalansa tai kun vahti saa kaikki muut pelaajat kiinni. Tähän ei mene kovin kauan, jonka jälkeen on seuraavan kierroksen aika: jokainen pelaajista saa toimia vahtina kerran.

Pingviinikolmikko. Kuva: Mikko Saari
Pingviinit ovat pyöreäpohjaisia ja hyvin kiikkeriä. Kuva: Mikko Saari

Hauskaa kevytneppailua

Ice Cool ei ole vaativin tai vakavin neppailupeli, vaan kevyttä viihdettä. Taidolle on kyllä sijaa, mutta pingviinien neppailu on ainakin alkuun aika sumeaa puuhaa. Kaikkea hienoa voi yrittää, mutta epäonnistumisia tulee varmasti. Toisaalta välillä saa ihan sattumaltakin saa huikean hienoja lyöntejä aikaiseksi.

Isot pisteet Ice Cool saa näppärän kokoisesta laatikosta. Pienessä boksissa on hyvänkokoinen pelilauta ja vaatimattomalla 30 euron hinnalla saa paljon neppailuhupia. Sikälikin Ice Coolia on helppo suositella perhepeliksi tai neppailuviihdettä kaipaaville aikuisille. Pelin säännöt opettaa alle minuutissa, joten oppimiskynnys on kohdallaan.

Pingviinikortit. Kuva: Mikko Saari
Pelin kuvitus on värikästä ja viehättävää. Kuva: Mikko Saari

Faktat Ice Coolista

Suunnittelija

Julkaisija: Brain GamesLautapelit.fi (2016)

Mutkikkuus: Säännöt ovat erittäin yksinkertaiset ja ne opettaa hetkessä.

Onnen vaikutus: Pingviinien hallitseminen on sopivan sattumanvaraista – joskus onnistuu, joskus ei – ja pisteytyksessäkin on satunnaiselementtiä mukana.

Vuorovaikutus: Peli on jahtaamista ja takaa-ajoa, joten toisten tekemisillä on paljonkin merkitystä.

Teema: Pingviiniteema toimii, kuvitus on hauskaa ja ovelia yksityiskohtia täynnä.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Kai tämänkin puhki pelaa, mutta neppailu toimii kyllä tasaisen varmasti.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2–4. Kaksinpelinä vähän vaisu, enemmän on parempi.

Pituus: 20–30 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Ice Cool

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:41
Aito keskiarvo:3.32
Tasoitettu keskiarvo:3.30
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 2
  • 3: 24
  • 4: 15
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Yksi vastaus artikkeliin ”Ice Cool”

  1. Pelistä saa vauhdikkaan version kahdelle pelaajalle riisumalla turhat säännöt pois tähän tapaan:

    Suuret huoneet muodostavat kilparadan. Kiertosuunta valitaan yhdessä, joko myötä- tai vastapäivään. Pelaajat aloittavat vastakkaisten huoneiden keskeltä (esim. luokkahuone ja keittiö). Pientä keskihuonetta saa käyttää, kunhan etenee suurissa järjestyksessä suuret huoneet.

    Pelin voittaa se, joka ensimmäisenä ohittaa toisen pelaajan. Ohitus on suoritettu kun pelaaja pääsee vähintään yhden huoneen pidemmälle kuin vastustaja. Voittoehto tarkistetaan aina tasoittavan neppauksen jälkeen, eli toisena pelin aloittaneen pelaajan neppauksen jälkeen.

    Esimerkki: Jos ensimmäinen pelaaja ei onnistu etenemään ensimmäisestä huoneesta niin peli päättyy toisen pelaajan voittoon heti kun hän on edennyt kolme huonetta (kahden huoneen jälkeen samassa huoneessa ja kolmannessa huoneessa ohitus on tapahtunut).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *