Kategoriat
Peliarvostelut

Menara

Menara on Oliver Richtbergin suunnittelema, koko perheelle suunnattu näppäryys- ja yhteistyöpeli, jonka lähtökohta on kutkuttava. Tutkijoiden ylle on langennut muinaisen malesialaisen temppelin raunioilla kirous, joka raukeaa vasta, kun temppelitorni on noussut uuteen kukoistukseensa.

Tehtävässä on vain monta mutkaa, omituisesti kaareutuvista, Villa Paletista muistuttavista tasolaatoista ja arvaamattomista vaatimuksista lähtien. 

Menara on saksalaisen Zochin julkaisema. Zoch tunnetaan erityisesti hyvistä koko perheen peleistä, viimeistellystä ulkoasusta ja laadukkaista puuosista. Menara ei näiltä osin poikkea linjasta.

Monikerroksinen Menara-torni valkoista taustaa vasten
Kuva: Antti-Ville Kojo

Pilareita ja tasoja

Menaran kansi

Aluksi pelaajille arvotaan valikoima pilareita pelaajamäärän mukaisesti. Pöydälle asetetaan tornin perusta, sekoitettu tasolaattapino ja tasokortit, jotka kertovat, kuinka monta kerrosta tornissa tulee olla pelin päätyttyä. Peli päättyy joko tornin sorruttua tai kun pilarit, tasolaatat tai tehtävät loppuvat kesken. Voittoon ei siis riitä, että tietty korkeus saavutetaan. 

Sitten pelaajan on nostettava sokkona yksi tehtäväkortti. Tehtäviä on kolmessa pinossa, ja ne jakautuvat sinisiin, keltaisiin ja punaisiin tehtäviin. Tehtävien määrä ja pääasiassa myös vaikeusaste nousevat väristä seuraavaan.

Siniset tehtäväkortit ovat helppoja: näissä lisätään yksi tai pari pilaria mille tahansa vapaalle sopivan väriselle kohdalle. Vähän vaikeammissa keltaisissa tehtävissä pilareita tulee lisätä kerralla enemmän, usein samalle laatalle. Punaisia tehtäväkortteja on eniten. Näiden joukossa on kaikkein vaikeimpia tehtäviä, joissa pelaajan tulee siirtää tornissa olevia pilareita alhaalta ylös tai jopa vaihtaa jo aiemmin rakennetun tason paikkaa, pilareineen kaikkineen. 

Vuoronsa lopuksi pelaaja nostaa pussista itselleen uusia pilareita torniin asetettujen tilalle. Tämän jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. 

Monikerroksinen Menara-torni kuvattuna ylhäältä päin.
Valkoinen pilari uhmaa painovoimaa. Kuva: Antti-Ville Kojo

Haastetta kerrokseen

Aina kun jonkin tasolaatan paikat täyttyvät, torniin lisätään välittömästi uusi tasolaatta. Keskeneräinen tehtävä suoritetaan tämän jälkeen loppuun asti. Mikäli tehtävä epäonnistuu tai tasolaatalla laajennetaankin turvallisesti pohjakerrosta, tällöin tehtäväkortti lisätään tasokorttiriviin ja tornista tulee tehdä yhtä kerrosta korkeampi. 

Tehtäväkorttien lisäksi myös pilareiden värijakauma on epätasainen. Keltaisia pilareita on eniten, jopa riesaksi asti, kun taas varsinkin sinisiä ja valkoisia nousee pussista harvemmin. Pelaaja voi onneksi vuoronsa alussa, ennen tehtäväkortin nostoa, tehdä vaihtoja omien ja leirialustan pilareiden välillä.

Tämä onkin tarpeen, sillä näin autetaan välillisesti myös muita, myöhemmin vuorossa olevia pelaajia, joilla ei välttämättä ole tarvittavia pilareita tulevien vaikeuksien varalle. Pelaajat voivat myös yhteistuumin vaihtaa kaikki leirin pilarit epäonnistuneen tehtävän jälkeen, jos näin haluavat. 

Tasolaatat ovat kaksipuolisia, ja näiden puoli määräytyy käynnissä olevan tehtävän mukaan. Koska tasot ovat uniikkeja, hyvinkin erikoisia kiemuroita, ja koska pilareiden paikat riippuvat siitä, kumpi puoli tasosta pelataan, voi olla, ettei tornin painopistettä saada hyvistä aikomuksista huolimatta pidettyä toivotunlaisena.

Menarassa näkee monesti myös huterasti rakennettuja yläkerroksia, vain koska tasolaatat uhkaavat muuten loppua ennen tavoitekorkeuden saavuttamista. 

Torni, joka on parhaillaan romahtamassa pelaajan pelattua väärän siirron.
Ehkä ei olisi pitänyt valita tuota palikkaa… Kuva: Antti-Ville Kojo

Menarasta on moneksi

Suunnittelijan mukaan vahingossa kaatuneen pilarin tai tipahtaneen laatan voi nostaa takaisin paikalleen, mikäli enempää vahinkoa ei ole aiheutunut. Tämä ratkaisu on perhepelissä hyvä, sillä näin itse rakentaminen ja samalla jännityskin jatkuu pidempään. Harrastajat voivat suoraan jättää tällaiset helpotukset peleistään pois. Menara toimii kummallakin tavalla mainiosti. Peli ei joka tapauksessa ole mikään läpihuutojuttu helpoimmallakaan vaikeustasolla. 

Zoch tekee tunnetusti laadukkaita perhepelejä, eikä Menara ole tässä poikkeus. Menara on oikein onnistunut näppäryyspeli, joka yllättää olemalla kaikessa yksinkertaisuudessaan myös yhteistyöpelien valioita. 

Etualalla Menaran tehtäväkortteja, taustalla keskeneräinen tornirakennus.
Esimerkkejä tehtäväkorteista. Keltaisesta tehtävästä pääsisi vain yhdellä valkoisella pilarilla, mutta uuden tason lisäämisestä tulisi hankalaa. Onnistuisiko vaikein tehtävä siirtämällä punaiset alhaalta ylös? Kuva: Antti-Ville Kojo

Faktat Menarasta 

Suunnittelija:

Julkaisija: Zoch (2018)

Mutkikkuus: Pilarin asettaminen paikalleen vaatii hieman sorminäppäryyttä, mutta muuten peliä voi pelata kuka tahansa. Ikäsuositus on 8+, tätä nuoremmatkin pärjäävät hyvin vanhempien avustuksella. 

Onnen vaikutus: Tehtäväkorttien ja tasolaattojen järjestys vaikuttavat pelin etenemiseen, samoin pilareiden nosto pussista. Näiden tuomia haasteita voi kuitenkin ennakoida jonkin verran. 

Vuorovaikutus: Menara on yhteistyöpeli, jossa keskustelua herää pilareiden vaihdosta, tehtävän valinnasta ja muista eteen tulevista vaikeuksista. Muut pelaajat on otettava huomioon.  

Teema: Thai-aiheinen teema näkyy lähinnä Sébastien Caiveaun hienossa kuvituksessa. Tähän ei kuitenkaan kiinnitä pelin aikana juuri huomiota. 

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Vaikeustason nostaminen onnistuu vähentämällä pelaajien pilareiden ja samalla lisäämällä tasokorttien määrää yhdellä–kahdella, kuten säännöissä mainitaan.

Kieliriippuvuus: Pelin komponenteissa ei ole tekstiä. Riittää, että joku pelaajista osaa säännöt. 

Pelaajamäärä: 1–4, toimii hyvin kaikilla pelaajamäärillä. 

Pituus: 45 minuuttia. Jos torni sortuu kesken kaiken, Menarasta ottaa helposti uuden erän.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Antti-Ville Kojo

Opettaja, kitaristi ja Pelikaappimuistion kirjoittaja.

Yksi vastaus aiheeseen “Menara”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *