XenoShyft Onslaught

XenoShyft Onslaught

Tornipuolustuspelit ovat videopeleinä tuikitavallisia, mutta lautapeleinä ne ovat hieman harvinaisempia. CoolMiniOrNotin XenoShyft Onslaughtissa pelaajien erikoisjoukkojen yksiköt puolustavat tukikohtaa loputtomia jättiläishyönteisten armeijoita vastaan pakanrakennuksen ja resurssienhallinnan keinoin.

Pelissä on tarkoituksena selvitä yhdeksän kierrosta hirviöiden hyökkäyksiä vastaan puolustamalla tukikohtaa erilaisilla sotilailla ja roboteilla. Puolustajien avuksi on mahdollista saada erilaisia aseita, panssareita, parempia joukkoja ja parannuksia. Peli on yhteistyöpeli, jossa pelaajat taistelevat yhteistä vihollista vastaan.

Pelin kulku

Xenoshyft Onslaughtin kansiPelin alussa jokainen pelaajista saa itselleen pelattavaksi jonkun pelin neljästä divisioonasta. Divisioonilla on erilaisia erikoisominaisuuksia, joita saa käyttöönsä pelin edetessä. Jokaisella pelaajalla on aloituspakka, joka koostuu kymmenestä peruskortista ja kahdesta divisioonan erikoisalueen kortista.

Vastustajat, eli avaruudesta tulleet jättiläishyönteisten laumat, on jaettu kolmeen erilliseen pakkaan. Jokaista kolmea kierrosta kohden käytetään yhtä pakkaa. Ensimmäisessä pakassa olevat vastustajat ovat helpompia ja niitä vastaan on mahdollista taistella aloitusjoukoilla. Pelin vaikeusaste kasvaa pakkojen vaihtumisen myötä nopeasti, joten alkupään joukoilla ei käytännössä voi enää pärjätä kolmen viimeisen kierroksen aikana. Omaa pelipakkaa on siis pakko rakentaa paremmaksi koko ajan.

Pelaajien pakkojen rakentaminen tapahtuu perinteisten pakanrakennuspelien tapaan. Alussa pelaajalla on muutama kristallikortti, jotka toimivat rahana, ja joilla lisää kortteja saa ostettua. Heti pelin alussa ei kaikkia kortteja ole ostettavissa, joten alussa on tultava toimeen perusjoukoilla ja satunnaisesti pelin alussa tulevilla tarvikekorteilla.

Tarvikekorttien ostaminen on tärkeää, sillä niillä saa parannettua omien joukkojen vammoja tai kehitettyä joukkoja ja autettua muita pelaajia. Tarvikekortit ovat aseita, panssareita, robotteja tai parannuksessa käytettäviä välineitä kuten ensiapupakkauksia. Muiden pelaajien auttaminen on tärkeää, sillä kaikki pelaajat puolustavat yhteistä tukikohtaa, jonka tuhoutuminen johtaa pelin häviämiseen.

Jokaisella kierroksella pelataan vuorotellen jokaiselle pelaajalle vastustajakortit pöytään. Vastustajia on tavallisesti neljä, mutta nähtiinpä testipelissä kuuden vastustajan joukkokin. Vastustajat asetellaan pelaajan omalle pelilaudalle järjestykseen niin, että aina ensimmäinen toimii hyökkääjänä. Puolustajat taas toimivat puolustajina kukin vuorollaan.

Taisteluvaiheessa lasketaan vastustajan hyökkäysarvo, katsotaan puolustajan hyökkäys arvo ja asetetaan vahingot. Jos kumpikaan ei tuhoudu, toistetaan tämä. Kun toisen joukon kestopisteet laskevat nollaan tai alle, tuhoutuu tämä joukko ja seuraava siirtyy ensimmäiseksi. Joitakin tarvikekortteja voi pelata kesken taisteluiden, kun taas toiset ovat joukolle ennen taistelua pelattavia, kuten aseita tai panssareita. Toiset pelaajat voivat auttaa pelaamalla tarvikkeita estämään vihollisten vahinkoa tai erikoisominaisuuksien käyttämistä ja joissain tapauksissa on mahdollista pelata lisäjoukkoja toisen pelaajan pelilaudalle.

Kun kaikki pelaajat ovat taistelunsa tehneet, alkaa seuraava kierros, joka aloitetaan nostamalla kortteja käteen, jonka jälkeen ostetaan ja pelataan mahdollisesti ostetut tai nostetut kortit pöytään ja aloitetaan taistelu. Kun yhdeksän kierrosta on pelattu, tai jos tukikohta tuhoutuu peli loppuu.

Kaksi esimerkkejä sankarikorteista.
Kaksi esimerkkejä sankarikorteista.

Vaativa peli joka vaatii harjoittelua

XenoShyft Onslaught on haastava, kaksinpeli varsinkin on todella vaikea. Tornipuolustuksessa jokaisella kierroksella täytyisi rakentaa uudet puolustukset ja kun tähän on yhdistetty pakanrakennusta, niin harjoittelu on todellakin tarpeen. Testipeleistä kolme päättyi tappioon jo ennen seitsemännen kierroksen loppua ja yksi peli päättyi voittoon niin, että tukikohtaan jäi yksi kestopiste jäljelle.

Viimeisellä kolmella kierroksella vihulaiset tekevät erittäin paljon tuhoa päästessään läpi. Jos yksi kolmesta viimeisestä kierroksesta yhdeltä pelaajalta sattuu menemään huonosti ja muut eivät voi auttaa, saattaa neljä vihulaista tuhota tukikohdan lähes kokonaan.

Pelin pelaamista kuvaa hyvin sanat ”Pelaa yksin, mutta ryhmässä”.

Pelin alkuasettelut ovat suhteellisen nopeat ja peli on suhteellisen nopea pelata osaavalla porukalla. Taide on hienoa, jokseenkin melko synkkää. Suosittelen peliä tornipuolustuksesta pitäville, mutta peruspeli ei yksinään kanna kovin pitkälle. Uskoisin että kymmenen pelin tietämillä on taktiikka jo selvillä. Satunnaiselementit toki lisäävät uudelleenpeluuarvoa huomattavasti.

Faktat XenoShyft Onslaughtista

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Cool Mini Or Not (2015)

Mutkikkuus: Peli on haastava. Säännöt ovat suoraviivaiset.

Onnen vaikutus: Onnea on jonkin verran mukana. Pelin suola on reagointi muuttuviin tilanteisiin.

Vuorovaikutus: Pelissä on vuorovaikutusta muiden auttamisen muodossa, mutta jokainen pelaa enimmäkseen omaa peliään.

Teema: Vahva. Toimii varauksella.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Säännöt englanniksi.

Pelaajamäärä: 1–4 (suositeltava määrä 3–4)

Pituus: 45 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele XenoShyft Onslaught

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:5
Aito keskiarvo:3.00
Tasoitettu keskiarvo:3.24
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 1
  • 3: 3
  • 4: 1
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *