Kategoriat
Säännöt

Vom Kap bis Kairo

Vuonna 1850 useimmissa maailman maissa oli jo satoja kilometrejä rautatieverkostoa käytössä. 20 vuotta myöhemmin, Amerikan manner oli katettu. Vuonna 1902, Trans-Siperian rautatien avautumisen myötä Aasia oli niin ikään katettu. Afrikasta rautatieyhteys Kapkaupungin ja Kairon väliltä kuitenkin puuttui.

Pelaajat yrittävät rakentaa ensimmäisenä rautatieverkoston kahdeksan afrikkalaisen alueen läpi. Pelaajat kilpailevat huutokaupassa alueiden ostamisesta. Kilpailuun vaikuttaa maaston vaikeus, kortilla tulevien radanpätkien määrä ja rahamäärä, jonka radan rakentamisesta kyseiseltä alueelta saa. Pelaaja, joka ensimmäisenä rakentaa radan kahdeksannen alueensa halki voittaa pelin. Lue arvostelu Vom Kap bis Kairosta.

Günter Burkhardtin korttipeli 2-4 pelaajalle. Pelin kesto 30 min. Käännös julkaistu Adlung Spielen luvalla.

Sisältö

  • 4 junaa
  • 4 hiilivaunua
  • 50 maastokorttia (viittä eri lajia, 0-3 radanpalaa etupuolella ja yksi radanpala takapuolella)
  • maastokartta
  • yhteenvetokortti
  • sääntövihkonen

Alkuvalmistelut

  • Jokainen pelaaja tarvitsee kynän ja paperia (tai pelirahaa tms.)
  • Lajitelkaa junat ja hiilivaunut väreittäin, jokainen pelaaja ottaa yhden parin
  • Asettakaa eri maastonmuodot näyttävä kortti siten, että kaikki pelaajat näkevät sen
  • Laittakaa junat alkuasetelmiin (kts. kuva 1)
  • Hiilivaunut pidetään kunkin pelaajan edessä osoittamassa tämän väriä
  • Maastokortit sekoitetaan ja laitetaan pakaksi kuvapuoli alaspäin keskelle pöytää
  • Kukin pelaajista piirtää paperilleen kaksisarakkeisen taulukon (kts. kuva 3) ja merkitsee 100 puntaa aloituspääomaa vasempaan sarakkeeseen. Pelin aikana pelaajille voi kertyä yli 100 puntaa, mutta alle nollan ei saa mennä.

Maastonmuodot

Kortti osoittaa, kuinka monta radanpätkää vähintään tarvitaan eri maastojen ylittämiseen:

  • 10 radanpätkää joen ylittämiseen
  • 9 radanpätkää vuorten ylittämiseen
  • 8 radanpätkää autiomaan ylittämiseen
  • 7 radanpätkää kylien ylittämiseen
  • 6 radanpätkää savannin ylittämiseen

Maastokortit

  • Korteissa on viittä erilaista maastoa
  • Kussakin maastokortissa on 0-3 radanpätkää ja kolikko, joka osoittaa alueen arvon
  • Radanpätkät helpottavat alueen ylittämistä
  • Kolikossa olevan rahamäärän saa, kun onnistuu rakentamaan radan alueen halki

Pelin kulku

Peli jakautuu kahteen vuorottelevaan osaan, maan ostamiseen ja radan rakentamiseen.

Maanostamisvaihe

  • Maastopakasta otetaan yhtä monta korttia kuin pelissä on pelaajia
  • Nämä kortit huutokaupataan
  • Kukin pelaaja valitsee salaa, kuinka monta puntaa haluaa tarjota oikeudesta valita maastonsa ensin
  • Tarjoukset kirjoitetaan paperille oikeanpuoleiseen sarakkeeseen ja pidetään salassa
  • Uusi rahamäärä merkitään samantien vasemmanpuoleiseen sarakkeeseen (kts. kuva 3)
  • Kun pelaajat ovat merkinneet tarjouksensa, ne paljastetaan. Eniten tarjonnut saa valita haluamansa maastokortin, sitten seuraavaksi eniten tarjonnut ja niin edelleen.
  • Jos useammat pelaajat ovat tarjonneet saman määrän, valitsee ensin se pelaaja, jolla on vähiten rahaa jäljellä. Jos se ei riitä ratkaisemaan järjestystä, pelaajat nostavat pakasta maastokortit ja se, jolla on arvokkain (kolikossa olevan luvun mukaan), valitsee ensin. Tätä toistetaan, kunnes järjestys on selvä. Tällä lailla käytetyt kortit heitetään poistopakkaan.
  • Ostetut maastokortit asetetaan kuvapuoli ylöspäin pelaajien junien eteen. Uudet kortit tulevat aina aiemmin ostettujen taakse (kts. kuva 2). Alueiden halki on kuljettava tässä järjestyksessä. Esimerkiksi kuvassa 2, sinisen pelaajan on ensin rakennettava rata autiomaan halki, sitten yli vuorten.

Radanrakennusvaihe

Radanrakennusvaiheen aikana pelaajat rakentavat rataa juniensa edessä olevien maastokorttien poikki.

  • Maastokortit on rakennettava junan kulkusuunnan mukaisessa järjestyksessä, eli siinä järjestyksessä kun ne on ostettu.
  • Pelaaja, joka voitti huutokaupan edellisessä maanostamisvaiheessa ottaa pakan päällimmäisen kortin ja asettaa sen kuvapuoli ylöspäin pöydällä. Sen jälkeen hän valitsee, haluaako hän rakentaa rataa.
  • Rakentaminen vaatii tietyn, alueesta riippuvan määrän rataa.
  • Rakentamiseen voi käyttää seuraavia vaihtoehtoja:
    1. pakasta nostetuissa maastokorteissa olevat radanpätkät
    2. kaikki pelaajan junan edessä olevien maastokorttien radanpätkät
    3. bonusradat (kts. Joki)
    4. puuttuvia radanpätkiä voi ostaa 10 punnalla kappale.
  • Jos pelaaja ei voi tai ei halua rakentaa, vuoro siirtyy vasemmalle.
  • Tämä pelaaja nostaa pakasta uuden kortin ja asettaa sen kuvapuoli ylöspäin aiemmin nostetun kortin viereen. Hän voi käyttää kumpaakin näistä korteista. Jos hänkään ei halua rakentaa, vuoro siirtyy vasemmalle ja tämä pelaaja nostaa uuden kortin, kunnes joku vihdoin rakentaa rataa.

Rakennusvaiheen loppu

  • Jos pelaaja päättää rakentaa (pakko ei ole), lisää hän ylitetyn maastokortin arvon rahavaroihinsa. Sen jälkeen maastokortti käännetään ympäri ja junaa siirretään eteenpäin (kts. keltainen tai vihreä juna kuvassa 2).
  • Kaikki maastopakasta käännetyt kortit heitetään poistopakkaan, käytettiin niitä tai ei. Kaikki käytetyt bonuskortit (kts. Joki) heitetään myös pois. Kaikki junan edessä olevat maastokortit pysyvät paikoillaan, vaikka niiden radanpätkiä olisikin käytetty (kts. keltainen juna kuvassa 2: ensimmäinen alue on ylitetty, mutta savanni pysyy yhä paikoillaan ja kaksi sillä olevaa radanpätkää ovat yhä käytettävissä). Näitä radanpätkiä voidaan käyttää yhä uudestaan, kunnes maastokortti lopulta ylitetään ja käännetään ympäri.
  • Jos jollakin pelaajista ei ole maastoa junansa edessä (kts. vihreä juna kuvassa 2), radanrakennusvaihe loppuu välittömästi ja uusi maanostamisvaihe (huutokauppa) alkaa.
  • Jos kaikilla pelaajilla on maastoa rakennettavana, radanrakennusvaihe alkaa uudestaan. Pelaaja, joka rakensi viimeksi, nostaa uuden kortin pakasta ja valitsee pelaako vai passaako. Radanrakennus jatkuu entiseen tapaan, kunnes jollakin pelaajalla ei ole enää maastoa ylitettäväksi.
  • Yhdellä kertaa voi ylittää vain yhden maastokortin, vaikka radanpätkien määrä useamman ylitykseen riittäisikin. Samassa radanrakennusvaiheessa voi kuitenkin rakentaa useampia radanpätkiä, kunhan sen tekee useamman kierroksen aikana.

Jos maastokorttien pakka loppuu kesken, poistot sekoitetaan uudeksi pakaksi.

Joki

  • Kun joku pelaajista saa radan valmiiksi, saavat kaikki ne pelaajat, joiden junien edessä (seuraavana maastona) on joki yhden bonusradan (kts. punainen juna kuvassa 2). Bonusrataa ei tipu, jos joki on kauempana edessä.
  • Bonusrata otetaan joko poistopakasta tai nostopakasta. Se pidetään kuvapuoli alaspäin pelaajan edessä, kunnes se käytetään. Kukin bonusrata on yhden radanpätkän arvoinen (riippumatta mitä kortissa on).
  • Pelaajalla voi olla korkeintaan viisi bonusrataa.

Pelin loppu

  • Heti kun joku pelaajista rakentaa kahdeksannen maastonsa, voittaa hän pelin. Rahalla ei ole mitään merkitystä.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *