Kategoriat
Peliarvostelut

Minecraft: Builders & Biomes

Vuonna 2009 julkaistu Minecraft on yksi maailman suosituimpia videopelejä, jota on myyty yli 200 miljoonaa kappaletta ja jota edelleen pelaa yli 120 miljoonaa pelaajaa joka kuukausi. Ihmettelin pitkään, miksei lisenssiä ole juurikaan hyödynnetty lautapeleissä. Nyt on.

Ravensburgerin julkaisema Minecraft: Builders & Biomes on vasta kolmas Minecraft-lautapeli BoardGameGeekin pelitietokannassa. Ensin ehti vuonna 2015 ilmestynyt Mattelin Minecraft Card Game?, joka on jonkinlainen Splendor-versiointi, ja vuonna 2017 saatiin UNO Minecraft.

Tarjonta on siis kovin vaatimatonta ottaen huomioon, millainen potentiaali Minecraft-lisenssillä on laatikoita kaupan hyllyltä kassalle kiikuttaa. Kun kuulin, että Minecraft: Builders & Biomes on vieläpä tulossa suomeksi (syksyllä 2020), peliin oli yksinkertaisesti pakko tutustua. Meillä molemmat lapset ovat kovia Minecraft-faneja ja itsekin Minecraftista pidän, joten tiesin, että innokkaita pelitestaajia löytyy.

Minecraft: Builders & Biomesin kansi

Seikkailua maailmassa

Lautapeliltä ei voi tietenkään odottaa kovin uskollista mallinnusta tietokone-Minecraftin avoimesta maailmasta: se olisi teknisesti kovin vaikeaa ja sitä paitsi aika tylsää. Lautapeli vaatii selkeämmän rakenteen ja tiukempaa kilpailua.

Niinpä Builders & Biomes ei erityisemmin muistuta tietokone-Minecraftia pelinä, mutta ulkoasu on viimeistä pikseliä myöten kohdallaan ja herättää Minecraft-faneissa välittömän ihastuksen. Pelissä pääsee sentään tekemään tuttuja asioita: louhimaan resursseja, rakentamaan ja taistelemaan mobeja vastaan.

Lautapeliversion maailma muodostuu 4×4-ruudukosta neljän laatan pinoja. Laatoista löytyy rakennuksia, joita voi rakentaa ja mobeja eli hirviöitä murhattavaksi. Ruudukon reunalta löytyy aseita, joita voi kerätä taistelun helpottamiseksi.

Pelaajilla on omat rakennuslaudat, joihin rakennuksia kerätään. Resurssien kerääminen laukaisee pelin kolme pisteytystä, joissa tarkastellaan ensin rakennuslaattojen maastonmuotoja, sitten rakennusten materiaalia ja kolmanneksi rakennuksen tyyppiä. Kolmannen pisteytyskierroksen jälkeen voi saada pisteitä mobeista ja sitten peli päättyy eniten pisteitä keränneen pelaajan voittoon.

Kuva Minecraftin aloitustilanteesta ja laattaruudukosta
Maailma on valmiina tutkittavaksi. Kuva: Mikko Saari

Louhintaa ja rakentamista

Omalla vuorolla saa tehdä kaksi eri toimintoa tältä listalta:

  • Louhi resursseja
  • Liiku
  • Rakenna
  • Taistele
  • Kerää ase

Resursseja louhitaan 4×4×4-kuutiosta, joka on rakennettu miellyttävän isoista puukuutioista. Resurssikuution rakentamiseen on hyvä apuväline, kuutio on helppo saada kasaan pelin aluksi ja se tuo jotenkin mukavasti Minecraftin henkeä peliin.

Kuutiosta saa ottaa palikoita, joiden yläpuoli ja kaksi sivua ovat näkyvissä, joten louhiessa pitää miettiä mitä itse tarvitsee, mutta myös mitä kuutiosta paljastuu: jokerismaragdeja ei kannata paljastaa, jos ei ole pakko.

Resurssikuutio toimii myös pelikellona: kolmen päällimmäisen kerroksen louhiminen kokonaan laukaisee pelin kolme pisteytyskierrosta. Näin pelaajilla on vaikutusvaltaa siihen, miten nopeasti peli etenee.

Liikkuessa saa kulkea 0–2 askelta laattaruudukon risteyksiä ja liikkeen lopuksi kääntää neljä viereistä laattaa kuvapuoli ylöspäin. Siksi paikoillaan pysyminenkin voi olla joskus tarpeen: laatat eivät käänny itsestään auki.

Rakentaminen on yksinkertaista. Vieressä olevan avoimen laatan rakennuksen voi tehdä maksamalla vaaditut resurssikuutiot ja asettamalla laatan omalle 3×3-kokoiselle rakennuslaudalle. Laattojen sijoittelulla omalle laudalle on paljonkin merkitystä, mutta palaan siihen myöhemmin pisteytyksen kohdalla.

Minecraftin resurssikuutio lähikuvassa
Koskematon resurssikuutio. Oikeassa reunassa on mainio smaragdisuoni, mutta siihen ei pääse vielä käsiksi. Nyt saa louhia vain yläkulmista, se avaa sitten lisää suuntia louhimiselle. Kuva: Mikko Saari

Aseiden kalistelua

Taisteleminen on helppoa. Valitse vieressä oleva mobi ja paljasta sitten kolme laattaa omasta asepinostasi. Jos paljastuneissa aseissa on vähintään yhtä monta sydäntä kuin mobilla, jota vastaan taistelit, voitat taistelun ja saat mobin laatan itsellesi. Laatasta saat suoraan voittopisteitä ja joko lisäpisteitä pelin lopussa tai ylimääräisen toimintopisteen.

Aseita voi kerätä pelialueen reunoilta. Aloituspakassa on kivimiekka (heikko), puumiekka (heikompi) ja kolme myrkyllistä perunaa (täysin hyödytön), joten parempia aseita on saatava.

Jousipyssy on heikko, mutta se antaa nostaa ylimääräisen aselaatan. Kuokkakaan ei varsinaisesti loista aseena, mutta tuottaa joka kerta esiin noustessaan pari voittopistettä. Teräsmiekka ja timanttimiekka ovat sitten huomattavasti vahvempia aseita. Kovin ase on dynamiittipalikka, mutta se on kertakäyttöinen.

Taistelumekanismi on hauska ja sopivasti tuuripitoinen. Huonoja aseita ei saa poistettua pakasta, joten vaikka keräisi timanttimiekkoja ja muita herkkuja, aina on mahdollista nostaa kolme perunaa. Kovimpia mobeja, ääreläisiä ja noitia, on aivan turha yrittää hätyytellä ilman parempaa varustusta, mutta niistä palkinnoksi saatavat loppupisteytykset ovat vaivannäön arvoisia.

Kolme loppupisteitä antavaa mobilaattaa.
Mobeista voi tulla pelin lopussa pisteitä. Näistä noidista ja creeperistä tulee pelin lopussa hyvä pistesaalis, jos piste-ehdon onnistuu täyttämään monta kertaa. Kuten näkyy, graafinen tyyli on pelkistettyä, esimerkiksi taustoihin ei ole paljon vaivaa nähty, mutta kuvitus on toimivaa ja aiheelle uskollista. Kuva: Mikko Saari

Rakennuksia ja pisteitä

Rakennusten sijoittaminen omalle laudalle liittyy pisteytyksiin. Rakennuksilla on kolme ominaisuutta: pohjamaasto (autiomaa, metsä, tundra, vuoristo), rakennusmateriaali (puu, hiekka, kivi, obsidiaani) ja laji (koriste, asumus, eläinaitaus, silta).

Ensimmäisessä pisteytyksessä katsotaan pelkästään pohjamaastoa ja siinä auttavat oman laudan tyhjät ruudut, joihin ei ole rakennettu. Pelaaja hakee suurimman yhtenäisen alueen ja pisteyttää sen: metsistä tulee kolme pistettä ruutua kohden, autiomaasta neljä, vuorista viisi ja tundrasta kuusi. Tundraa on tietysti kaikista vaikeinta saada aikaiseksi.

Toisessa pisteytyksessä katsotaan rakennusmateriaalia, pisteytys on jälleen kerran 3–6 pistettä ruutua kohden ja taas katsotaan isoin yhtenäinen alue. Nyt vain tarvitaan rakennettuja laattoja. Kolmannessa pisteytyksessä katsotaan rakennusten lajia ja pisteytys toimii muuten samalla tavalla.

Tämä kaikki toimii vallan näppärästi, koska nämä kaikki kolme tavoitetta risteävät keskenään pahemman kerran. Vaatii kovasti vaivannäköä maksimoida pisteytyksessä useampaa ulottuvuutta, koska laatat menevät ristiin: on jo työlästä saada vierekkäin kahta laattaa, joilla olisi edes kaksi samaa ominaisuutta.

Kun pisteytykset tulevat vähän vaihtelevalla tahdilla, koska ne laukeavat kuutiopinon kulumisesta, aikaa pisteytysten välillä voi olla vähän. Nopeimmillaan kaksi pisteytystä voi teoriassa tulla samalla vuorolla, tosin se on jo vähän poikkeuksellista. Tämä tuo peliin herkullista epävarmuutta ja epävakautta.

Pelin lopussa mobit voivat tuottaa vielä pisteitä. Näissä pisteytyksissä vierekkäisyyssäännöllä ei ole väliä, niihin voi laskea omalta laudalta kaikki sopivat laatat. Nämä lisäpisteytykset ovat sen verran hyviä, että mobien jättäminen jonkun pelaajan yksinoikeudeksi on varma tapa hävitä peli.

Lähikuvassa Minecraftin pelaajalauta, jolle on rakennettu paljon rakennuksia
Pelin lopussa pelaajalauta voisi näyttää vaikkapa tältä. Olisikohan tässä haettu alkupelistä vuoristopisteytystä, vasemmassa alakulmassa on keskimmäistä pisteytystä varten ihan kelpo kivitalokokonaisuus ja nyt kolmanteen pisteytykseen päästään pisteyttämään kuuden koristerakennuksen (tauluikoni) kokonaisuus. Kuva: Mikko Saari

Toimiva lautapelikäännös

Minecraft: Builders & Biomes on hauska peli, joka vetoaa Minecraft-teeman ystäviin. Pelaaminen ei tunnu Minecraftilta, mutta tunnelma on silti riittävän hyvin kohdallaan. Palikkamainen tyyli vain toimii. Varsin kevyt pelihän tämä on ja tuuriakin on kelpo annos, mutta itsekin olen viihtynyt oikein mainiosti. Strategista syvyyttä on tällaiselle pelille aivan riittävä annos, pisteytyksissä pärjätäkseen on vähän suunniteltava etukäteen.

Toteutus on enimmäkseen hyvä. Kuvitus on toki vähän karua, mutta aiheelle uskollista. Pari vikaa toteutuksesta keksin. Pelkät pahviständit pelinappuloina ovat tylsä ratkaisu, eikä neljän tyhjän valkoisen pahviständin laittaminen mukaan saatteella “piirrä näihin omat skinit” kauheasti paranna.

Tässä kohtaa pienet figuurit olisivat parantaneet fiilistä ja vähemmän yllättäen netissä onkin näkynyt jo kuvia pahvinappuloiden korvaamisesta esimerkiksi Minecraft-legoilla. Itse olisin ollut tyytyväinen vähän isompiin ja näyttävämpiin pahvihahmoihin, joita olisi myös saanut olla vähän laajempi valikoima.

Karmiva puute on jättää 50/100-pisteen saavuttamista merkkaavat laatat pois. Pelissä, jossa pisterata kierretään helposti kaksi kertaa pelin aikana, tällaiset markkerit pitäisi aina olla mukana. Ei ollut iso vaiva askarrella itse omat, mutta hämmästyttää, miten tämä perusjuttu on voinut mennä tekijöiltä ohi.

Koko perhe pelaa -blogin arviossa moitittiin laattojen ohuutta. Pelaajalaudat ovat vähän pahvilipareet, mikä ei suuremmin pelissä haittaa. Laatatkin ovat kieltämättä vähän ohuita, mutta toisaalta, järeämmän paksuisina pelin 64 laatasta tulisi jo aika paksu nivaska. Toimii siis vallan hyvin näinkin. Materiaalikuutiot ovat ihanan kookkaita.

Peliä on helppo suositella perheille, joissa on Minecraftin ystäviä. Innostusta löytyy varmasti ja rakennuslaatoista voi saada hyviä rakenteluideoita videopelin puolelle. Sisältöäkin on sen verran, että aikuisetkin jaksavat pelata.

Minecraft: Builders & Biomes sopii myös vähän nuoremmille pelaajille ja sääntökirjassa on mukana helpompi sääntö aloittelijoille tai lapsille: pisteytyksessä ei katsota yhtenäistä aluetta, vaan kaikkia ehdot täyttäviä alueita, jolloin pisteitä kertyy vähän helpommin. Tämä toimii sikälikin kätevästi, että lapsille voi antaa iisimmät säännöt ja aikuiset voivat pelata perussäännöllä.

Pelaajan nappula neljän laattapinon keskellä
Hätyyttääkö noitaa vai rakentaako kenties jompikumpi tarjolla olevista rakennuksista? Vai mennäkö tyystin muualle etsimään onnea muista pinoista? Näiden valintojen äärellä Minecraftissa ollaan joka kierros. Kuva: Mikko Saari

Faktat Minecraft: Builders & Biomesista

Suunnittelijat:

Julkaisija: Ravensburger (2019)

Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset ja ne opettaa uusille pelaajille helposti. Pelissä on hyvät apulaput. Lapsetkin pystyvät pelaamaan peliä ilman aikuisten apua, kunhan peli on opetettu.

Onnen vaikutus: Saatavilla oleviin laattoihin liittyy satunnaisvaihtelua. Pelaaja voi toki itse valita, miten harvinaisia laattoja lähtee hakemaan. Taistelun tulos on sattumanvarainen, vaikka osin perustuukin valmistautumiseen. Aina voi kuitenkin epäonnistua.

Vuorovaikutus: Laatoista on jonkin verran kilpailua, mutta toisen nenän edestä nyysimistä ilkeämpää vuorovaikutusta pelissä ei ole, suoraan toisen kimppuun ei voi hyökätä.

Teema: Minecraft-fani innostuu pelin kuvituksesta varmasti. Vaikka peli ei varsinaisesti videopeli-Minecraftilta tunnukaan, se kyllä lämmittää fanin sydäntä.

Uudelleenpelattavuus: Satunnaiselementit tekevät pelistä hyvin käyttöä kestävän. Samalla strategialla ei voi aina pärjätä, omaa pelisuunnitelmaa on sovitettava tarjolla oleviin laattoihin.

Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole tekstiä, joten lukutaidotonkin pärjää.

Pelaajamäärä: 2–4. Toimii hyvin eri pelaajamäärillä, nelinpelissä on eniten vipinää, mutta se ei välttämättä ole pelille eduksi – pelilaudan tilanne elää enemmän kierrosten välillä ja pisteytyksetkin tulevat nopeammin. Mitä vähemmän on pelaajia, sitä enemmän saa itse touhuta.

Kesto: 30–60 minuuttia, kaksinpelin tosin pelaa melko helposti nopeamminkin. Tunnin mittaisena voisi jo vähän haukotuttaa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.