Robogem

Robogem

Ohjelmointi on nyt kovin pinnalla taitona, joka kaikkien olisi hyvä osata, tai ainakin ymmärtää. Ohjelmointi on esillä myös peruskoulun uudessa opetussuunnitelmassa. Tätä tukee nyt Oppi & Ilo -sarjan uusi peli Robogem, jonka suunnittelija on Lasten koodikoulun perustaja Juha Paananen. Pelin tarkoituksena on opettaa pelin muodossa ohjelmointia lapsille.

Idea on tuttu monista yhteyksistä: robotin ohjaaminen laittamalla käskyjä peräkkäin ja suorittamalla sitten käskyjono alusta loppuun on paljon käytetty menetelmä ohjelmoinnin alkeiden opettamisessa. Niinpä tässäkin pelissä ohjataan robotteja jahtaamaan jalokiviä.

Käänny ja etene

Robogemin kansiPelilaudalla on timantteja, esteitä ja nurkissa neljän robotin kodit. Jokainen pelaaja saa oman robotin, jolla on tarkoitus kerätä kolme timanttia ja palata sitten kotiin. Vuoron alussa pelaajat saavat viisi korttia, joista voi tehdä ohjelman – kaikkia kortteja ei ole pakko käyttää – joka sitten suoritetaan. Sitten on seuraavan pelaajan vuoro.

Toisin kuin ohjelmointipeleissä (kuten Roborallyssä tai Himalayassa) yleensä, robotit eivät siis liiku Robogemissä yhtä aikaa. Tämä oli minulle pieni yllätys, sen verran tiukassa ohjelmointipelien perusrutiini mielessä on. Säännöissä kuitenkin vaaditaan, että ohjelma on laadittava kokonaisuudessaan ennen sen suorittamista (tosin pienimpien pelaajien kohdalla tästäkin säännöstä voidaan joustaa).

Kortteja on peruspelissä kolmenlaisia: mene eteenpäin, käänny oikealle ja käänny vasemmalle. Ei siis turhaa kikkailua. Lisähaastetta saa, kun lisää peliin funktiokortit. Silloin muuten poisheitettäviä kortteja voikin lisätä omaan funktioon, joka sitten suoritetaan kokonaisuudessaan aina, kun pelaa funktiokortin. Jos funktio päättyy funktiokorttiin, muodostuu ikuinen silmukka, joka loppuu, kun robotti törmää esteeseen, mikä lopettaa vuoron aina.

Huolimaton pelaaja tietysti laittaa funktioon pelkästään käännöksiä ja sitten silmukan, jolloin funktio ei lopu ikinä ja peli kaatuu. Tämähän, kuten koodarit hyvin tietävät, on silkkaa realismia ja aivan tarpeellinen ominaisuus pelissä. Muuten peli päättyy joko siihen, että joku saa kerättyä timantit ja palattua kotiin, tai siihen, kun pakka on käytetty loppuun kaksi kertaa.

Ohjelma. Kuva: Mikko Saari
Ohjelma voi olla vaikka tällainen: eteenpäin, käänny oikealle, eteenpäin, käänny oikealle. Kuva: Mikko Saari

Yksinkertaista ja helppoa

Suuria ohjelmointihaasteita Robogem ei tarjoa, vaan robotin ohjastaminen on hyvin suoraviivaista. Se lienee lähinnä hyvä asia, koska silloin huomio keskittyy pääasiaan eli ohjelmointiprosessin ajattelemiseen: minne haluan mennä ja miten nämä kortit järjestän, jotta sinne pääsen? Lopputulos on yleensä tuurista kiinni, eli siitä, miten hyvin kortti nousee. Jos kädessä ei ole yhtään eteenpäin vievää korttia, on aika vaikea saada mitään aikaiseksi. Onneksi tällaisessa tapauksessa voi heittää kaikki kortit poistopakkaan ja nostaa seuraavalle vuorolle seitsemän korttia, joilla jo aika lailla varmasti saa jotain aikaiseksi.

Pelinä Robogem ei ole kovin syvällinen, mutta lapset innostuivat ja ohjelmointiharjoituksena peli on hauska ja kiinnostava. Kunhan pelaajilla on jokin haju siitä, mitä tehdään, voittaja ratkeaa useimmiten tuurilla: jos käteen nousee pelkkiä käännöksiä, liikettä ei synny. Funktiokortit lisäävät peliin ylimääräisen taitoelementin, sillä funktioiden taidokkaalla käytöllä voi edistää peliään paljon (käytännössä nakkaamalla funktioon muutama etenemiskortti, jolloin on vähemmän riippuvainen liikekorttien nostamisesta).

Toisille pelaajille on mahdollista tehdä kiusaa tönimällä ja varastamalla timantteja, mutta kovin kiperää tämä ei ole: keskialueella on niin paljon timantteja, että yleensä toisen päätyy työntämään timantin päälle. Peli on sen verran nopea, että johdossa olevaa pelaajaa on vaikea hätyyttää, jos tämä pääsee livahtamaan karkuun.

Robogem on parhaimmillaan opetusvälineenä, mutta kyllä se pelinäkin toimii. Peliä on helppo suositella ohjelmoinnin alkeiden opettelun tueksi alakoululaisille. Perhepelinäkin se toimii.

Robotit. Kuva: Mikko Saari
Kolme robottia timanttijahdissa. Taustalla ollaan jo kolmessa timantissa, etualalla vielä keräillään. Kuva: Mikko Saari

Katso videoarvostelu

Faktat Robogemista

Suunnittelija:

Julkaisija: Sanoma Pro (2015)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja ne oppii ja opettaa nopeasti. Lähinnä funktiot voivat aiheuttaa hieman päänvaivaa.

Onnen vaikutus: Kunhan perusteet ovat hallussa, korttituuri ratkaisee voittajan usein.

Vuorovaikutus: Kevyttä tönimistä ja varastelua voi harjoittaa, mutta se ei aina onnistu, jos kortit eivät osu kohdalleen.

Teema: Peli on käytännössä abstrakti. Kuvitus on kuitenkin Oppi & Ilo -pelien tapaan viehättävää.

Uudelleenpelattavuus: Pelilautaa voi järjestellä uudelleen, mikä lisää uudelleenpeluuarvoa.

Kieliriippuvuus: Pelaaminen ei edellytä lukutaitoa.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 20–30 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Robogem

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:11
Aito keskiarvo:2.55
Tasoitettu keskiarvo:3.13
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 5
  • 3: 6
  • 4: 0
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

2 vastausta artikkeliin ”Robogem”

  1. Ei ole sama peli, mutta molemmissa on sama perusidea, joka on tietysti kumpaakin peliä vanhempi.

    Robot Turtles näyttäisi olevan vähemmän peli ja enemmän puzzle. Näyttää ihan mielenkiintoiselta ja ehkä jopa paremmalta kuin Robogem.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *