Kategoriat
Peliarvostelut

Rrrotta!

Ikä: 5+. Kuka on ahnein rotta? Rrrotta!-pelissä pitää kerätä mahdollisimman paljon juustoa noppaa heittämällä. Ahnein ja uskaliain voittaa!

Kuka on ahnein rotta? Rrrotta!-pelissä pelaajien pitää kerätä itselleen mahdollisimman paljon juustoa pelilaudan keskeltä noppaa heittämällä. Menestyäkseen pelissä pitää olla sopivasti ahne, mutta liika ahneus voi kostautua.

Pelin idea

Rrrotta!-pelin kansiPelilaudalle kasataan komea keko puisia juustonpalasia. Pelissä on kolme tasoa, joista voi valita sopivan.

Helpoimmalla tasolla vain heitetään noppia. Jokaista juustonpalaa kohden saa yhden juuston pelilaudalta, jokaisella rotalla yhden juuston toiselta pelaajalta. Jos molemmat nopat näyttävät tyhjää, vuoro päättyy, muuten saa heittää niin monta kertaa kuin haluaa. Pelaajat heittävät noppia vuorotellen, kunnes kaikki juusto on pelaajien hallussa, jolloin eniten juustoa kerännyt voittaa. Tässä pelissä ei ole minkäänlaista päätöksentekoa, vaan kyse on täysin arpajaisista.

Seuraavalla tasolla mukaan tulee jo vähän peliä. Pelaajat saavat omat lautaset, joihin mahtuu neljä juustonpalaa. Vuoron aikana kerätyt juustot laitetaan lautaselle, josta ne saa omaan varastoon lopettamalla vuoron. Jos vuoro päättyy tyhjään nopanheittoon, lautaselle kerätyt juustot joutuu palauttamaan pelilaudalle.

Kolmannella tasolla riskinotolta otetaan keinotekoiset rajat pois. Nyt lautasille mahtuu rajattomasti juustoa, eli vuoroaan voi jatkaa niin kauan kuin uskaltaa.

Yksinkertainen, toimiva peli

Pelin on suunnitellut Reiner Knizia, yksi tuottoisimmista lautapelisuunnittelijoista. Yllätyn, jos Knizialla on mennyt enemmän kuin kymmenen minuuttia Rrrottien kehittelyyn. Pelin idea on erittäin yksinkertainen, mutta toimiva. Peruskaava toimii, sehän on nähty vaikka Heitä sikaa -pelissä.

Helpoin taso ei ole kummoinen peli, mutta sopii pienemmille lapsille, joille pelkkä nopanheiton jännitys riittää peliksi. Muut tasot tarjoavat oikean pelin, jossa mitataan taidon sijasta riskinottohalua. Jos uskaltaa heittää monta kertaa, voi saada tuhdin palkkion — tai sitten jäädä tyhjin käsin.

Rrrotta! toimii hyvin lastenpelinä ja perhepelinä, pelissä on tasosta riippumatta sen verran tuuria, että lapsilla ja aikuisilla on samat mahdollisuudet pärjätä. Peli toimii hyvin myös aikuisten kevyenä ajanvietepelinä, joskin aikuiseen makuun sopii paremmin joku vähemmän lapsellisen näköinen tulkinta aiheesta.

Rrrotta-pelin osat. Kuva: Tactic
Kuva: Tactic

Todennäköisyyksien alkeita

Pelin nopissa on kolme tyhjää ruutua, kaksi juustoa ja yksi rotta. Mikä on todennäköisyys heittää kaksi tyhjää? Yhdellä nopalla todennäköisyys heittää tyhjä on 0,5 (puolet sivuista on tyhjiä), joten tuplatyhjien heittäminen on 0,5 * 0,5 = 0,25 eli yksi neljäsosa.

Samoin todennäköisyys tienata kaksi juustoa yhdellä heitolla on 0,25 (lasketaan tässä nyt rotta ja juusto samaksi, vaikka rotta onkin vähän parempi, kun juusto tulee toiselta pelaajalta). Yhden juuston saa puolella heitoista. Yhden heiton odotusarvo on siis yksi juusto.

Entäs kaksi peräkkäistä heittoa sitten? Todennäköisyys selvitä kahdesta heitosta ilman nollatulosta on vähän plussan puolella, 56% yrityksistä päättyy onnistumiseen, odotusarvona 1,5 juustoa. Kolmas heitto pudottaa onnistumisen todennäköisyyden 42 prosenttiin, mutta nostaa odotusarvoa hieman alle 1,7 juustoon. Neljällä heitolla onnistuu vain 33% todennäköisyydellä eli noin joka kolmas kerta, odotusarvona vähän yli 1,7 juustoa.

Toisaalta — neljällä heitolla tienaa kerran kuudestatoista heittokerrasta sen 8 juustoa, kerran neljästä heittokerrasta vähintään 7 juustoa ja lähes joka kerta vähintään 6 juustoa.

Mitä tästä opimme? Riskinotto palkitaan. Odotusarvon perusteella kannattaa heittää monta kertaa, tosin kolmannesta heitosta saa selvästi enemmän hyötyä kuin neljännestä. Jos pelaa kakkostasolla, jolloin lautaselle mahtuu vain neljä juustoa, jo kolmas heitto alkaa olla hieman turhaa riskinottoa, kun useissa tapauksissa tienaa viisi tai kuusi juustoa, joista ei ole hyötyä.

Faktat Rrrotta!-pelistä

Suunnittelija:

Julkaisija: Tactic (2011)

Mutkikkuus: Peli on erittäin yksinkertainen ja säännöt oppii nopeasti.

Onnen vaikutus: Helpoimmalla tasolla peli on täysin tuurista kiinni ja muillakin tasoilla peli voitetaan enemmän tuurilla kuin taidolla.

Vuorovaikutus: Mahdollisuus varastaa juustoa toisilta pelaajilta tuo hieman vuorovaikutusta peliin.

Teema: Rotta-aihe toimii, ainakin juustot ovat hienoja.

Uudelleenpelattavuus: Pidemmän päälle ei tarjoa juurikaan vaihtelua. Satunnaisesti pelattuna kestänee käyttöä.

Kieliriippuvuus: Kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2–5

Pituus: 20 minuuttia

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *