Merchants & Marauders. Kuva: Guido Gloor / BGG

Merchants & Marauders

Pelisuunnittelija Christian Marcussenin läpimurtona voidaan pitää Merchants & Marauders -lautapeliä. Peliä pidetään edelleen ainoana vakavammin otettavana merirosvousteemaisena pelinä. Peli onkin oivallinen valinta niille, jotka pitävät teemasta tai muuten vain Marcussenin peleistä.

Pelin kulku

Merchants & Maraudersin kansiAluksi jokainen pelaaja nostaa itselleen satunnaisen kapteenin. Suosittelen, että tässä vaiheessa nostetaan kaksi kapteenia, joista toinen valitaan, kapteenilla kun on merkitystä sille, mitä uraa kannattaa lähteä seuraamaan. Kun kapteeni on valittu, pelaaja valitsee aluksen, jolla aloittaa pelin. Alussa valittavana on vain kaksi erilaista alusta, joista toinen soveltuu paremmin merirosvoukseen ja toinen kaupankäyntiin. Muihin alkuasetteluihin kuuluu eri pakkojen sekoittaminen ja satamissa olevien tarpeiden sekä saatavilla olevien aluspäivitysten määrittely.

Peliä pelataan vuoroissa. Jokainen kierros aloitetaan nostamalla tapahtumakortti. Tapahtumakorttien vaikutuksen voivat tulla voimaan heti, jokaisen pelaajan vuorolla tai vaikkapa vuoron lopussa. Tapahtumakortti voi tuoda peliin laivoja, liikuttaa pelin ohjastamia laivoja tai tarjota vaikkapa armahdusta piraateille.

Jokainen pelaaja suorittaa vuoronsa aikana kolme toimintoa. Valittavinaan pelaajalla on liikkuminen, tiedusteleminen tai satamatoiminnot.
Liikkumisella pelaaja saa liikkua viereiselle alueelle tai tulla ulos satamasta. Tiedustelemalla voidaan katsoa, onko kauppalaiva ryöstämisen arvoinen, mutta se on myös edellytys hyökkäämiselle. Tiedustelutoiminnolla kapteeni etsii laivaa alueelta, jolla hän sillä hetkellä on. Luonnollisesti ei tarvitse hyökätä, jos tiedustelun jälkeen tuntuu paremmalta olla hyökkäämättä. Satamassa olevia laivoja ei voi tiedustella, mikä antaa kauppaa käyville pelaajille pienen mahdollisuuden hengähtämiseen.

Satamatoimintoja on useita. Pelaaja voi myydä tai ostaa tavaraa, ostaa uuden laivan, ostaa parempaa aseistusta ja ostaa laivaansa parannuksia. Pelaaja voi myös rekrytoida miehistöä, joko kapteenin kyvyillä tai rahalla. Lisäksi on mahdollista hankkia huhukortteja. Huhut ovat hyödyllisiä ja erittäin tärkeitä pelissä. Huhu voi johtaa aarteen jäljille tai se voi antaa esimerkiksi vinkkiä vaihtoehtoisesta paikasta jättää laiva (jolloin on mahdollista päästä tiettyihin kaupunkeihin, vaikka olisikin etsintäkuulutettu tässä yhteisössä). Huhukorteilla on myös mahdollista saada pelin voittopisteinä toimivia Glory-pisteitä.

Yksi tärkeimmistä satama toiminnoista on kullan laittaminen säilöön. Jokaista kymmentä kultarahaa kohden, jotka pelaaja pistää säilöön, saa yhden mainepisteen. Mainepisteitä voi pelin kymmenestä pisteestä kerätä yhteensä viisi tällä tavalla ja rahaa voi säilöä vaikkapa yksi kerrallaan. Määrää ei tarvitse muille pelaajille kertoa, mikä pitääkin kaikki varpaillaan loppuun saakka, sillä toisen säilöön laittamaa kultamäärää ei voi tietää. Säilöön laittaminen ei kuitenkaan onnistu muualla kuin omassa kaupungissa tai korttien avulla muissa kaupungeissa. Säilössä olevia rahoja eivät muut pelaajat voi saada käsiinsä, se siis kannattaa.

Peli päättyy kun jokin pelaajista onnistuu keräämään itselleen yhteensä kymmenen Glory-pistettä.

Pelitilanne. Kuva: Igor Mustac / BGG
Kuva: Igor Mustac / BGG

Helppo oppia ja selkeä pelattava

Pelin yhtenä vahvuutena on ehdottomasti monipuolisuus ja selkeä pelattavuus. Poikkeussääntöjä on vähän ja perussäännöiltään peli on mukavan yksinkertainen, vaikkakin muistettavaa on paljon. Lisäosalla peliin saa lisäulottuvuutta paljon ja sen hankinta kannattaa ehdottomasti, jos pelistä muuten pitää.

Pelissä on melko paljon tuurielementtejä korttien nostamisen ja noppien heittämisen muodossa. Kuten hyvässä pelissä, omilla valinnoilla on merkitystä ja etukäteen valmistautumisella voi vaikuttaa meritaisteluiden ja laivan valtaustaisteluiden lopputulokseen melkoisesti.

Pelissä on hyvänä lisänä mahdollisuus toimia piraattina tai kauppiaana. Erilaisilla urapoluilla on jokseenkin yhtenäiset mahdollisuudet voittoon. Piraatin ei välttämättä tarvitse hyökkäillä muiden pelaajien kimppuun, vaan aina voi koettaa onneaan kauppalaivoja, sotalaivoja tai pelilaudalle ilmestyviä, pelin ohjastamia merirosvoaluksia vastaan. Uravalinta ei ole välttämättä pysyvä, vaan piraatti voi myöhemmin kääntää kelkkansa, sillä jos oman kapteenin päästä luvatut palkkiot saa pois, voi jatkaa kauppiaana huomattavasti helpommin.

Meritaistelut ovat todellakin vaarallisia, niihin ei kevyin eväin kannata lähteä. Laivan upotessa kuolee myös kapteeni ja tällöin menettää kaikki laivan kyydissä olevan kullan, rahdin ja laivan kehitykset. Toki hyvällä laivalla ja hyvällä kapteenilla kauppa-aluksia ja jopa sota-aluksia on huomattavasti helpompi upottaa kuin pienellä sluupilla. Toki sluuppi on ketterä alus ja käytännöllinen erityisesti silloin, jos vastustaja päättää lähteä karkuun. Korjaukset joutuu tekemään satamassa ja ison aluksen korjaaminen lähes hajoamispisteestä on todella kallista.

Peruspelissä on muutama pieni etu kauppaakäyville pelaajille, joita kutsutaan satamapiileskelijöiksi. Lisäosalla tämä on mahdollista eliminoida, sillä lojaaliussäännöt hankaloittavat satamissa hyppäämistä huomattavasti.

Peli on viihdyttävä pelattava, voittoon tarvitaan tuurin lisäksi ehdottomasti myös taktiikkaa. Peli ei pituutensa vuoksi ole jokaisen illan peli, mutta varmasti antaa noin kolmen tunnin pituudellaan ehdottomasti hyvää pelattavaa useiksi pelikerroiksi. Ensimmäiseen peliin kannattaa kuitenkin suosiolla kahdellakin pelaajalla varata enemmän aikaa.

Kaksi laivaa satamassa. Kuva: Igor Mustac / BGG
Kaksi laivaa satamassa. Kuva: Igor Mustac / BGG

Lisäosalla eloa peliin

Peliin on julkaistu yksi lisäosa, Merchants & Marauders: Seas of Glory, joka on pelin jo omistaville ehdottomasti suositeltava hankinta. Jos peruspelistä ei pidä, kannattaa lisäosan hankkimista harkita. Siinä on omat hyvät puolensa ja sen vaihtoehtoisilla laajennuksilla voi peliä muuttaa paljonkin.

Lisäosa pitää sisällään moduleita, joita voi halutessaan lisätä peruspeliin. Osa moduleista lisää peliin monimutkaisuutta tai pituutta ja osa tuo vain lisää vaihtoehtoja. Moduleiden määrä on lisäosassa vähintäänkin riittävä ja monet moduleista ovatkin fanien tekemien lisäysten pohjalta toteutettuja.

Faktat Merchants & Maraudersista

Suunnittelija:

Julkaisija: Z-Man Games (2010)

Mutkikkuus: Peli on selkeä ja jouhevasti pelattava. Sääntöjä on kuitenkin melkoisesti muistettavana.

Onnen vaikutus: Pelissä on vahvasti tuuria mukana, mutta pelkällä hyvällä tuurilla ei pärjää.

Vuorovaikutus: Paljon tai hyvin vähän, riippuen pelaajista.

Teema: Vahvasti teemallinen merenkäyntipeli, teema toimii merirosvofaneille hienosti.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Säännöt englanniksi. Pelissä on paljon kortteja, joissa on tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4 (toimii parhaiten 3–4)

Pituus: noin 3–4 tuntia

(Jutun otsikkokuva: Guido Gloor / BGG)

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Merchants & Marauders

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:46
Aito keskiarvo:3.50
Tasoitettu keskiarvo:3.44
  • 0: 0
  • 1: 2
  • 2: 3
  • 3: 16
  • 4: 20
  • 5: 5

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Yksi vastaus artikkeliin ”Merchants & Marauders”

  1. Ehdottomasti parhaita piraatti-teemalla varustettuja lautapelejä, ainakin omasta mielestä. Jopa hyvä kaksinpelattava, koska paljon pelin ohjaamia laivoja. Downtime voi olla joillekin ongelma, mutta itse suunnittelen kaiken valmiiksi odottaessa toisen vuoron loppumista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *