Kapteeni ja pilssihiiri

Tässä Mauri Kunnaksen kuvittamassa pelissä merirosvokapteenit ja laivapojat ottavat toisistaan mittaa. Tutut hahmot Vanhaparta, Robert Ronski, Pikku-Pete ja Kissa ovat  muuttuvan pelilaudan armoilla.

Pelin idea

Pelilauta koostuu 16 laatasta, joista neljä on hahmojen kotilaattoja, ja loput laatat on jaettu tasan punaisen, sinisen ja keltaisen värin kesken. Kutakin hahmoa on pelissä kolme kappaletta, yksi kutakin väriä. Hahmot liikkuvat vain omanvärisillään laatoilla, ja pelaaja jonka hahmot ovat ensimmäisenä kiertäneet pelilaudan ympäri, on pelin voittaja.  Pelin mekaniikka muistuttaakin hieman Kimbleä.

Kapteeni ja pilssihiiri -pelin kansiPelin erottaa Kimblestä kuitenkin noppien luova käyttö, sekä pelistä toiseen muuttuva pelilauta. Pelilauta muodostetaan pelin aluksi laatoista, joita sijoitetaan yksi kutakin väriä samassa järjestyksessä kunkin kotilaatan väliin. Pelistä toiseen värien keskinäinen järjestys voi muuttua, joten pelilauta voi vaihdella hieman pelistä toiseen.

Pelissä on kaksi noppaa, joita molempia vuorossa oleva pelaaja heittää. Nopissa on kolme eri väristä täplää, kaksi eri väristä nuolta sekä tähti, joka on jokeri. Jos nopalla tulee täplä, saa pelaaja siirtää saman väristä hahmoa yhden saman värisen laatan verran eteenpäin pelilaudalla.

Nuolilla liikutetaan laatta joko ulos pelilaudan piiristä tai yksi ulkona oleva laatta takaisin piiriin. Jos piiristä tilapäisesti poistetulla laatalla sattuu olemaan hahmoja, ne eivät voi jatkaa liikkumistaan pelilaudalla ennen kuin laatta on palautettu piiriin. Tähdellä saa liikuttaa mitä tahansa hahmoa.

Pelikokemuksia

Peli saavutti heti koeryhmässä suuren suosion, ja sitä on pelattu joka pelikerralla jo useamman viikon ajan. Nuorempi testiryhmän jäsen piti myös hahmoilla leikkimisestä, ja  ne tuntuvatkin kestävän hyvin niin kuolaamista kuin järsimistäkin. Aikoinaan Kimbleä kyllästymiseen asti hakanneet aikuisetkin ovat jaksaneet kiinnostua pelistä.

Peli on yksinkertainen oppia, ja nopea pelata. Mauri Kunnaksen kuvitus ja sitä uskollisesti noudattavat hahmot sopivat teemaan mainiosti. Peli mahdollistaa myös hienovaraisen kiusanteon, joka toimii sikäli miellyttävästi, että jos oma hahmo onkin jumissa laudan piiristä poistetulla laatalla, ei koko peli siihen yleensä kaadu, vaan laatan palattua peliin ehtii useimmiten vielä hyvin mukaan kilpaan.

Kissa ja Ronski-Robert -nappulat. Kuva: Mikko Saari
Kissa ja Ronski-Robert kyttäävät etenemismahdollisuutta. Kuva: Mikko Saari

Faktat Kapteenista ja pilssihiirestä

Suunnittelija:

Julkaisija: Peliko (2010)

Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset. Pelilaudan, hahmojen ja noppien symboliikka on selkeää.

Onnen vaikutus: Onnella on melko suuri vaikutus lopputulokseen.

Vuorovaikutus: Pelaajien vuorovaikutus on melko vähäistä, ja rajoittuu mahdolliseen toisten etenemisen estämiseen.

Teema: Mauri Kunnaksen kuvitus toimii hyvin.

Uudelleenpelattavuus: Uudelleenpelattavuutta voisi verrata Kimbleen, mutta peli on huomattavasti nopeampi pelata.

Kieliriippuvuus: Peli itsessään on kieliriippumaton, mutta säännöt ovat pakkauksessa vain suomeksi ja ruotsiksi.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 20 minuuttia

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Kapteeni ja pilssihiiri

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:5
Aito keskiarvo:2.20
Tasoitettu keskiarvo:3.18
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 2
  • 3: 2
  • 4: 0
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Yksi vastaus artikkeliin ”Kapteeni ja pilssihiiri”

  1. Ei hullumpi peli! Heräteostostelin, kun Lautapelioppaan arvostelu oli hyvä, peli oli halpa (16 euroa) ja pienempi pelimies oli kiinnostunut Kunnaksen merirosvoteemasta. Hienot on nappulat ja peli-idea vähän niinkuin Kimbleä, mutta kiinnostavampi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *