Wizard

Tikkipelit ovat suosittu ajanviete Keski-Euroopassa eikä siksi ole ihme, että Ken Fisherin suunnittelemaa Wizardia on myyty Amigon saksalaisena laitoksena vuoden 1996 julkaisustaan lähtien yli miljoona kappaletta. Hirmuinen myyntimäärä perustuu luonnollisesti korttipelien suureen suosioon, tehokkaaseen markkinointiin sekä korttipelien taloudellisuuteen kuluttajan näkökulmasta, mutta Wizardin kohdalla erinomaiset myyntiluvut johtuvat myös siitä, että kyseessä on erinomainen tikkipeli.

Alunperin Fisher kehitti Wizardin jo 1984 ja ensimmäinen kaupallinen laitos ilmestyi vuonna 1986. Euroopassa tunnetuin on Amigon saksalainen fantasiaversio, johon myös Lautapelit.fi:n suomalainen Wizard perustuu. Yhdysvalloista saa perinteisempää, tavallista korttipakkaa muistuttavaa Wizardia.

Pelin idea

Wizard on tikkipeli, jossa käytetään 60 kortin pakkaa. Pakan pohjana on tavallinen ranskalainen 52 kortin pakka, johon on lisätty neljä velho-korttia (W) sekä neljä narri-korttia (N). Peliä pelataan kierroksissa, jolla jaettavien korttien lukumäärä on sama kuin kierroksen järjestysluku (ensimmäisellä kierroksella jaetaan siis yksi kortti per pelaaja, toisella kaksi, jne.) ja viimeisellä kierroksella on jaossa kaikki 60 korttia. Jokaiseen jakoon käännettään pakasta valtti (lukuun ottamatta viimeistä kierrosta, joka pelataan valtittomana) ja tämän jälkeen pelaajat lupaavat vuoron perään, kuinka monta tikkiä he kykenevät kierroksella voittamaan. Lupauksen pitämisestä saa jaon päätteeksi pisteitä ja lupauksen pettämisestä puolestaan menettää pisteitä.

Wizard -korttipelin suomenkielinen laitosKun kaikki ovat tehneet lupauksensa, aloittava pelaaja ajaa tikkiin. Pelissä on maapakko eli ajettuun väriin on pelattava saman värisiä kortteja, jos niitä kädestä löytyy. Jos kädessä ei ole ajettua maata, pelaaja voi pelata minkä tahansa kortin. Tikin voittaa pelaaja, joka on pelannut suurimman kortin ajetusta maasta tai suurimman valtin.

Erikoiskortit tuovat edellä mainittuun peruspeliin omat poikkeuksensa. Erikoiskortteja voi pelata mihin tahansa tikkiin eli pelaaja voi pelata erikoiskortin myös sellaiseen tikkiin, johon hänellä olisi laittaa ajetun värinen kortti kädestään. Velho on pelin suurin kortti ja sillä voittaa minkä tahansa tikin, johon velho-kortti on pelattu ensimmäisenä velho-korttina (ensimmäisenä pelattu velho voittaa kaikki myöhemmin tikkiin pelatut velhot).

Narri puolestaan on pelin pienin kortti ja sillä voi väistää minkä tahansa tikin. Jos narrilla ajaa tikkiin, seuraava pelaaja määrää pelaamallaan kortilla ajetun maan. Jos kaikki pelaajat pelaavat narrin, ensimmäisenä narrin pelannut pelaaja voittaa tikin ja tämä on ainut tapa, jolla narrin pelaamalla voi voittaa tikin (koska narreja on neljä pakassa, tämä mahdollisuus on siten vain 3-4 pelaajan peleissä).

Erikoiskortit voivat nousta pakasta myös valtiksi. Jos valtiksi nousee velho-kortti, jaon viimeinen pelaaja määrää valtin tai päättää, että jako pelataan valtittomana. Jos puolestaan valtiksi nousee narri, niin jako pelataan valtittomana.

Kun pelaajat ovat pelanneet kaikki kortit kädestään, jako pisteytetään. Pidetystä lupauksesta saa 20 pistettä plus 10 pistettä jokaisesta voitetusta tikistä. Lupauksen pettäminen (pelaaja voittaa enemmän tai vähemmän tikkejä, kun hän alun perin lupasi) puolestaan johtaa pistemenetykseen, jonka suuruus on -10 pistettä jokaisestä väärin luvatusta tikistä. Pelin voittaa pelaaja, jolla on eniten pisteitä viimeisen kierroksen jälkeen.

Jos pelin idea kuulostaa tutulta, se johtuu siitä, että pohjimmiltaan Wizard on perinteinen korttipeli, joka tunnetaan Suomessa nimellä lupaus ja Yhdysvalloissa nimellä Oh Hell!.

Variantit

Pelissä on mahdollisuus käyttää erilaisia erityisesti lupaamiseen liittyviä variantteja. Pelaajat voivat esimerkiksi luvata ottamansa tikit samanaikaisesti ja salassa (tarvitaan kynä ja paperia jokaiselle pelaajalle) tai pelaajat voivat käyttää varianttia, jonka mukaan kierroksella pitää luvata erisuuri yhteismäärä tikkejä kuin mitä kierroksella on jaossa kortteja. Wizard on parhaimmillaan silloin, kun kierroksella ei ole luvattu samaa määrää tikkejä kuin mitä jaossa on kortteja ja yllä olevat variantit pyrkivät molemmat estämään tällaisen tilanteen syntymisen.

Turnausmuotoisessa pelissä käytetään myös varianttia, jossa pelin kestoa rajoitetaan 10 kierrokseen huolimatta pelaajamäärästä ja tämä on hyvä tapa lyhentää pelin mittaa, jos käytettävissä olevan ajan määrä on rajattu.

Maaginen tikkipeli?

Wizard on näppärä peli ja se on erinomainen tapa tutustuttaa kokemattomampia pelaajia tikkipelien maailmaan. Pelissä on yksinkertaiset säännöt, ja vaikka oikean tikkimäärän lupaaminen on helpompaa kokemuksen karttuessa, ei lupauksen tekeminen ensimmäisten kierrosten aikana ole alhaisesta korttimäärästä johtuen kovin hankalaa.

Kokenutta pelaajaa saattaa häiritä se, että Wizardin ensimmäiset jaot sisältävät runsaasti tuuria, kun jaossa olevien korttien jakaumaa on mahdoton arvioida. Tuurielementti tasoittuu kuitenkin pelin kuluessa ja taidon merkitys korostuu, vaikka huonoilla korteilla ei tietenkään kykene välttämättä kovin montaa tikkiä voittamaan edes optimitilanteessa.

Pelin suurin miinus tulee kuitenkin pelin kestosta, joka on yleensä enemmän kuin paketin lupaama 45 minuuttia. Peli itsessään ei välttämättä kestä kovin pitkään ja ainakin ensimmäisten kierrosten osalta jaot ovat nopeita, mutta lupauskierrokset ennen jaon alkua sekä korttien alituinen sekoittaminen lisäävät pelin joutoaikaa merkittävästi.

Peli toimii hyvin 3-6 pelaajalla, mutta suosittelen peliä nimenomaan 5-6 pelaajalle, jolloin pelissä on vähemmän kierroksia ja enemmän kortteja, ja siten jaossa olevaa informaatiota, per kierros.

Wizard on kuvitettu komealla fantasiagrafiikalla ja pelissä velhot vierailevat säännöllisesti pelipöydällä, mutta aivan maagiselle tasolle tämä tikkipeli ei kuitenkaan yllä. Mielenkiintoinen tuttavuus se kuitenkin on ja ehdottomasti tutustumisen arvoinen, jollet peliin ole vielä ehtinyt perehtyä.

Faktat Wizardista

Suunnittelija:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2009), Amigo (1996), useita julkaisijoita (1986-)

Mutkikkuus: Säännöt ovat helposti omaksuttavissa, pelissä itsessään riittää opeteltavaa.

Onnen vaikutus: Erityisesti ensimmäisillä kierroksilla tuurin osuus on suuri, mutta jaossa olevan korttimäärän kasvaessa myös tuurin osuus pienenee.

Vuorovaikutus: Tikkipelit tarjoavat usein mahdollisuuksia kiusata kanssapelaajia, jos sille tielle haluaa lähteä.

Teema: Kortit on kuvitettu fantasiateemaan, jolla ei ole itse tikkipelin kanssa mitään tekemistä.

Uudelleenpelattavuus: Tarjoaa haasteita lukuisiin pelikertoihin.

Kieliriippuvuus: Peli on kieliriippumaton.

Pelaajamäärä: 3-6

Pituus: 45-90 minuuttia pelaajamäärästä riippuen.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Wizard

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:62
Aito keskiarvo:3.31
Tasoitettu keskiarvo:3.31
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 7
  • 3: 30
  • 4: 24
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

5 thoughts on “Wizard”

  1. Ekaa kertaa tuli pelattua kokeneita tikkipelaajia vastaan Ja turpaanhan siinä kolminpelissä tuli. Mutta jotenkin ton kesto oli aivan karmea. Luvattu 45 min oli ihan paperia. Ainakin tuplasti meni aikaa. Maailmalla on kyllä parempiakin tikkipelejä tarjolla (tai sitten olen vain katkera rökäletappiosta) :)

  2. Wizard on siitä erikoinen peli, että siinä pelaajamäärän kasvu johtaa pelin lyhyempään kestoon (kun kierroksia pelataan vähemmän). Itse en peliä kolmella oikeastaan edes suostu pelaamaan ja parhaimmillaan se on todella 5-6 pelaajalla.

    Parempia tikkipelejä on toki olemassa mutta silloin, kun pöytään istuu 5 tai 6 pelaajaa niiden määrä on jo huomattavasti pienempi. Kolmella pelajaalla mahdollisuuksia onkin sitten jo huomattavasti enemmän.

  3. Pelin pituutta en sanoisi miinukseksi. Turhaa pituutta saadaan lyhennettyä huomattavasti (etenkin 3-4:llä pelaajalla), jos sovitaan, että ensimmäisten kierrosten jälkeen aletaan pelaamaan vain joka toinen tai kolmas kierros. Tallöin kierrosten määrä pysyy suurin piirtein samana kuin 5-6:n pelaajan peleissä ja viimeisellä kierroksella pelaajille jaetaan normaalisti koko pakka. Myöskään korttien sekoitukseen ei kannattaisi käyttää montaa sekuntia aikaa varsinkaan pelin ensimmäisillä kierroksilla.

    Paperin ja kynän kaivaminen kaikille on täysin turhaa, koska harvemmin pelissä tulee tilanteita, joissa kahden käden sormet eivät riittäisi näyttämään ennustettavien tikkien määrää. Me ollaan pelattu siis niin, että kaikki näyttävät sormillaan tavoittelemansa tikkimäärän samanaikaisesti. Koskaan ei ole yli tuntia kestänyt millään pelaajamäärällä.

  4. Jos ensimmäinen pelaaja aloittaa valttikortilla niin onko seuraavien pelaajien pakko laittaa valttikortti, jos kädessä on muitakin värejä (ei velhoa/narria)?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.