Thebes

Thebes

Arkeologit etsivät kaivauksilta aarteita. Löydätkö faaraoiden ja Mesopotamian aarteet? Nokkela aikaratamekanismi on Thebesin ydintä.

Agricola

Agricola

Agricola on huippusuosittu lautapeli, jossa kehitellään omaa maatilaa ankeissa olosuhteissa. Perhe on ruokittava ja saatava kasvamaan, jotta saadaan lisätyöläisiä hommiin. Kestosuosikiksi noussut peli on työläistenasettelupelien klassikko.

Die Dolmengötter

Die Dolmengötter

Die Dolmengötter on ruma peli. Jätin sen osin siitä syystä ostamatta Essenin messuilta vuonna 2005. Pelilaudan karu ulkoasu kätkee kuitenkin allensa hienon pelin, joka lähemmällä tarkastelulla paljastui yhdeksi vuoden 2005 parhaista peleistä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Pelin idea Pelaajat ohjastavat druidejaan neli-, kuusi- ja kahdeksankulmioista koostuvalla pelilaudalla. Reitit kulkevat alueiden kulmia ja sivuja pitkin […]

Kourallinen keijuja

Fairy Tale

Tiivis filleri Fairy Tale on draftauspeli, jonka korttien kiemuraiset vuorovaikutussuhteet tekevät aloittamisesta haastavaa, mutta tarjoavat kokeneillekin pelaajille paljon pureskeltavaa.

Cuba

Michael Rieneck ja Stefan Stadler ovat tehneet aikaisemmin yhdessä Taivaan pilarit -pelin. Cuba muistuttaa monessa asiassa tätä edeltäjäänsä, mutta lainaa toisaalta paljon myös Puerto Ricolta. Tuloksena on tutulla tapaa omaperäinen peli, jonka aiheena on Kuuba ennen 1950-luvun vallankumousta. Pelin idea Tavoite on selvä, resursseja tuotetaan ja muunnetaan pisteiksi. Aikaa on vain kuusi kierrosta, mikä rajoittaa […]

Through the Ages: A New Story of Civilization

Through the Ages: A Story of Civilization

Sivilisaatioiden rakentelua kivikaudelta nykyaikaan. Through the Ages nojaa vahvasti Sid Meierin klassiseen Civilization-tietokonepeliin, mutta abstrahoi ukkojen liikuttelun pelilaudalla kokonaan pois.

Farfalia

Farfalia on viiden hengen tikkipeli, jossa pelaajat vaihtavat paria kesken pelin tarpeen mukaan. Peli on syntynyt kahdesta lähtökohdasta. Suunnittelija Derek Carver halusi tehdä tavallisilla korteilla pelattavan pelin ja peliporukalla oli jo suosikit kolmelle, neljälle ja kuudelle pelaajalle. Lisäksi peliin haluttiin vaihtuvat parit. Tällöin yksi muita parempi tai huonompi pelaaja pelaisi kaikkien kanssa, tasoittaen tilannetta. Huippupelaaja […]

Race for the Galaxy

Race for the Galaxy

Hyviä avaruusteemaisia pelejä saa hakea. Saksalaispeleissä scifi-teemat eivät vedä, joten scifi-juttujen tekeminen jää pääasiassa jenkkien vastuulle. Fantasy Flightiltä scifi-pelejä tuleekin, mutta niissä on usein teema kunnossa ja mekaniikat mitä sattuu. Race for the Galaxy on kuitenkin hieno, toimiva scifi-peli. Vuonna 2007 Phoenicialla hienon paluun tehnyt Tom Lehmann on takuunimi suunnittelupuolella. Scifi-teemakin toimii kaikessa geneerisyydessään, sillä […]

In the Year of the Dragon

Entisajan Kiinassa eletään lohikäärmeen vuotta. Kaksi ensimmäistä kuukautta on rauhallista, mutta sitten alkaa tapahtua: mongolit hyökkäävät, kuivuus vie sadon, rutto tappaa ja keisari vaatii raskaita veroja. Välillä pitää kisailla ilotulitusten koreudellakin! Stefan Feld on tehnyt jo useamman pelin Alealle, tämä on jo kolmas. Edellinen, Notre Dame, sai varsin mainion vastaanoton ja tämä kenties vieläkin paremman. […]

Age of Steam: Montréal Métro

Montréal Métro on tasan kolmelle pelaajalle suunniteltu lisäosa Age of Steamiin. Lisäosa on suunnittelija Michael Webbin itse julkaisema, käytännössä Age of Steam -lisäosien perustasoa eli suhtkoht siististi piirretty kartonkikartta ja uudet apulaput. Lisäosan erikoisuudet Sääntöjä on muokattu muutamasta kohtaa. Huutokauppaa on tiivistetty tyylikkäästi. Jos kaksi pelaajista passaa tarjoamatta mitään, he eivät saa valita lainkaan toimintoa. […]

A Game of Thrones

A Game of Thrones

George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu -sarja on viime vuosien suursuosikkeja, mitä fantasiakirjallisuuteen tulee (päivitys 2/2020: ja niin, tehtiinhän siitä sittemmin melko suosittu tv-sarjakin). Valtaistuinpelin maailma on kuin tehty pelimateriaaliksi ja A Game of Thrones tekeekin kirjoille kunniaa. Taustalla näkyy selvästi Diplomacyn vaikutus, mikä on sekin sopivaa, neuvottelu ja juonittelu kuuluvat asiaan. Peliä mainostetaan […]

Aavikon karavaanit (Through the Desert, Durch die Wüste)

Reiner Knizia on kertonut Aavikon karavaanien kiteyttävän hänen elämänfilosofiansa. Elämä on peli, jossa on paljon tehtävää ja vain vähän vuoroja. Elämässään voi tehdä paljon suuria asioita, mutta jos sanoo jollekin asialle kyllä, joutuu sanomaan toiselle ei. Kaikki tämä tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden pelaajien kanssa. Hieman klassista go-lautapeliä muistuttava Aavikon karavaanit on kieltämättä malliesimerkki pelistä, jossa pelaaja […]

Age of Steam

Age of Steam

Age of Steam on junapelien klassikko. Brutaali rahapeli tarjoaa taloudellisia haasteita ja kymmeniä lisäosia, joten voit junailla lähes missä tahansa.

Alhambra

Alhambra

Alhambra on maurien Espanjaan rakentama linnoitus, joka oli aikoinaan Granadan muslimikuninkaiden palatsi. Tälle pelille Alhambran rakentaminen on jo kolmas teema. Alunperin pelin aiheena on ollut gangstereita (Al Capone) ja osakekauppaa (Stimmt So!). Kolmas kerta toden sanoi, sillä peli voitti Spiel des Jahresin ja As d’Orin vuonna 2003 ja Suomen Vuoden peli -palkinnon aikuisten pelien sarjassa […]

Amun-Re

Amun-Re

Amun-Re on sekä mielenkiintoinen nippu hyviä pelimekaniikkoja että kiehtovan temaattinen peli Egyptin valtataistoista. Pelaajat rakentavat pyramideja valtansa tunnuksiksi ja uhraavat jumalille, jotta Niili tulvisi. Pelien mielenkiintoisin temppu on vaihdos vanhan ja uuden kuningaskunnan välillä, jossa pelitilanne tavallaan nollataan kesken pelin. Äänestävä yleisö katsoi Amun-Ren Deutscher Spiele Preisin arvoiseksi vuonna 2003. Super Meeple julkaisi pelistä uuden […]

Antike

Antike

Antike on taas yksi peli, joka sijoittuu antiikin Välimeren ympäristöön — laudan puolesta riippuen aivan Välimeren ympärille tai enemmän Arabian niemimaalle. Pelaajat ottavat komentoonsa tutut kansat ja yrittävät johtaa ne menestykseen. Varsinainen sivilisaatiopeli Antike ei ole, siitä puuttuu monia tekijöitä, joita toiveikkaat pelaajat Civilizationin perillisiltä odottavat. Antiken ytimessä on logistiikka ja tehokkuus. Pelin idea Antiken […]

Aqua Romana

Antiikin Rooman akveduktit ovat meidän päiviimme asti säilynyt arkkitehtuurin ihme. Jos tähän peliin on luottaminen, putket rakennettiin vähän miten sattuu. Mitenköhän on? Aqua Romanassa näkyy sama kuin Metrossa eli kun putkien pistemäärä riippuu niiden pituudesta, niin tokihan niitä kieputetaan mutkalle, vaikka se ei realistista olisikaan. Pelin idea Aqua Romanassa tavoitteena on rakentaa mahdollisimmat pitkät vesiputket. […]

Arkham Horror

H.P. Lovecraftin Cthulhu-mytologia on kauhun ystäville mieleen. Paitsi kiehtovaa kirjallisuutta, mytologiasta on syntynyt hyviä pelejä. Call of Cthulhu -roolipeli on jo klassikko. Arkham Horror on ainakin maineikkain lautapeli aiheesta. Alunperin Chaosiumin vuonna 1984 julkaisema peli oli varhainen yhteistyöpeligenren edustaja ja oikeastaan aikaansa edellä. Yhteistyöpelien noustua suosioon 2000-luvun alkupuolella, peli muokattiin uuteen uskoon ja julkaistiin uudestaan […]

Attika

Attika

Attikan idea on peräisin tietokoneella pelattavista reaaliaikastrategioista. WarCraftin kaltaisissa peleissä esiintyy rakennusketjujen idea: voidakseen rakentaa jonkun rakennuksen, pelaajan on ensin rakennettava sen edeltäjä. Idea kehittyi Marcel-André Casasola Merklen päässä Attikaksi, jossa rakennusketjut esiintyvät hieman eri muodossa. Pelin teemana on antiikin Kreikan kaupunkivaltioiden kehittyminen, mutta peli on pohjimmiltaan melko abstrakti. Varsinkin kaksinpelinä se vetoaa varmasti myös […]

Australia

Wolfgang Kramer ja Michael Kiesling ovat tehneet Ravensburgerille monta hyvää peliä. Peliharrastajat muistavat ilolla etenkin Tikal–Java–Mexica-trilogiaa. Kevyempien pelien puolelta Celtica ja Sellaista sattuu ovat myös hyviä. Australia on sukua ensinmainitulle trilogialle, mutta asettuu raskausasteeltaan jonnekin kahden ryhmän väliin. Pelin idea Pelaajat lennättävät rangereitaan pitkin Australiaa suorittamassa erilaisia projekteja. Käytännössä pelaajat pelaavat kortteja ja sijoittavat rangereitaan […]

Bang!

Bang!

Italialaiset ja western ovat luotettava yhdistelmä. Bang! jatkaa spagettiwesternien jalanjäljissä luoden jännittävää villin lännen tunnelmaa, jossa revolverit paukkuvat ja sheriffi kohtaa lainsuojattomat. Werewolf– tai mafia-pelille sukua oleva tulitaistelu on mainio seurapeli. Pelin idea Yksi pelaajista on sheriffi. Sheriffillä on apulaisia, jotka ovat sheriffin puolella ja jahtaavat lainsuojattomia. Lainsuojattomat yrittävät ampua sheriffin ja luopio yrittää olla […]

Batik

Kris Burm on peliharrastajille tuttu nimi Gipf-projektistaan. Batik on hieman toisenlainen peli. Erittäin nopea, helposti muutamassa minuutissa pelattava abstrakti peli haastaa pelaajien hahmotuskyvyn. Tyylikkäät puiset komponentit tekevät pelistä miellyttävän käyttää ja katsella. Pelin idea Kummallakin pelaajalla on samanlainen valikoima palikoita, joita pudotellaan vuorotellen kahden pleksilevyn väliin. Kierros päättyy, kun palikka ei mahdu levyjen väliin, vaan […]

Beowulf: The Legend

Beowulfin tarina on yksi vanhimpia tunnettuja englanninkielisiä tekstejä. Beowulf oli germaanien sankari, joka päihitti Grendel-hirviön, pääsi kuninkaaksi ja voitti valtakuntaa kiusanneen lohikäärmeen. Peli kertoo tämän tarinan; pelaajat ovat Beowulfin apureita, joista urhokkain nousee Beowulfin seuraajana kuninkaaksi. Ulkoisesti Beowulf: The Legend muistuttaa Taru sormusten herrasta -lautapeliä, lähinnä John Howen kuvituksen ansiosta. Beowulf oli merkittävä lähde Tolkienille, […]

Blue Moon

Blue Moon on Reiner Knizian kehittelemä erikoinen korttipeli, joka yhdistelee siistejä euromekaniikkoja keräilykorttipeleistä tuttuihin ideoihin. Peli koostuu joukosta valmiita pakkoja, mutta halutessaan pakat voi purkaa ja harrastaa omatoimista pakanrakennusta. Aivan Magic: The Gatheringin kaltaiseen mahdollisuuksien universumiin ei päästä, valikoima on pieni ja rajallinen, mutta toisaalta korttien keräilykään ei ole aivan vastaava vaiva. Blue Moon on […]

Blue Moon City

Blue Moon City sijoittuu Blue Moon -korttipelistä tutuksi tulleeseen fantasiamaailmaan. Blue Moonin maailmaa raunioittaneen sodan jälkeen on koittanut rauha ja pelaajat rakentavat Blue Moonin kaupunkia entiselleen. Lähtökohtana ovat piirustukset, jotka osoittavat mitä missäkin kuuluu olla – lopputuloksena on ehjä, kaunis kaupunki. Pelin idea Vaikka kaupunki pelin aikana rakentuukin, pelaajien todellinen tavoite on kerätä kristalleja, joita […]

Bluff (Call My Bluff, Liar's Dice)

Bluff on monena eri versiona ja monella eri nimellä ilmestynyt peli. Liar’s Dice, Perudo, Call My Bluff… Richard Borg väittää keksineensä pelin itse, mutta taustalla on todennäköisesti kuitenkin kansanperinnettä, vastaavaa Liar’s Poker -peliä pelataan dollarin setelien sarjanumeroilla. Eri versioita on ollut kaupan jo kolmisenkymmentä vuotta. Algan Bluff on tuorein Suomessa julkaistu versio, tosin myös Pirates […]

Britannia

Britannia

Lewis Pulsipherin klassikkopeli Britannia on sivistävä historiallinen peli, joka kuvaa vaatimattomasti tuhatta vuotta Britannian historiaa.

Can't Stop

Can’t Stop on vanha amerikkalaisten suosikki, joka esiintyy usein, kun esimerkiksi BoardGameGeekissä listataan helppoja kokemattomille lautapelaajille sopivia pelejä. Suomalaiset eivät kuitenkaan ole saaneet pelistä nauttia. Tämä puute korjattiin, kun Ravensburger julkaisi pelistä uuden laitoksen myös Suomessa syksyllä 2007. Pelin idea Pelaajat yrittävät edetä laudalla olevilla riveillä heittämällä rivien numeroita vastaavia lukuja neljällä nopalla. Jokainen neljän […]

Cartagena

Cartagenan aihe on historiallinen, vuoden 1672 suuri merirosvojen johtama pako Cartagenan linnoituksesta. Pelin teema on kuitenkin kohtuullisen pinnallinen, sillä Leo Colovini tunnetaan taitavana abstraktien pelien suunnittelijana ja ohuen kuorensa alla Cartagenakin on hyvin abstrakti peli. Pelin idea Jokaisella pelaajalla on kuuden merirosvon joukkio, joka pitää ohjastaa ulos käytävää pitkin. Käytävän lattia on merkitty erilaisin symbolein, […]

Catanin uudisasukkaat -korttipeli

Catanin uudisasukkaat -korttipelin lähtökohtana on se tosiasia, että kaupankäyntiin perustuvan pelin – kuten Catanin uudisasukkaiden – pelaaminen kahdestaan voi olla tylsää. Korttipelissä kaupankäynnin merkitystä on vähennetty ja tilalle on tullut muunlaista vuorovaikutusta ja kilvoittelua pelaajien kesken. Usein korttipeliversiot lautapeleistä ovat pienempiä ja kevyempiä kuin lautapelit (vertaa esimerkiksi Puerto Ricoa ja San Juania). Ei tässä tapauksessa: […]