Kategoriat
Peliarvostelut

Lohikäärmeiden aarre

Ikä: 5+. Muistipeliä muutamalla lisäkikalla ja herkullisella onnenkoetusmenetelmällä – sitä on Lohikäärmeiden aarre, Reiner Knizian oivallinen lastenpeli, joka soveltuu myös vähän pienemmille lapsille. Jos perusmuistipeli sujuu jo, tästä saa vähän lisäjännitystä piristämään peliä.

3–6-vuotiaiden lasten kanssa pelaaminen voi olla peliharrastajalle haastavaa. Ne lautapelit, joista itse nauttisi ovat yleensä liian monimutkaisia pienimmille lapsille. Pikkulapsille suunnatut pelit taas ovat aikuisen lautapelaajan näkökulmasta usein törkeän huonoja. Huono pelivalinta voi johtaa itkuraivariin, eikä välttämättä aina lapsella.

Pelihyllystäni löytyy tasan yksi lastenpeli, jota kolmevuotias kuopus pelaa sujuvasti ja joka silti on minustakin hauska. Kyseessä on Reiner Knizian suunnittelema Lohikäärmeiden aarre (2003). Marektoy on julkaissut pelin suomenkielisen laitoksen, mutta sen löytäminen nykyään on vähän kiven takana. Tuurilla sen löytää noin vitosella käytettynä.

Muistipeli steroideilla

Lohikäärmeiden aarteen kansiPelilaatikossa on 49 pahvilaattaa ja ohjelappu. Laatat sekoitetaan kuvapuoli alaspäin 7×7-ruudukoksi. Käytännössä Lohikäärmeiden aarre on muutamalla lisäkikalla tuunattu muistipeli. Pelaaja kääntää laattoja yksitellen näkyviin, kunnes päättää lopettaa tai menettää vuoronsa.

Laatoista 34 ovat aarteita ja leluja, joita kerätään sarjoissa. Lelujen ja aarteiden lisäksi laatoissa on kaksitoista lohikäärmettä ja kolme hämähäkkiä. Lohikäärmeen tai hämähäkin esiin kääntäminen lopettaa vuoron välittömästi. Jos lohikäärme käännettiin vuoron ensimmäisenä laattana, sen saa ottaa itselleen. Muussa tapauksessa kaikki laatat käännetään jälleen kuvapuoli alaspäin. Peli loppuu kun pöydällä on enää kolme laattaa (hämähäkit). Eniten lohhareita kerännyt pelaaja saa ottaa itselleen kaikki kolme hämähäkkiä, mikä tarkoittaa kolmea lisäpistettä. Isoimman laattapinon kerännyt voittaa.

Leluja ja aarteita kerätään 1–4 samanlaisen kortin sarjoina. Sormuksen saa nostaa yksittäin, mutta pallot, leikkiautot ja nuket kerätään pareittain. Kyntteliköt otetaan kolmen sarjoina ja aarrearkut nelosina. Sarjaan tarvittava määrä on merkitty korttiin ympyrään sisään sijoitettuina täplinä, joten lapsen ei tarvitse osata edes lukea numeroita ymmärtääkseen montako tarvitaan.

Lapselle Lohikäärmeiden aarre on jännittävä muistipeli. Leluja on kiva kerätä, lohharit ja hämähäkit tuovat jännitystä. Itse kuitenkin nautin eniten pelin onnenkoetusmekanismista. Riskillä voi lähteä keräämään useampaa sarjaa kerralla sen sijaan että tyytyisi muutamaan varmaan pisteeseen. Lohikäärmeiden kerääminen voi myös olla toimiva taktiikka, kunhan kerää muitakin sarjoja.

Kuvitus on varsin simppeliä ja sopii lasten peliin hyvin. Laatat ovat paksuja joten ne kestävät aika kovaakin käyttöä.

Hyvä aloituspeli lapsiperheen peli-iltaan

Laattojen asettelu vie noin minuutin ja sitten pääseekin pelaamaan. Yksi peli kestää noin vartin verran. Perheen kesken pelatessa tämä on ollut meillä hyvä aloituspeli. Kolmevuotias pääsee osallistumaan ja sen jälkeen yleensä onkin valmis omiin leikkeihinsä. Perheen isommat jäsenet voivat sitten siirtyä johonkin vähän vaativampaan peliin.

Meillä käy usein niin, että kun Lohikäärmeen aarteen levittää pöydälle kuopusta varten niin 12-vuotias esikoinenkin ilmestyy kuin tyhjästä pöytään. Kaikessa yksinkertaisuudessaan peli houkuttaa mukaansa monenikäistä pelaajaa.

Pelin ikäsuositus on ”yli 6-vuotiaille”, mutta en usko että meidän kolmivuotias on lautapelien Mozart. Jos perusmuistipeli lapselta sujuu, niin sitä voi pitää ”porttipelinä” Lohikäärmeiden aarteeseen. Aikuisten peli-iltaan tätä en ottaisi mukaan, filleriksikin se on ihan turhan heppoinen. Mummien, kummien ja lasten yhteisiin hetkiin ”hämäkäkkipeli” on kuitenkin oikein näppärä.

Lohikäärmeiden aarre. Kuva: Kai Saarto
Tässä tilanteessa voisi kotiuttaa pisteet kahdesta pallosta, mutta arkuista puuttuisi enää se neljäs. Uskaltaisiko yrittää kääntää vielä laatan tai kaksi? Kuva: Kai Saarto

Faktat Lohikäärmeiden aarteesta

Suunnittelija

Julkaisija: Winning Moves, Marektoy (2003)

Mutkikkuus: Helpompaa olisi ainoastaan perinteinen muistipeli.

Onnen vaikutus: Onnen merkitys vähenee ja muistin lisääntyy pelin edetessä.

Vuorovaikutus: Jää tavallisesti kanssapelaajan kääntämien korttien mieleenpainamisen tasolle. Lasta voi autella muistelemaan hämähäkkien ja lohikäärmeiden sijainteja.

Teema: Muistipelin teemaksi lapsille ihan toimiva.

Uudelleenpelattavuus: Helppo aloittaa ja nopea pelata. Pienissä erissä ei ehdi kyllästymään.

Kieliriippuvuus: Sääntöjen lukemisen jälkeen itse pelissä ei tarvita lukutaitoa, edes numeroiden osalta.

Pelaajamäärä: 2–5

Pituus: 15 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Kai Saarto

Turkulainen pitkän linjan toimittaja. Tekee sivutöinä kuvituksia ja verkkosivuja. Rooli- ja lautapelaaja from way back.

3 vastausta aiheeseen “Lohikäärmeiden aarre”

Saatuani lopulta suomenkieliset säännöt (kiitos sinulle!), tulkitsen lohariasian hieman toisin. Sääntöjen mukaan lohareita ja/tai timanttisormuksia voi samalla vuorolla kerätä kuinka paljon tahansa. Lohari ei tässä tapauksessa päätä vuoroa. Vain, jos on tullut ensin muuntyyppisiä laattoja.

Tämä on kiva peli. Nyt on kulunut vuosia pelin viime kertaisesta pelaamisesta ja on unohtunut säännöt..ohjelappu löytyy puoliksi revittynä :/
Löytyisiköhän ohjeita mistään?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *