Pelaajien on päästävä labyrintin keskellä olevaan temppeliin. Sitä vartioi kuitenkin pelottava minotaurus, joka jahtaa armotta labyrinttiinsä tulevia tunkeilijoita. Onnekkain pelaaja selviää tehtävästä ensimmäisenä, mutta varo: labyrintin seinät voivat liikkua.
Minotaurus on ensimmäisiä Suomeen ehtineitä Legon lautapelejä. Peli pääsi Vuoden peli -kisassa finaaliin lastenpelien sarjassa. Lego-pelien viehätyksestä iso osa tulee siitä, että peli rakennetaan itse Lego-palikoista. Lisäksi pelit kannustavat pelaajia muuttamaan sääntöjä ja pelin osia. Pelit käyttävät erityistä noppaa, jonka kuvioita voi muuttaa mielensä mukaan.
Pelin idea
Minotaurus on verrattain yksinkertainen peli. Pelaajat aloittavat laudan nurkasta kolmella nappulalla, joista yksi tai kaksi, pelaajamäärästä riippuen, on saatava laudan keskellä olevaan temppeliin. Nappulat — hauskat Lego-mikrohahmot — etenevät noppaa heittämällä 3-6 askelta.
Nopassa on myös musta sivu, joka saa minotaurukseen vauhtia. Minotaurus aloittaa laudan keskeltä ja liikkuu joka kerta kahdeksan askelta. Mikäli minotaurus kohtaa nappulan, nappula joutuu palaamaan alkuun ja minotaurus loikkaa taas laudan keskelle.
Nopan harmaa sivu antaa pelaajan siirrellä seiniä. Laudalla on valmiiksi irtonaisia harmaita seiniä ja laudan reunoilla on lisäseiniä, joita voi tuoda peliin. Seinillä voi tukkia toisten pelaajien reittejä. Kokonaan toista pelaajaa ei saa eristää, mutta parikin hyvin sijoitettua muuria tuo matkaan lisäpituutta mukavasti.
Peli on melko nopeasti ohi. Voiton vie onnekkain, taidolla ei tämän pelin kanssa ole liiemmälti tekemistä. Minotauruksen ja muurien ansiosta pelissä on vähän yllätyksellisyyttä, eikä pieni etumatka vielä todellakaan takaa voittoa.
Rakenna oma pelisi
Pelissä tulee valmiiksi tuunausehdotuksia: noppaan voi vaihtaa vihreän sivun, jolla saa loikkia seinien yli, minotauruksesta voi tehdä vaarallisemman tai helpottaa peliä ja pelin pituuttakin voi säätää. Mielikuvitus on rajana — labyrinttiinhän voi rakennella Legoista kaikenlaisia lisäosia. Lisäsääntöjä löytyy vaikkapa BoardGameGeekistä (jutussa on erinomainen idea vaihtaa värejä siten, että maaliruutu on temppelin vastakkaisella puolella).
Peruspeli on varsin yksinkertainen ja pidemmän päälle varmasti puuduttava. Pelin kestävyys riippuukin paljon siitä, miten antoisaksi tuunaamisen ja oman virittelyn kokee. Sinänsä yksinkertainen pelirunko on varmasti hyvä juttu jatkokehittelyn kannalta, ainakin nuoremmille virittelijöille.
Iästä puheen ollen — pelin ikäsuositus 7+ on sikäli yläkanttiin, että aikuisten kanssa peliä pelaa mukavasti jo nelivuotias Lego-entusiasti.
Legojen viehätys
Kyllä Legoissa joku juttu on. Pelin rakentaminen oli hauskaa ja pelaamisessakin on jotain ekstrakivaa, kiitos Legojen. Ilman Lego-efektiä tällaisestä pelistä tuskin innostuisi, mutta Legojen ansiosta Minotaurus viehätti heti. En sitten tiedä, kuinka pitkäikäistä tämä viehätys on.
Legoissa on omat kätevät puolensa. Pelilauta mahtuu kokonaisena laatikkoon ja nappulat pysyvät jämäkästi paikoillaan, joten Minotaurus on varsin näppärä autopeli — no, ehkä noppaa lukuunottamatta, sillä kumireunustensa ansiosta se pomppii varsin reippaasti.
Minotaurus on yksinkertainen peli, joka viehättää ainakin aluksi enemmän kuin ehkä pitäisi. Legot ovat 50 vuoden jälkeenkin todellinen huippulelu ja Legojen ja lautapelien yhdistelmä tuntuisi ainakin Minotauruksen perusteella toimivalta.
Faktat Minotauruksesta
Suunnittelija: Cephas Howard
Julkaisija: Lego (2010)
Mutkikkuus: Peli on hyvin yksinkertainen ja lapset voivat pelata sitä helposti keskenäänkin, kunhan osaavat laskea kahdeksaan.
Onnen vaikutus: Melko korkea, onnekkain voittaa jos kaikki pelaavat fiksusti ja ketään ei jyrätä porukalla. Yllättäviä käänteitä kuitenkin riittää tarpeeksi.
Vuorovaikutus: Toisten peliä voi sotkea luovalla muurien asettelulla ja jahtaamalla nappuloita minotauruksella. Kyllä tästä pelistä tappelun sisarusten välille saa aikaiseksi.
Teema: Minotaurus on hurjan näköinen ja labyrintti hauska, joten teema toimii vähintään kohtuullisesti.
Uudelleenpelattavuus: Yksinkertainen peli-idea ei kestä loputtomiin, mutta jos peliin innostuu kehittelemään lisäsääntöjä ja uusia ideoita, pelistä saa iloa pitkäksi aikaa (ainakin kehittelijä itse, tiedä sitten niistä sivullisista, jotka joutuvat testaamaan luovia ideoita).
Kieliriippuvuus: Peli on täysin kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: 15–30 min