Offboard

Michel Lalet ja Laurent Levi palasivat Abalone-hittinsä pariin näin parikymmentä vuotta myöhemmin. Vuonna 1987 ilmestynyt Abalone on myynyt miljoonia ja on kiistatta modernien abstraktien kaksinpelien klassikoita. Pelissä on kuitenkin tiettyjä puutteita, jotka pelin suunnittelijatkin ovat huomanneet, sillä Offboard on uusi Abalone, jossa vanhan Abalonen puutteita on paikkailtu. Abalone-kokemus ei kuitenkaan ole tarpeen Offboardista nauttimiseen.

Pelin idea

Offboardin kansiOffboard on kuin Abalone: kummallakin pelaajalla on kuulia laudalla ja tarkoituksena on työntää vastapuolen kuulia pois laudalta. Kuulat liikkuvat jonoissa ja pystyvät työntämään vastapuolen kuulia, mikäli niitä on vähemmän kuin omia. Kaksi kuulaa työntää yhtä, kolme kahta ja niin edelleen.

Abalonessa laskettiin vain poistyönnettyjen kuulien lukumäärää. Nyt laatukin ratkaisee. Laudan ulkopuoliset alueet on jaettu vyöhykkeiksi, joilla on pistearvo yhdestä kolmeen. Kuudella pisteellä voittaa, joten voittoon riittää parhaassa tapauksessa vain kahden kuulan poistaminen laudalta.

Matkassa on kuitenkin pieni mutka: kultakin vyöhykkeeltä saa pisteet vain kerran. Kun vyöhykkeelle työnnetään seuraava kuula, siitä ei saa enää pisteitä. Poistetun kuulan omistaja voi päättää, luopuuko kuulasta vai käyttääkö seuraavan vuoronsa palauttaakseen kuulan haluamaansa paikkaan laudalla.

Dynaaminen peli

Abalonen vikana oli staattisuus ja puolustusasemien rakentamisen ja ylläpitämisen helppous, joka johti kokeneiden pelaajien kesken helposti tylsiin peleihin. Offboard paikkaa tätä.

Ensinnäkin pelin alkuasetelmassa pelaajien kuulat on jaettu kahteen ryhmään, toisin kuin Abalonessa, jossa kuulat ovat yhtenä rykelmänä (tosin Abalonea pelataan nykyään yleensä Offboardin kaltaisella alkuasetelmalla).

Toisekseen siinä missä Abalonessa kolme kuulaa voi työntää kahta, mutta kolmea kuulaa ei voi työntää, Offboardissa rajaa ei ole. Mikä tahansa määrä kuulia liikkuu, jos suurempi määrä työntää. Täysin kestävää puolustusasemaa on siis mahdoton rakentaa.

Pistevyöhykkeet myös ajavat peliä. Kun yksi alue on täynnä, täytyy peliä ohjata toiseen suuntaan. Kolmen pisteen alueet varsinkin vaativat tiukkaa hallintaa.

Offboardin alkuasetelma. Kuva: Tactic
Kuulien Abalonea dynaamisempi alkuasetelma. Kuva: Tactic

Abalone vai Offboard?

Valinta näiden kahden pelin välillä on yllättävän vaikea. Offboard tietysti uudempana ja Abalonen puutteita korjaavana tuntuisi ilmeiseltä valinnalta, toisaalta Abalone on jotenkin puhtaampi ja elegantimpi peli ja uudella alkuasetelmalla oikein toimiva peli sekin. Abalonen mustavalkoinen tyylikkyys voittaa minun silmissäni Offboardin sinisen pelilaudan ja punaiset ja keltaiset kuulat.

Molemmat ovat ihan kelpo pelejä, mutta käytännössä valitsisin kuitenkin Gipf-pelit ennemmin kuin kummankaan Abalonen.

Faktat Offboardista

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Tactic (2011)

Mutkikkuus: Yksinkertaiset säännöt on helppo oppia.

Onnen vaikutus: Pelissä ei  ole sijaa sattumalle.

Vuorovaikutus: Vuorovaikutus pelaajien välillä on jatkuvaa.

Teema: Abstrakti. Kuulat ovat miellyttäviä ja toteutus tyylikäs.

Uudelleenpelattavuus: Tarjoaa helposti satojen pelien verran pelattavaa, jos pelistä innostuu.

Kieliriippuvuus: Kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2

Pituus: 15–30 minuuttia

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Offboard

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:4
Aito keskiarvo:3.00
Tasoitettu keskiarvo:3.24
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 4
  • 4: 0
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *