Terraforming Mars: Colonies

Viikkokatsaus 2.7.2018: Asmodeelle ostaja?

Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.

TelegramLautapeliopas on nyt myös Telegramissa. Seuraamalla Lautapelioppaan Telegram-kanavaa, saat tiedon uusista julkaisuista saman tien. Lautapelioppaan Telegram-kanava.

Asmodeen ostajaehdokkaita

Kirkbin logoAsmodeen myynnistä on kierrellyt huhuja, nyt mahdollisista ostajaehdokkaista on saatu parempaa käsitystä. Ranskalaisen LesEchos-lehden mukaan Legon omistajien sijoitusyhtiö Kirkbi on liittynyt mukaan kilpailuun. Aikaisemmin mukana ovat olleet ranskalainen PAI, brittiläiset BC Partners ja Cinven ja amerikkalainen Ares Management, kaikki isoja sijoitusyhtiöitä.

Kirkbi ei siis ole sama kuin Lego: Kirkbi omistaa kolme neljäsosaa LEGO Groupista, kolmasosan Lego-puistot omistavasta Merlin Entertainmentsista ja sataprosenttisesti kaikki Legon ja Legolandin tavaramerkit. Lisäksi Kirkbillä on isoja tuulivoimaomistuksia ja Kirkbin isoista omistuksista suomalaisille tuttuja ovat ainakin ISS, Falck ja Nilfisk.

Jos Kirkbi ostaisi Asmodeen, se ei siis todennäköisesti tarkoittaisi Lego-pelien tulvaa, vaan Asmodee ja Lego pidettäisiin siististi erillisinä toisistaan. Kun ostajaehdokkaat ylipäänsä ovat sijoitusyhtiöitä, Asmodeen myyminen ei todennäköisesti vaikuta kovin suuresti yhtiön toimintaan.

Terraforming Mars suuntaa siirtokuntiin

Elokuussa ilmestyy Terraforming Marsin pieni Prelude-lisäri, mutta jo lokakuussa on tulossa seuraava isompi lisäri, Colonies. Se sisältää paitsi viisi uutta korporaatiota ja 49 projektikorttia, myös uusia siirtokuntia asutettavaksi.

Peliin otetaan 5–7 siirtokuntalaattaa, yhteensä siirtokuntia on yksitoista erilaista. Uusina toimintoina on mahdollista maksaa 17 M€ ja rakentaa siirtokunta ja saada sen bonus. Tämä tilaisuus on tarjolla vain kolmelle pelaajalle. Maksamalla 9 M€ voi siirtää oman kauppalaivastonsa siirtokuntalaatalle ja ottaa siirtokunnan kauppatulot. Siirtokunnan omistaja saa silloin bonuksen.

Siirtokuntia
Muutama esimerkkisiirtokunta. Kuva: FryxGames

Carcassonnen lisäosat 8 ja 9 uuteen malliin

Carcassonnen lisäosien muuttaminen uuden laitoksen tyyliin on nyt valmis: kahdeksas ja yhdeksäs lisäosa eli Basaarit ja bastionit sekä Pedot ja paimenet ovat nyt ilmestyneet uudentyylisinä. Kymmenes lisäosa Teltta ja tirehtööri ilmestyikin jo alunperin uudella tyylillä.

Basaarit ja paimenet

Lautakunta

Lautakunta kokoontui Turussa 16.6.2018 keskustelemaan Pelaajien valinta -palkinnoista, podcastista, peleistä ja kesäsuunnitelmista. Paikalla olivat Tuomo Pekkanen, Mikko Saari, Miira Hartemo, Tero Hyötyläinen ja luonnollisesti kokoontumisen järjestäjät Annika ja Kai Saarto.

Reiner Knizian kymmenen teesiä pelisuunnittelusta

  1. Jos aloitat jostain innovatiivisesta, on todennäköisempää, että päädyt johonkin innovatiiviseen.
  2. Ole taiteilija, älä tieteentekijä. Vältä vakiintuneita menettelytapoja äläkä seuraa kaikista tallatuimpia polkuja.
  3. Löydä oma tyylisi ja käsialasi. Muiden seuraaminen ei johda innovaatioihin tai kunniaan.
  4. Suunnittele vain sellaisia pelejä, joita itse haluat pelata, muuten intohimo ei paista läpi.
  5. Muista että pelit ovat kuin lapsia. Voit ohjata niitä täyteen potentiaaliinsa, mutta et voi pakottaa niitä.
  6. Testaaminen on pelisuunnittelun ydin. Olit miten kokenut tahansa, hauskuuden pitää tuntua.
  7. Valmistaudu pitkälliseen iterointiin. Kehitys menee eteenpäin, taaksepäin ja tekee välillä mutkia.
  8. Älä suunnittele palkintoja tai arvostelijoita varten. Se ei tuo menestystä tai mainetta ja voi saada sinut hukkaamaan oman äänesi.
  9. Pidä lopputulos mielessä. Onko se kekseliäs, onko se nautittava, käykö se kaupaksi, onko se tarpeeksi hyvä kantamaan nimeäsi?
  10. Hyvän idean saa hetkessä, hyvän pelin suunnitteleminen voi viedä vuosikymmenen.

(Knizian Twitter-tililtä, ensimmäinen löytyy täältä ja muut sen jälkeen.)

Gencon-lyhyttä

  • Rise of Queensdale eli Inka ja Markus Brandin legacy-peli on saatavilla englanniksi Genconissa.
  • Oceans: An Evolution Game on itsenäinen jatko-osa Evolutioniin. Nyt aiheena merten evoluutio.
  • Shadows: Amsterdam on Libelludin julkaisema ”team based competitive real time Mysterium like clue-giving game”.
  • Lockup: A Roll Player Tale on Roll Playerin maailmaan sijoittuva työläistenasettelupeli. Pelaajat ovat sekalaisia mörköjä, jotka ovat vangittu kuninkaan tyrmiin.
  • Star Realms: Frontiersia on jonkin verran saatu odotella, nyt se on Genconissa jo myytävänä. Peli on siis uusi itsenäinen paketti Star Realmsin ja Colony Warsin tapaan. Odottelen mielenkiinnolla, koska uudet kortit tulevat mobiiliversioon.
  • Wolfgang Warschin tuotannon englanninkielinen saatavuus etenee, filleripeli Illusion on nyt saatavilla englanniksi Pandasaurukselta.

Lyhyet

  • Calvin Wongilla meni vähän hermot viime viikon viikkokatsauksessa esiteltyyn Tang Gardeniin. Ei ihme: peli tuntuu suhtautuvan osittain aika välinpitämättömästi kiinalaiseen aiheeseensa. Miksi puolet henkilöistä on valkoisia? Miksi henkilöiden vaatteet eivät ole Tang-dynastian aikaisia? Miksi kaikki kiinalaisaiheiset pelit sijoittuvat antiikin Kiinaan? ”Asian designers have to de-asian their games to make it in the western market while non-asian designers think nothing of compressing thousands of years of history and culture into neat prewrapped slices and then selling it back to us” on kyllä tosiaan aika tiukka pointti.
  • Ylen Päivi Meritähti kirjoitti hermojen menemisestä lautapelejä pelatessa ja kyseli luonnollisesti asiantuntijoilta. Lentävätkö kortit, kiristävätkö lautapelit hermoja? -juttu lähtee vähän jännistä premisseistä: ainakaan minun kokemukseni ei ole lainkaan se, että pelejä pelatessa riehuttaisiin. Mutta jos näin on, jutussa on vinkkejä siitä, miten toimia.
  • Istanbulista on tullut mobiiliversio, joka on kerännyt kehuja. App Store, Google Play.
  • North Star Games ilmoitti julkaisevansa Die Quacksalber von Quedlinburgin englanniksi. Julkaisuajankohta on lokakuu tai marraskuu, kaikki muu on vielä vähän hämärän peitossa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että peliä saa englanniksi myös suomalaisista kaupoista.
  • Imhotepista tulee kaksinpeliversio Imhotep: Das Duell. Laatikko ei sisällä palikoita, vain kortteja, mutta perusidea lienee kuitenkin samansorttinen kuin Imhotepissa.
  • FFG:n korttipelitiimi neuvoo pelisuunnittelijoiksi haluavia. Ei nyt mitään erityisen syvällistä, mutta ihan hyviä ajatuksia.
  • Tom Lehmann kertoo BGG:ssä lyhyesti New Frontiersista eli Race for the Galaxy -lautapelistä.

Kickstarter-pelit

Kickstarterin logo

Alla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.

Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.

Kampanjoiden yhteydessä puhutaan verottomasta toimituksesta. Se tarkoittaa, että toimitus tulee EU:n sisäpuolelta, jolloin arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa. EU:n ulkopuolelta tuleviin lähetyksiin lisätään 24 % arvonlisävero, joka lasketaan sekä tuotteen hinnalle että postikuluille.

Wreck Raiders on aarteenmetsästyspeli, jossa noppia draftaamalla ja työläisiä asettelemalla saalistetaan aarteita meren pohjasta. Peli maksaa 25 euroa ja noin kympin postikulut päälle. Toimitus on veroton ja luvattu huhtikuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

Combo Fighter on perinteistä tappelupeliä korttiversiona. Runkona on kivi-paperi-sakset: jalkatyö voittaa puolustuksen, puolustus voittaa hyökkäyksen, hyökkäys voittaa jalkatyön. Kortteja on lisäksi mahdollista ketjuttaa mojoviksi komboiksi. Koko peli maksaa 63 dollaria Suomeen toimitettuna, halvemmalla saa pienempiä settejä. Toimitus on luvattu joulukuulle 2018. Verottomuudesta ei ole tietoa, julkaisija on tanskalainen. Kampanja löytyy täältä.

The Binding of Isaac: Four Souls on korttipeliversio suositusta indievideopelistä The Binding of Isaac, jossa uskonnollinen teema kohtaa Zelda-henkisen roguelike-pelimekaniikan. Peli maksaa 44 dollaria Suomeen toimitettuna, lisärin kanssa 55 dollaria ja luksusversioita löytyy vielä siihenkin lisäksi. Hintoihin tulee verot päälle: tekijät eivät ole varsinaisesti lautapelintekijöitä, joten lautapelipuolen standardit verottomasta toimituksesta ja BGG-listauksista eivät ole oikein hallussa. Toimitus on luvattu marraskuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.

Dominations: Road to Civilization on dominoihin perustuva sivilisaatiopeli. Kolmion muotoisten laattojen kulmissa on värisymbolit ja mikäli ne sopivat yhteen viereisen laatan symbolien kanssa, tietämystä kertyy ja tietämyksellä sitten kehitetään omaa sivilisaatiota. Peli maksaa 52,50 euroa Suomeen toimitettuna. Toimitus on veroton ja luvattu heinäkuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.

Dominations

Mikon pelaamia

Viikon peli on ehdottomasti ollut Spirit Island. Sitähän päästiin testaamaan jo viime viikolla, mutta tällä viikolla pelasimme sitä useamman kerran, sisuuntuneina nöyryyttävistä tappioista. Alkoi tulla jo vähän tyhmä olo, kun ei yhtä peliä saa kesytetyksi… Tästä foorumiviestistä löytyy linkit Phantaskippyn oivallisiin aloittelijaoppaisiin, jotka lukemalla sai vähän tolkkua peliin.

Vielä kun valittiin hyvin yhteensopivat henget – kaksinpelissä tämä taitaa olla aika kriittistä – jolloin Nooa hukutti valloittajia Oceans Hungry Graspilla ja minä ruokin valtamertä ajamalla River Surges in Sunlightilla valloittajat rannikoille, niin kylläpä toimi. Ei se ihan läpihuutojuttu nytkään ollut, blightin kanssa teki muutaman kerran vähän tiukkaa, mutta voitto tulla napsahti kun peliä oli jäljellä muutama kierros: pelottelimme valloittajat korkeimmalle pelkotasolle samalla siirrolla kun viimeinen kaupunki poistui laudalta, jolloin uusi voittoehto – ei kaupunkeja laudalla – toteutui välittömästi.

No, nyt täytyy tietysti palata pelin pariin vielä uudestaan ja kokeilla eri hengillä, onnistuuko saman toistaminen. Voittaminen teki kyllä hyvää henkisesti: olo siitä, että peli pitää meitä pilkkanaan hälveni ja nyt se tuntuu taas mielenkiintoiselta haasteelta. Eiköhän tämä ole toistaiseksi paikkansa hyllyssä ansainnut.

Yhteistyöpelien pelaaminen on kuitenkin välillä mukavaa, koska silloin ei tarvitse miettiä sitä, miltä kokeneemmalla ja paremmalle pelaajalle toistuvasti häviäminen tuntuu. Spirit Island on oikein pätevä edustaja raskaampien yhteistyöpelien genressä.

Yksi viikon kohokohdista oli The Colonists. Sattui sopivasti hyvä hetki vähän pidemmälle pelille, joten päädyimme tähän ja pelasimme nyt ensimmäistä kertaa pelin kokonaan eli täyden neljän aikakauden pelin. Tähän asti olemme aina pelanneet kahden tai kolmen aikakauden pelejä. Kolmenkin aikakauden peli tuntui edellisellä kerralla vähän tyngältä, etenkin kun laatat tulivat järjestyksessä, joka teki parhaiden punaisten työläisten palkkaamisesta hyvin vaikeaa.

Nelinpelissä ei ole mitään tynkää, se oli hyvinkin täysipainoinen kokemus. Ei mitenkään liian pitkäkään: selvitimme pelin noin 2,5 tunnissa eli arvostelussakin mainittu 20 minuuttia per pelaaja per aikakausi piti varsin hyvin paikkansa. En kyllä missään tapauksessa lähtisi pelaamaan täyspitkää The Colonistsia neljällä pelaajalla: ajatus viiden tunnin pelistä tuntuu aika hyytävältä. Tällaisena alle kolmen tunnin pelinä tämä kuitenkin toimii erinomaisesti.

Oli hauska nähdä, miten peli oli alkuasettelun vuoksi luonteeltaan vähän erilainen kuin aikaisemmat pelit. Kirjasto oli laudan nurkassa, joten kehityskortteja ei pelissä juuri nähty.

Tulevat lautapelitapahtumat

Lautapelioppaan viikon tapahtumat

Lautapeliblogien viikon jutut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.