Artikkelit
Lautapelisuunnittelun askeleita 4 – Peli = tarina + teema + mekaniikka
Lautapelisuunnittelu-juttusarjan neljännessä osassa tutkitaan, mistä osista lautapeli rakentuu. On tarinaa, teemaa ja mekaniikkaa, jotka rakentuvat puitteista, komponenteista ja säännöistä. Miten tätä kaikkea voi hyödyntä lautapelejä suunnitellessaan?
Lautapelituubi: 1990-luvun parhaat pelit
Opi pelaamaan: Dominion: Valtakunta
Lautapelituubi: Tee se itse -kokeilut
Codenames -videoesittely
Lautapelituubi: Codenames
Fribapodcast, jakso #9
Lautapelituubi: Junacon VII
Lautapelisuunnittelun askeleita 3 – Kukaan ei varasta ideaasi
Usko pois: kukaan ei varasta lautapeli-ideaasi. Ideoista kannattaa sen sijaan keskustella avoimesti, niin niistä tulee parempia. Pelisuunnittelu-juttusarjan kolmannessa osassa Kalle Malmioja kertoo, miksi ideoista kannattaa puhua avoimesti, eikä piilotella niitä maailmalta.
Lautapelituubi: Pelejä yhdeksänvuotiaan kanssa
Lautapelituubi: Pitääkö lapsille hävitä tahallaan?
Robogem-videoarvostelu
Star Wars: X-Wing – Opas alusten hankintaan
Star Wars: X-Wing Miniatures Gameen on paljon lisäaluksia. Tämä juttu opastaa aloittelijaa alushankinnoissa: mitä kannattaa ostaa, jotta pääsee hyvään alkuun ja saa käyttökelpoisen valikoiman aluksia?
Lautapelituubi: Suomen lautapeliseura ry
Opi pelaamaan: Menolippu Eurooppa ja Pohjoismaat
Lautapelituubi: Kirjastojen pelikokoelmat
Lautapelisuunnittelun askeleita 2 – Mikä on idea, mikä on peli?
Mikä erottaa idean ja pelin? Miten nämä käsitteet määritellään, mistä ideoita tulee ja miten ne muuttuvat peleiksi? Kalle Malmioja avaa pelisuunnitteluun liittyviä prosessejaan vuoden 2016 kestävän juttusarjan toisessa osassa.
Lautapelituubi: Johdatus 18xx-peleihin
Huhupuheita-pelin videoarvostelu
Lautapelituubi: Reiner Knizian top 10
Lautapelituubi: Vuosi 2015
Lautapelisuunnittelun askeleita 1 – Mistä pelaajat ovat kiinnostuneita?
Lautapelisuunnittelun askeleita -juttusarja käy läpi lautapelisuunnittelun perusteita alkeista pelin julkaisemiseen. Juttusarja ilmestyy kerran kuussa. Ensimmäisessä jutussa käsitellään sitä, mistä pelaajat ovat kiinnostuneita – koska se on lopulta ratkaisevaa.
Opi pelaamaan: Menolippu
Xoliban kehitys
Xoliban suunnittelija Ari Saastamoinen kertoo pelin taustasta: Sain ideani peliini abiristeilyllä vuonna 1988. Olin siihen mennessä pelannut vain tammea, myllyä, kiinanshakkia, gota, reversiä, shakkia ja backgammonia. Matkakassani ei ollut kovin suuri, ja hupeni tuntuvasti ostettuani pullon Dom Perignon -samppanjaa (vuosikerta 1980). Minulla oli kuitenkin mielestäni nerokas suunnitelma: voittaisin rahani takasin ruletissa! Sijoitin 100 markkaa kolme […]
