No Retreat 3: The French Front

Länsirintamalta ei mitään uutta on klassikkoteos, mutta tämän pelin kohdalla lausahdus ei pidä paikkaansa. No Retreat 3 käsittelee nimittäin poikkeuksellisesti Normandian maihinnousun sijasta Saksan hyökkäystä Ranskaan vuonna 1940. Fall Gelb eli ”operaatio keltainen” käynnistyi toukokuussa 1940 ja saksalaiset onnistuivat valtaamaan Ranskan noin kahdessa kuukaudessa. Taistelut eivät olleet tasaväkisiä, joten aiheen sovittaminen lautapeliksi tuntuu hankalalta. Victory Point Gamesin vuonna 2012 julkaisema No Retreat 3 onnistuu kuitenkin tekemään sotimisesta mielenkiintoista molemmille osapuolille.

Pelin idea

No Retreatin kansiKoko pelin ytimessä on Saksan hyökkäys Ranskaan, joka huipentuu Pariisin valtaukseen. Myös naapurimaat Hollanti ja Belgia saavat varautua maistamaan saksalaisten nahkasaappaita. Eikä Sveitsikään ole täysin turvassa, sillä uhkarohkeimmat saksalaiskomentajat voivat yrittää kiertää Maginot -linjan sen kautta koukkaamalla.

Pelin voi voittaa kahdella eri tavalla. Jos saksalaiset saavat kerättyä 20 pistettä, he voittavat välittömästi. Mikäli liittoutuneet onnistuvat puolestaan syömään pois kaikki saksalaisten pisteet, on tuloksena liittoutuneiden murskavoitto. Mikäli kumpikaan näistä ehdoista ei toteudu, niin silloin peli päättyy viimeisen vuoron lopussa. Silloin saksalaisille lasketaan lopulliset pisteet ja voitto tai tappio määräytyy niiden perusteella. Saksalaiset saavat pisteitä useilla tavoilla, kuten esimerkiksi vastustajan joukkoja tuhoamalla, kaupunkeja valtaamalla ja niin edelleen. Samoilla tavoilla liittoutuneet myös voivat nakertaa kasvavaa pistesaldoa pienemmäksi.

Pisteitä ropisee ja karisee myös salaisista suunnitelmakorteista, joita molemmat pelaajat saavat alussa yhden kappaleen. Niissä määritellään tavoitteet eri kierroksille, jotka kyseisen osapuolen täytyy saavuttaa. Esimerkiksi saksalaisten kolmannen kierroksen tavoite saattaa olla Rotterdamin valtaaminen. Mikäli tämä onnistuu, niin pelin lopussa tilille tipahtaa pari lisäpistettä. Suunnitelmat pidetään salassa, joten osapuolet joutuvat arvuuttelemaan vastustajan aikeita heidän liikkeidensä perusteella. Jos sotasuunnitelma menee kuitenkin pieleen, niin sen voi vaihtaa pelin aikana uuteen. Suunnitelmakortit tekevät pelistä mielenkiintoista arvuuttelu- ja päättelyleikkiä. Vastapuolen suunnitelmien ennakoiminen on tärkeää, mutta kunnon Alankojen Kettu pyrkii tietenkin jallittamaan vastustajaa ovelilla hämäysliikkeillä.

Sodan kulku

Peli on vuoropohjainen ja yksi kierros koostuu saksalaisten vuorosta, jonka jälkeen on liittoutuneiden vuoro. Kierroksia on vain kaksitoista, joten saksalaisten täytyy pitää koko ajan yllä nopeaa tempoa ehtiäkseen ajoissa Pariisiin.

Molempien pelaajien vuorot rakentuvat samoista palasista, tosin järjestyksessä on pieniä eroja. Esimerkiksi ranskalaisten täytyy päättää omat hyökkäyksensä ennen liikevaihetta, mikä tekee heidän hyökkäyksiensä suunnittelemisesta todella kankeaa. Saksalaiset puolestaan päättävät omat hyökkäyksenä liikkumisen jälkeen, joten he huristelevat sujuvasti kahinasta toiseen. Pienet erot korostavat hyvin osapuolten välisiä eroja ja ne tekevät molempien pelaamisesta erilaisen kokemuksen.

Varsinainen sotiminen noudattaa hyvin tuttua kaavaa. Ensin lasketaan hyökkääjän ja puolustajan taisteluvahvuuksien suhde ja sitten etsitään kyseiseen tulokseen sopiva sarake oikeasta hyökkäystaulukosta. Tämän jälkeen liikutaan sarakkeesta toiseen sen mukaan onko esimerkiksi kyseessä hyökkäys kaupunkiin, ylitetäänkö hyökkäyksessä joki, huristellaanko panssareilla avomaastossa jalkaväen yli ja niin edelleen. Kun lopullinen sarake on löytynyt, heitetään yhtä noppaa ja toivotaan parasta. Taulukkojen tulokset painottuvat puolustajan eduksi, joten pienillä voimasuhteilla ei edes kannata lähteä hyökkäämään. Hyökkäyksessä vaaditaan yleensä vähintään 3:1 ylivoimaa, jotta vastustajan saa edes liikahtamaan asemistaan.

Omat mausteensa sotimiseen tuovat kortit, joita käytetään monipuolisesti. Niitä nostetaan jokaisen vuoron alussa ja niillä voi esimerkiksi tehostaa hyökkäyksiä, aiheuttaa saksalaisten panssareille moottorivikoja, kutsua ilmavoimat paikalle ja niin edelleen. Korttivetoisesta pelistä ei ole kuitenkaan kyse, sillä niillä voi vaikuttaa hyvin rajallisesti omiin ja vastustajan sotatoimiin. Hyvästä korttikäden hallinnasta on kuitenkin apua tiukoissa tilanteissa, joissa yhden oikean kortin pelaaminen voi keikauttaa edun omalle puolelle.

No Retreat 3 -pelin sisältö
No Retreat 3 -pelin sisältö. Kuva: Victory Point Games

Pirstaleiset säännöt vaikeuttavat opettelemista

Muutoin hyvästä pelistä löytyy yksi suuri vika ja se on sääntökirjan pirstaleisuus. Useita sääntöjä on ripoteltu sinne tänne ja pahimmassa tapauksessa tiettyyn kierroksen vaiheeseen liittyvä sääntö löytyy aivan eri paikasta. Varsinaisten sääntöjen loppuun on lisäksi kasattu pari sivua poikkeuksia, jotka täytyy muistaa.

Itselleni tämä pirstaleisuus teki pelin opettelemisesta hankalaa. Lopulta kyllästyin sääntökirjan selaamiseen pelin aikana ja kokosin säännöistä itselleni yhden sivun mittaisen tiivistelmän. Sen avulla pelaamisesta tuli huomattavasti helpompaa ja nautittavampaa.

Hyvä peli vaikeasta aiheesta

No Retreat 3 on sääntökirjan puutteista huolimatta hyvä peli. Carl Paradis on onnistunut tekemään vaikeasta aiheesta tasaväkisen pelin, jossa ranskalaiset pystyvät pitämään puolensa saksalaisten panssareita vastaan. Peli onnistui myös herättämään kiinnostukseni No Retreat -sarjaa kohtaan, joten ehkä seuraava juna vie minut itärintamalle.  Vai pitäisikö sittenkin purjehtia laivalla Afrikkaan?

Sarjan peleistä on Lautapelioppaassa arvosteltu GMT Gamesin julkaisema No Retreat! Russian Front, joka on luksuslaitos Victory Point Gamesin alkuperäisestä No Retreat -pelistä ja sen kahdesta lisäosasta.

Faktat No Retreat 3 -pelistä

Suunnittelija:

Julkaisija: Victory Point Games (2012)

Mutkikkuus: Säännöt ovat perusteiltaan yksinkertaiset, mutta pirstaleinen sääntökirja tekee niiden opettelemisesta hankalaa.

Onnen vaikutus: Kohtalainen. Taistelut ratkaistaan nopilla ja niiden tuloksiin voi vaikuttaa myös korteilla.

Vuorovaikutus: Sotiminen alkaa välittömästi ensimmäisellä kierroksella ja tempo pysyy kiivaana loppuun asti.

Teema: Peli on erittäin temaattinen.

Uudelleenpelattavuus: Erittäin hyvä. Suunnitelmakorttien arpominen takaa sen, että saksalaisten sotaretki muotoutuu joka kerta erilaiseksi.

Kieliriippuvuus: Säännöt ovat englanniksi.

Pelaajamäärä: 2

Pelin kesto: Noin 120–180 minuuttia.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele No Retreat 3: The French Front

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:1
Aito keskiarvo:3.00
Tasoitettu keskiarvo:3.26
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 1
  • 4: 0
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

2 thoughts on “No Retreat 3: The French Front”

  1. Eikös tämä peli ole samaa kantaa, kuin GMTn uudelleen julkaisema No Retreat! Russian front, jonka arvostelukin löytyy näiltä sivuilta. Mietin lähinnä sen liittämistä tuohon katso myös nämä – osioon.

  2. Samaa sarjaa on. Voisihan se tuossa Katso myös -osiossa olla, vaan se on täysautomaattinen perustuen, joten siihen ei noin vain lisätä pelejä… Mutta kyllähän tästä pitäisi linkki olla tuohon toiseen No Retreatiin. Siitä myös näköjään puuttui ”Toinen maailmansota”-avainsana, veikkaan että sen lisäämisen jälkeen se voikin ilmestyä tuohon Katso myös -listaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.