Viikkokatsaus 29.8.2016: uusi Suomi-julkaisu, Taverna avaa ovensa

Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.

Oletko kiinnostunut osallistumaan viikkokatsauksen tekemiseen? Katsauksen lopussa on lisää asiasta.

Tämän viikkokatsauksen toimitti Mikko Saari.

Lautapelit.fi-uutuuksia: Kalle Malmiojan uusi peli ja luolaholvausta

Lautapelit.fi vie kotimaista pelisuunnittelua taas maailmalle. Lautapelioppaan pelisuunnittelusarjaa kirjoittavan Kalle Malmiojan toinen julkaistu peli on Honshu, japanilaisteemainen tikki- ja kartanrakentelupeli.

Jokaisessa kierroksessa on kaksi vaihetta: ensin pelataan karttakortteja tikkiin ja isoimman kortin pelannut pääsee valitsemaan ensin, minkä kortin ottaa. Sitten pelajaat käyttävät ottamiaan karttakortteja (saksaksi luontevasti Kartekarte) omien karttojensa laajentamiseen, josta sitten kertyy pisteitä.

Peli ilmestyy Essenissä 2016.

Honshun kansi

Lautapelit.fi:ltä ilmestyy myös luolaholvipeli Dungeon Rush, jonka ovat suunnitelleet Rustan ja Eli Håkansson. Tästä on vielä vähänlaisesti tietoa, mutta kyseessä on reaaliaikainen peli, jossa yritetään saada luolaholvista mahdollisimman hyvät aarteet pihalle. Lopussa odottaa vielä kunnon loppupahis.

Taverna avaa ovensa

Lautapelikahvila Taverna avaa ovensa. Elokuulle avajaiset luvattiin ja elokuussa ne saadaan, nimittäin keskiviikkona 31.8. klo 13.

Tavernan syyskuun peli on Noa. Peli on avajaispäivän aikana ilmaisessa peluutuksessa klo 14–18. 

Taverna sijaitsee Tampereella osoitteessa Puutarhakatu 13.

Avaimet kaupunkiin ja muuta uutta

Richard Breese julkaisee Essenissä uuden pelinsä Key to the City – London. Sebastian Bleasdalen kanssa tehty peli muistuttaa aika lailla aikaisempaa (ja erinomaista) Keyflower-peliä, mutta ei ole pelkkä uudelleenteemoitus.

Breese kertoo BGG:ssä tarkemmin pelien eroista. Vaihtunut on muun muassa kuvittaja, R&D Gamesin pelejä paljon kuvittanut Breesen sisko Juliet on lopettanut kuvitustyöt, joten tilalle on pitänyt löytää uusi kuvittaja. Katherine Baxterin tyyli on kuitenkin todella upean yksityiskohtaista.

Key to the Cityn rakennuslaatat.
Key to the Cityn rakennuslaatat.

Carcassonnen maailmanvalloitussarja jatkuu. Carcassonne: Amazonas on kolmas osa Carcassonne Around the World -sarjaa, jossa ovat aiemmin ilmestyneet Carcassonne: Etelämeri ja Carcassonne: Gold Rush. Saapa nähdä, ilmestyykö Amazonas suomeksi, Etelämerihän saatiin suomeksi, mutta Gold Rushia ei.

Amazon-joki on pelissä isossa osassa, pelaajat seilaavat pelissä jokea pitkin löytäen uusia eläinlajeja ja vieraillen alkuasukaskylissä.

Russian Railroads on osoittautunut menestyksekkääksi. Peli saa uuden jatko-osan American Railroads, jossa on uudet pelaajalaudat ja uusia elementtejä. Lisäksi Hans im Glück julkaisee samoilta tekijöiltä eli Helmut Ohleyltä ja Lenny Orglerilta korttipelin First Class: Unterwegs im Orient Express. Noin tunnin kestävä enemmän lautapeliltä tuntuva korttipeli kehittelee Russian Railroadsin ideoita edelleen.

”Tämä mies muuttaa sen, miten pelaatte lautapelejä”, julistaa Slate. Tämän lukijoista kukaan ei taida yllättyä suuresti, kun saa kuulla, että kyseessä on Rob Daviau eli legacy-pelien keksijä. Jutussa kerrotaan hauska anekdootti legacy-pelien synnystä:

One day, at a brainstorming session for Clue, he cracked a joke. “I don’t know why they keep inviting these people over,” he said. “They’re all murderers.”

The throwaway remark stuck with him. “Why are games like Groundhog Day?” he wondered. Each time you take out the board, the story begins anew—all past experiences erased, the narrative forever reset to zero. The industry was changing, and Daviau sensed a chance to become more ambitious with his design. His idea was simple: What if a game didn’t fully return to its start state every time? What if it could continue into the future, changing as you played it?

International Gamers Awards -finalistit

International Gamers Awards -logoInternational Gamers Awards -finalistit on nimetty. Voittajat palkitaan Essenin pelimessuilla. Palkinnot myöntää kansainvälinen peliharrastajista koostuva raati.

Moninpelien sarjassa ehdolla ovat:

Kaksinpelisarjassa ehdolla ovat:

Lehdistökatsaus

Spielbox 4/2016Spielbox 4/2016 on ilmestynyt. Lehden kiinnostavin uutuuspeli on Brad Brooksin Letter Tycoon, kapitalistinen sanapeli, jossa voi hankkia kirjainten patentteja, jolloin pääsee tienaamaan, kun muut käyttävät näitä kirjaimia sanoissaan.

Komeat pisteet saa myös Warhammer Quest – The Adventure Card Game, vahvasti temaattinen Warhammer-maailmaan sijoittuva Fantasy Flightin peli. Peli saa vahvan suosituksen, jos mieltymykset kallistuvat erittäin vaikeisiin yhteistyöseikkailuihin, joissa on tuhti annos tuuria.

Spiel des Jahres -finalisti Imhotep arvioidaan tasapainoiseksi, elegantiksi peliksi, joka sopii mainiosti perhepeliksi ja myös peliharrastajille sopivaksi.

Ryan Laukatin tarinankerronnallisia elementtejä sisältävä Above and Below on ilmestynyt saksaksi. Peli saa kelpo arviot. Olen kyllä itsekin pitänyt, peli on vielä paria pelikertaa vaille ennen kuin uskallan arvostelun kirjoittaa, mutta tulossa on.

Sanallista maailmanhallintaa

Word Domination on sanapeli, johon on yhdistetty vähän aluehallintaelementtiä. Pelissä muodostetaan sanoja pöydällä olevista kirjainkorteista ja käytetyt kirjaimet merkitään omilla kuutioilla. Jos onnistuu käyttämään kirjainta kaksi kertaa eli saa kortille kaksi kuutiota, kortin saa omakseen, jonka jälkeen muut eivät voi sitä käyttää. Toisten kuutioita voi hävittää korteilta käyttämällä niitä.

Pelin on suunnitellut ensikertalainen Jeff Beck, mutta taustajoukoista löytyy kokemusta Tim Fowersin (Burgle Bros., Paperback) muodossa. Fowers on tuonut mukanaan pelin kuvittajaksi Burgle Brosista tutun Ryan Goldsberryn, jonka tyyli sopii täydellisesti pelin 1970-lukulaiseen teemaan, jossa pelaajat ovat kilvoittelevia pahisneroja.

Peli maksaa 30 dollaria, EU-ystävällinen toimitus Suomeen on 12 dollaria. Toimitus luvataan toukokuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.

https://www.kickstarter.com/projects/uproarious/word-domination-the-award-winning-area-control-wor

Leppoisaa yrtinkeruuta

Herbaceous on uusi peli Steve Finniltä, joka tunnetaan muun muassa Biblioksen tekijänä. Pelin upea kuvitus on Beth Sobelin käsialaa.

Yrttiaiheinen Herbaceous on kepeä filleripeli, jossa pelataan kortteja pöytään ja kerätään niitä sitten omiin säilytysastioihin. Pelissä on hieman onnenkoetuselementtiä: nostatko huonomman setin nyt, vai odotatko vielä uusia kortteja pöytään sillä uhalla, että joku toinen vie haluamasi kortit nenäsi edestä?

Toimitus on EU-ystävällinen ja luvattu toukokuulle 2017. Peli maksaa 19 dollaria ja postikulut Suomeen 10 dollaria. Kampanja löytyy täältä.

Mikon pelaamia

Viikon kestänyt sairastelu piti poissa peli-illasta, mutta kotona jatkui arvostelukappaleiden testaus. Vielä arvostelemattomista vetävin on Haban Kaniralli, joka on erinomainen lastenpeli pienille lapsille.

Kanirallin perusmoottorina on heitä ja liiku -kisailu, mutta sitä on maustettu arviointielementillä, jossa saadakseen nopanheitosta täyden tehon, pitää osata arvioida pahvisten lankkujen pituuksia oikein. Varman päälle pelaamalla ei saa kaikkea hyötyä, riskiä ottamalla voi hävitä kaiken. Hyvin tehty ja kun komponentit ovat Haban totuttua huippuluokkaa, peliä on helppo suositella.

Triominos Tribalance on kolmikulmainen statiikkahaaste, jossa kiikkuvan pelilaudan päälle kasataan nappuloita. Loppupisteytyksessä kerrotaan nappulan koko ruudun arvolla, tietysti niin että lähempänä kolmionmuotoisen pelilaudan nurkkia olevista nappuloista saa enemmän pisteitä. Peli on nätti ja mielenkiintoinen sohvapöytäpeli, mutta aika staattiselta peli kyllä tuntuu, kovin suurta draamaa ei irtoa, kun puzzlea optimoidaan.

Triple Pentago menee samaan nättien sohvapöytäpelien sarjaan. Perus-Pentagoa, mutta uudella käänteellä. Kun pelaajilla ei ole omaa väriä, vaan tavoitteena on tietty kortin määräämä väriyhdistelmä, peliin mahtuu useampi pelaaja. Kun joku saa jonkun korteissa kuvatuista suorista tehtyä, yksi pelaaja putoaa pois pelistä. Viimeinen jäljellä voittaa.

Scotland Yard Junior on klassikkopelin lastenversio. Tämä Michael Schachtin luoma peli on arvailuhaaste, jossa joka vuoro liikutaan pienellä laudalla yksi askel johonkin suuntaan. Herra X liikkuu ensin, sitten etsivät, ja mikäli etsivät saavat X:n kiinni, he saavat pisteen ja mikäli X pääsee pakoon, X saa pisteen. X voittaa yhdeksällä pisteellä, etsivät kolmella. Yksinkertaista, hyvän näköistä ja ihan vaan lievästi turhauttavaa etsiville.

Puzzlo on palapelinrakentamista kilpaa. Jokaisella on palapelin kaikki palat, joita lätkitään yhteiseen palapeliin niin nopeasti kuin ehditään. Kun palapeli on valmis, eniten omia palasiaan valmiiseen palapeliin saanut voittaa. Idea on lähestulkoon ilmeinen, mutta ensifiilis on, ettei tämä kyllä ihan täysin toimi peli. Sunda to Sahul tekee palapelinrakentelun paremmin. Ja kuinka monta kertaa saman 40 palan palapelin jaksaa rakentaa uudelleen? (No aika monta, jos on lapsi, siinäpä se.)

Scotland Yard Jr is a nice kid-friendly version of Scotland Yard by Michael Schacht. #boardgames #boardgame

A post shared by Mikko Saari (@mikkosaari) on

Lautapelioppaan viikon tapahtumat

Viikkokatsaustiimiin mahtuu vielä mukaan: katsaus kirjoitellaan viikon aikana Google Docsiin, eli tehtävä edellyttää lautapeliuutisten bongailua ja kirjaamista dokumenttiin viikon aikana ja muiden löytämien uutisten kommentointia. Jos kiinnostaa, tule mukaan – osallistumispakkoa ei ole, eli voit bongailla uutisia ja kommentoida muiden löytöjä sen verran kuin ehdit ja jaksat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *