Kategoriat
Uutiset

Uutiskatsaus 3.11.2025: Essenin Spiel-messujen satoa

Spiel-messuilla juhlittiin uutuuspelejä ja jaettiin palkintoja. Pelaajien valinta -palkinnotkin on jaettu, Carcassonne on uudistunut ja me olemme pelanneet.

Spiel-messujen kuumimmat pelit

Fairplayn Scoutaktion-äänestyksen kärkeen nousivat seuraavat pelit:

Perhepelit ja lastenpelit

  1. Boss Fighters QR – Taisteluja sovelluksen ohjaamia pomohirviöitä vastaan, peli reagoi kun pelaajat skannaavat korttien QR-koodeja.
  2. Map Masters – Luolaholvauspeli, jossa rakennellaan korteista reittiä luolaholvin läpi. Toimii yksin, yhdessä tai kilpaillen.
  3. Rebirth – Laattojenasettelupeli Reiner Knizialta.
  4. Tag Team – Kaksinpelattava taktinen autobattler-peli, jossa taistelu hoidetaan automaattisesti, kunhan ensin on valmisteltu oma pakka.
  5. Ghost Lift – Kauhuaiheinen kiipeämiskorttipeli Japanista. Ensin korteistaan eroon päässyt on ainoa, joka pääsee turvaan kummitushissistä.
  6. Take Time – Yhteistyöpuzzle The Mindin hengessä.
  7. Formidable FarmFriedemann Friesen pelissä yritetään täyttää kyläläisten toiveita.
  8. Fearless – Lisää Frieseä, tässä pelissä yritetään kulkea pelottavan metsän halki turvallisesti.
  9. GhostbumpersInka ja Markus Brandin tikkipeli, jossa ajellaan hirviöiden kanssa törmäysautoilla
  10. Light Speed: Arena – Reaaliaikaista räiskintää, jossa tähdätään pelaamalla laattoja ja taistellaan ottamalla kuvia älypuhelimella.

Peliharrastajille

  1. Compile – Pelaajat ovat kilpailevia tekoälyjä, jotka yrittävät ymmärtää ympäröivää maailmaa.
  2. The Last Droids – Rakenna paras droidikokoelma robotinraadoista.
  3. 1ers Contacts – Yksi pelaajista on alien, joka liikkuu salaa kartalla ja muut pelaajat yrittävät napata alienin.
  4. SanctuaryArk Novan uusi sisarpeli, jonka on tarkoitus olla vähän kevyempi ja helpommin lähestyttävä.
  5. Forest Shuffle: Dartmoor – Uusi itsenäinen versio Forest Shufflesta.
  6. River of GoldLegend of the Five Ringsin maailmaan sijoittuva peli jokikaupasta.
  7. Kavango – Luonnonsuojelualueiden rakentelua Afrikassa realismi edellä.
  8. Kuldhara – Jalokivijahtia intialaisessa aavekaupungissa. Kuvioiden rakentelua ja nouda-ja-toimita-menoa.
  9. Finspan – Wingspan-peliperheen uusin ja kepein osa.

BoardGameGeekillä on oma GeekBuzz-listansa, jonka pelit ovat tosin saaneet kovin vähän ääniä. Se on siis melko sattumanvarainen kattaus joidenkin harvojen mielestä kiinnostavia pelejä. Oli miten oli, listan kärjessä ovat:

  1. RecallReviven tekijöiden uusi koneistonrakentelupeli. Yhtenä jippona pelissä voi oheisnettisivuilla arkistoida pelin lopussa kehittämänsä heimon, jonka jälkeen tämä heimo voi esiintyä muiden pelaajien peleissä löydettävänä muinaisena sivilisaationa.
  2. Tax the Rich – Joukkuetikkipeli, joka kuvaa yhteiskuntaluokkia. Vallankumous kääntää heikot kortit vahvoiksi.
  3. SETI: Space AgenciesSETI:n lisäosa tuo asymmetriset pelaajafaktiot, kolme uutta muukalaisrotua, uusia kortteja ja pika-aloituksen, jolla skipataan ensimmäinen kierros.
  4. Kuldhara
  5. Lost Ruins of Arnak: Twisted PathsArnakin lisäosassa on uusi, aikaisempaa suurempi kaksipuolinen pelilauta, jossa on kaksi uutta tutkimusrataa. Mukana on lisää sisältöä yksinpeliin. Twisted Paths on alunperin julkaistu osana Adventure Chest -boksia.
  6. Federation: PiracyFederation-pelin lisäosa, jossa on kaksi uutta moduulia peruspeliin.
  7. Children of the Colossi – Eurotyylinen ukkoja kartalla -peli, jossa pelaajat kasvattavat Kolosseja, joiden selkään rakentaa uusia kaupunkeja tuhoutuneessa maailmassa.
  8. Gelati – Jäätelöaiheinen laattojenasettelu- ja settienkeräyspeli.
  9. 1ers Contacts
  10. Wispwood – Ruudukontäyttöpeli, jossa rakennellaan kuvioita metsän vilkkuvista aavevaloista.
  11. Movie Tricks – Erikoinen elokuva-aiheinen tikkipeli, jossa pelataan kortteja määrittelemään vuorojärjestys, jossa kerätään kortteja torilta, jonne menevät vuorojärjestystä varten pelatut kortit.

Deutscher Spiele Preis 2025

Pääasiassa saksalaisten peliharrastajien äänestykseen perustuva Deutscher Spiele Preis on palkinnut äänestäjien suosikkipelejä jo vuodesta 1990. Tämän vuoden voittaja ei ole suurensuuri yllätys, ja kymmenen kärjestä löytyy monia viime aikojen suosikkipelejä:

  1. SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence
  2. Endeavor: Deep Sea
  3. Bomb Busters
  4. Castle Combo
  5. Faraway
  6. Civolution
  7. Blood on the Clocktower
  8. Slay the Spire
  9. Apiary
  10. Dune: Imperium – Uprising

Parhaan lastenpelin palkinnon sai Little Alchemists, lastenversion kymmenen vuoden takaisesta Alchemists-pelistä.

À la carte -palkinto 2025

Essenin messuilla jaettiin Fairplay-lehden vuotuinen korttipelipalkinto À la Carte. Tänä vuonna palkinnon voitti Gregory Grardin ja Mathieu Rousselin Castle Combo, linnanrakentelupeli, joka voitti myös parhaan kevyen pelin Golden Geek -palkinnon ja sai Spiel des Jahres -ehdokkuuden.

Kakkoseksi tuli Faraway, joka nappasi myös Ranskan vuoden pelin palkinnon.

Koko kymmenen kärki oli:

  1. Castle Combo
  2. Faraway
  3. The Gang
  4. Fishing
  5. Flip 7
  6. Agent Avenue
  7. Duck & Cover
  8. 3 Chapters
  9. Zenith
  10. The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth

Pelaajien valinta -voittajat 2025

Suomalaisten lautapelibloggaajien ja -vloggaajien valitsema Pelaajien valinta on sekin valinnut voittajansa. Perhepelisarjan parhaaksi peliksi valittiin Harmonies ja harrastajasarjassa voiton vei Botanicus.

Raadin mielestä Harmonies onnistuu yksinkertaisilla mekaniikoilla tuottamaan hyvin mielenkiintoisen ja koukuttavan pelin. Peli on myös ulkoasultaan näyttävä. Botanicus taas yhdistää pirteän teeman tuttuihin ja vankkoihin pelimekaniikkoihin raikkaalla tavalla. Sopivan toiminnon ja tulevan vuorojärjestyksen yhteensovittaminen antaa pelatessa paljon pohdittavaa kaikilla pelaajamäärillä. Ripeästi etenevä peruspeli ja vaativampi muoto erilaisine pelilautoineen tuovat kiitettävästi vaihtelua pelikertojen välille.

Spiel Portugalin Jogo do Ano SETI:lle

Jogo do Ano -palkinnon logo, jossa on laakeriseppele ja punavihreä meeple-hahmo.

Spiel Portugal jakaa vuosittain Jogo do Ano -palkinnon. Palkinto on peliharrastajien näkökulmasta kiinnostava, koska sen voittajaksi valitaan raskaita pelejä. Vuoden 2025 voittajaksi valittiin Tomáš Holekin SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence. Yksi vuoden suosituimmista peleistä saa siis taas uuden palkinnon kaappiinsa.

Jogo do Anon muina ehdokkaina olivat:

BG Stats Appin suosituin uusi peli: Harmonies

Board Game Stats -sovelluksen tekijät palkitsevat joka vuosi suosituimman uuden pelin. Palkintoon ovat ehdolla kaikki vuonna 2024 ilmestyneet pelit. Sovelluksen kehittäjät laskevat kuinka moni erillinen BG Statsin pilvisynkronointia käyttävä pelaaja kirjaa pelikertoja kullekin pelille ja eniten uusia pelaajia saanut peli voittaa.

Vuoden 2025 voittaja on Harmonies, jota kokeili 31,8 % BG Statsin käyttäjistä. Viiden kärkeen mahtuivat myös Flip 7, SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence, Castle Combo ja The Lord of the Rings: The Duel for Middle-earth. Nämä ovatkin selvästi vuoden 2024 suosituimpia pelejä.

Aikaisemmat voittajat ovat Sky Team, Heat: Pedal to the Metal ja Ark Nova. Harmonies on ensimmäinen kerta, kun voittaja on päässyt yli 30 prosentin osuuteen.

Lähde: Most Popular New Game Award 2025.

De Nederlandse Spellenprijs -voittajat 2025

Hollannin De Nederlandse Spellenprijs -voittajat on valittu. Tämä oli palkinnon juhlavuosi: palkinto jaettiin tänä vuonna 25. kertaa.

  • Paras perhepeli: Bomb Busters
  • Paras aikuistenpeli: Botanicus
  • Paras harrastajapeli: SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence

Aikaisempien vuosien voittajista valittiin yleisöäänestyksellä suosikki. Tämän äänestyksen voitti Ark Nova.

Lähde: Palkinnon nettisivut.

Carcassonnen lisäosat uudistuvat

Carcassonnen lisäosista julkaistiin uudet painokset. Lautapelit.fi on julkaissut koko kymmenen lisäosan setin suomeksi. Suomennokset ovat saaneet uudet nimet sen merkiksi, että lisäosien sisältö on muuttunut.

  1. Kievarit ja katedraalit: Vanha Kirkot ja kievarit pienin sääntömuutoksin.
  2. Tuotteet ja timpurit: Vanha Kirjurit ja kauppiaat, pieniä muutoksia sääntöihin.
  3. Lähde ja lohikäärme: Vanha Lohikäärme ja linnanneito, linnanneito on poistettu.
  4. Varkaat ja vartijat: Vanha Torni, tornit tuottavat nyt pisteitä eivätkä vangitse toisten seuraajia.
  5. Lähetit ja linnunpelätit: Vanha Kärryt ja kartanot, kartanot on siirretty lisäosaan 8 ja sääntöjä on hieman muutettu.
  6. Tunnukset ja turnajaiset: Kokonaan uusi lisäosa, jossa käydään turnajaisia pelin aikana.
  7. Kastelli ja katapultit: Kokonaan uusi lisäosa, jossa kaupunkia piiritetään. Ei sisällä enää oikeaa katapulttia.
  8. Linnat ja ladot: Vanha Basaarit ja bastionit, pienin muutoksin ja ladot ovat vanhat kartanot.
  9. Sudet ja suojelijat: Vanha Pedot ja paimenet, josta on poistettu kukkulat ja lisätty hanhia.
  10. Sirkus ja seuraajat: Vanha Teltta ja tirehtööri, ei juuri muutoksia, mutta pelaajat saavat lisäseuraajia.

Lisätietoja uusista lisäosista löydät Carcassonne-arviosta.

Asmodee-uutiset

J. R. R. Tolkienin tarinoiden elokuva- ja tuotelisenssejä hallinnoiva Middle-earth Enterprises on tehnyt yksinoikeussopimuksen Asmodeen kanssa. Asmodee hallinnoi jatkossa Tolkienin teosten lisenssejä tabletop gaming -kategoriassa.

Odotettavissa on siis lisää Tolkienin kirjoihin perustuvia pelejä. Asmodee ei kuitenkaan yksin ole asialla pelejä tekemässä, vaan välittää lisenssejä mielellään eteenpäin muillekin julkaisijoille.

Asmodee on lisäksi tehnyt Netflixin kanssa sopimuksen Cataniin perustuvista tv-ohjelmista. Suunnitteilla on näyteltyä ja animoitua ohjelmaa, niin elokuvina, tv-sarjoina kuin tosi-tv-ohjelmina.

Kuukauden kysymys

Lautapelioppaassa alkaa uusi juttusarja. Me kysymme, te vastaatte, ja sitten me koostamme vastauksistanne jutun. Aiheena ovat ainakin ensialkuun erilaisten teemojen ympärillä pyörivät pelisuositukset. Katsotaan, onnistuuko tämä, eli tuleeko vastauksia, muussa tapauksessa tämä jää kertakokeiluksi.

Ensimmäisenä aiheena on avaruus. Kerro meille suosikkisi avaruusaiheisista peleistä! Listaa parhaat tai anna pidemmät perustelut. Kuukauden kysymykseen voit vastata Kuukauden kysymys -sivulla tai sähköpostilla mikko@lautapeliopas.fi.

Löydä lautapelit

Löydä lautapelit -kirjan kannessa on lähikuva Catanin pelilaudasta.

Löydä lautapelit -kirjan painoksen viimeisiä kappaleita on yhä saatavilla. Tampereella kirjoja saa Lautapelit.fi:n myymälästä Ratinassa hintaan 10,95 €.

Kirjaa on myynnissä myös Torissa ja Vintedissä. Torissa kannattaa hakea kirjan nimellä, Vintedissä myynti-ilmoitukset löytää kätevästi tuosta profiilistani. Molempiin teen uusia sitä mukaa, kun kirjat käyvät kaupaksi.

Jos haluat ostaa useamman kappaleen kerralla, ota yhteyttä. Myös uudempaa Aasialaiset lautapelit -kirjaa on saatavilla.

Mikon pelaamia

Lokakuun ykköspeli on ollut Forest Shuffle: Dartmoor. En ole fyysistä kappaletta saanut vieläkään käsiini, mutta mikäpäs tuosta, ilohan tätä on ollut Board Game Arenassa pelata. Voittoja on kertynyt siihen malliin, että olen parhaimmillani päässyt areenapeleissä 40 parhaan pelaajan joukkoon. Siinä toki auttaa, että pelaajia on verrattain vähän, enkä ole joutunut juurikaan pelaamaan itseäni parempia pelaajia vastaan toisin kuin Forest Shufflessa.

Dartmoorin strategia-avaruus on alkanut hahmottua, eikä mitään suurempia yllätyksiä ole enää hetkeen tullut vastaan. Jonkinasteinen paras strategia on alkanut hahmottua, mutta johan tässä alkaa olla sata pelikertaa koossa. Onneksi se paras strategia ei ole sillä tavalla yksioikoinen kuin alkuperäisen Forest Shufflen susi ja peurat -kombo, ja oman pelin rakentamiseen on jokunen polku. Noin yleisesti ottaen sanoisin, että tässäkin versiossa ainakin korkeamman tason kaksinpeleissä pelikelpoisten korttien joukko on pienehkö otos kaikista korteista, mutta alkuperäistä Forest Shufflea laajempi kyllä.

18Korean sain askarreltua pelikuntoon ja sitä on nyt kolme kertaa pelattu. Valitettavasti 18xx-pelejä ei ihan joka viikko pöydälle saa, vaikka omassa peliporukassa innostuneita pelaajia onkin. Ensimmäinen peli oli melkoista haparointia, toinen ja kolmas menivät sitten paremmin ja molemmat saatiin pelattua loppuun asti ilman konkursseja. Laatikon kylkeen präntätty kesto 2–3 tuntia on melkoisen optimistinen arvio, mutta veikkaan, että pelin kehittäjät ovat oman porukan kesken päässeet näihin lukemiin ja sen kummemmin asiaa ei ole testattu. Meillä peli on ollut noin 3,5 tunnin operaatio, eli valmisteluineen ja loppusiivouksineen neljän tunnin peli. Ainakaan sääntökirja ei ole kovin laajassa jakelussa ollut ennen julkaisua, sen verran reikäinen se on. Toivottavasti tulevan englanninkielisen Kickstarter-painoksen myötä saadaan ehjempi sääntökirja.

18Korea on ehdottomasti kiinnostava peli, vaikka pelaamisessa vähän sääntöjen kanssa ihmettelemistä onkin ollut. Pelissä on tavanomaisiin 18xx-peleihin verrattuna jokunen oudompi jippo. Alkuasetelma on nykystandardin mukaisesti varsin sattumanvarainen. Tavallista on, että aloitusfirmat arvotaan isosta valikoimasta, mutta erikoisempi juttu ovat asset-kortit, jotka pelaajat draftaavat pelin alussa. Nämä antavat paikoin varsin mittavia etuja pelaajille, kun kortteja sijoitetaan rautatieyhtiöihin. Kortit eivät myöskään todellakaan ole yhtä hyviä, joten draftissa joutuu vähän miettimään, mitä haluaa.

Pelin alussa Korean pohjoisosat tarjoavat erittäin tuottoisan liiketoimintaympäristön: kaupungit ovat arvokkaampia kuin etelässä ja ulkomaat tarjoavat tuottoisia kohteita junille. Peli on kuitenkin sikäli historiallinen, että Korean sota iskee väistämättä jossain kohtaa ja silloin ei hyvä heilu, vaan Pohjois-Korea irtoaa kapitalistisesta maailmanjärjestyksestä ja junabisnekset loppuvat. Pohjois-Korea pyyhkäistään yksinkertaisesti tyhjäksi. Etelästäkin tuhotaan kaikki kaupungit Busania lukuunottamatta. Pohjoisen yhtiöt, joilla ei ole asemia etelässä, poistuvat pelistä.

Kovin paljon en ole 18Koreaa vielä ehtinyt siis ihmetellä, mutta kyllä se tällä hetkellä on vankasti ykkössijalla peleistä, joita haluan pelata. Toivottavasti tilaisuuksia siis tulee. Peli vaikuttaisi oikein lupaavalta kevythenkiseltä 18xx-peliltä, jossa sattuu ja tapahtuu, ja vaikka kahden-kolmen tunnin peliaika ei ihan pidäkään paikkaansa vielä, on se silti riittävän nopea. Peli tarjoilee sopivasti yllätyksiä ja jännittäviä käänteitä.

Olen harjoittanut vanhojen tuttavuuksien pariin palaamista. Se on ollut mukavaa ja on jopa vähän harmi, miten heikosti jotain 2000-luvun alkupuolen pelejä on nykyään saatavilla – sieltä löytyisi paljon pelejä, joihin olisi ihan hauska palata, jos niitä vain pääsisi jossain pelaamaan.

Pöydälle on päässyt Lords of Waterdeep, jonka Scoundrels of Skullport -lisäosassa oli alkuun vähän sulattelemista – viimeksi kun olen Waterdeepiä pelannut, lisäri ei ollut vielä ilmestynyt. Ilmankin olisi voinut pelata, mutta lisärin poistaminen Tavernan pelistä olisi ollut turhan iso vaiva. Lisäri ei lopulta hirveästi mutkista peliä, kunhan lisää uusia mahdollisuuksia. Peliporukka piti pelistä sen verran paljon, että pelasimme sitä heti seuraavalla kerralla uudestaan.

Onhan tämä oikein käypä työläistenasettelupeli, jossa riittää juonikkaita käänteitä. Ei se omalla suosikkilistallani nouse kärkisijoille, mutta etenkin helppotajuista viiden pelaajan työläistenasettelupeliä etsiville Lords of Waterdeepiä on kyllä helppo suositella, ihan riippumatta siitä, kiinnostaako Dungeons & Dragons -teema vai ei. Vaikka temaattisessa kuorrutuksessa tolkkua onkin, sen voi ohittaa halutessaan tyystin.

Antike II on kestoehdotukseni Tavernan hyllystä, kun kuusinpeliä kaivataan. Aina se torpataan, koska siinä pelataan 90 minuuttia ja sitten minä voitan. No, nyt pääsin viiden vuoden tauon jälkeen pelaamaan Antikea, ja no, niinhän siinä sitten kävi – roomalaiseni marssivat melko vaivattomaan voittoon. No, eipä minua liiemmin esteltykään. Antike on joka tapauksessa erinomaisen sujuva peli, jopa kuudella pelaajalla, ja pelaisin sitä mieluusti uudestaankin.

Vähän vanhempia tuttavuuksia edustivat Isle of Skye: From Chieftain to King ja Village. Näistä varsinkin Village oli oikein myönteinen uusintakerta. Oman suvun jäsenten hankkiminen kylän valta-asemiin ja siitä hautaan ja kylän kronikkaan on hauska haaste. Peli soljui oikein mukavasti, kunhan säännöt sai palauteltua mieleensä.

Vantage on Stonemaierin uusi tarinapeli, jossa tehdään pakkolasku planeetalle ja seikkaillaan siellä sitten. Yksinkertainen pelimekaniikka perustuu siihen, että jokainen juttu mitä yrität onnistuu kyllä, mutta onnistumisen hinta ajassa, terveydessä ja moraalissa voi olla niin kova, että peli päättyy. Nopanheitot käyvät helpommiksi, kun saa hankittua ystäviä ja varusteita, jotka voivat syödä haitallisia noppasymboleita.

Pelissä on paljon sisältöä ja planeetalla runsaasti tutkittavaa. Minulla oli yleisenä tavoitteena edistää diplomaattisia suhteita ja yritinkin parhaani mukaan olla myötämielinen alkuasukkaita kohtaan. Päädyin kapteenillani tekemään murhatutkintaa ja torjumaan merihirviöiden uhkaa. Lopulta pelastusaluskin saapui, mutta siinä vaiheessa olin jo päättänyt eläköityä nauttimaan kalastamisesta ja uudesta hienosta asunnostani, jonka olin onnistunut saamaan.

Vantage on oivaa viihdettä ja jos harrastaisin enemmän yksinpelejä, voisin harkita. Kahdestaankin peli toimii oikein hyvin ja on hauska jakaa tarinoita jonkun kanssa. Useammalla pelaajalla se ei houkuttele: laatikon kylkeen on merkitty pelaajamääräksi 1–6, mutta oma maksimini olisi kyllä kaksi. BoardGameGeekissäkin äänestäjät ovat vankasti sitä mieltä, että kolme on järkevä maksimi. No, varmasti joku jossakin nauttii Vantagen kuusinpelistä.

Veetin pelaamia

Syksyn tuodessa mukanaan harmaita sadepäiviä ja pimentyviä iltoja on syytä lisätä lautapeli-iltojen ja lämpimien juomien osuutta päiväjärjestyksessä. Kuvamateriaali Essenin loputtomilta pelikujilta ja lukuisat kotiin raahatut pelivuoret ovat herättäneet pientä kateutta, mutta onneksi paikallinen lautapelikahvila Happy Badger on tuonut pieniä tuliaisia myös vanhaan pääkaupunkiin.

Yksi tämän vuoden kuumimmista uutuuksista on Orloj, jossa pelaajat rakentavat Prahan kuuluisaa astrologista kelloa. Komeassa kokonaisuudessa on todella reippaasti erilaisia nappuloita, laattoja ja kortteja, mutta erityisen hieno ja toimiva on itse kellotaulu, joka toimii myös keskeisenä pelimekaniikkana. 

Setupissa menee hetki, ja erilaisten kuvakkeiden määrä voi ahdistaa alussa, mutta loppuviimein Orloj’n pelattavuus on yllättävän suoraviivaista ja helposti sisäistettävää. Yksinkertaisuudessa piilee syvyyttä, ja myös eri pelaajamäärillä pelin dynamiikka vaihtelee suuresti. Ensituntuman perusteella Orloj voi hyvinkin olla seuraava iso hittipeli, kunhan sen opettajia riittää tutustuttamaan uusia pelaajia kellonrakentamisen saloihin.

Toinen Essen-uutuus on The Lord of the Rings: Duel for Middle-earthin Allies-lisuri. Uutena pelimekaniikkana molemmat pelaajat saavat pelin alussa käteensä kolme seitsemästä liittolaisesta, joiden kykyjä aktivoidaan erillisillä voimatokeneilla. Liittolaiset antavat pelaajille uusia tapoja edistää omaa suunnitelmaansa ja torpata vihollisen edistymistä, ja kaikki kortit tuntuvat voimakkailta. Samalla viholliselle on annettava hieman etua voimakkaiden liittolaisten saamiseksi: voimatokeneita saa alun yksittäisen tokenin lisäksi vain paljastamalla pöydän korttipyramideista uusia kortteja valittaviksi. Allies vaatii muutaman pelikerran lisää alleen, mutta tässä kohtaa uskallan jo sanoa, että lisäosa on toimiva paketti jo valmiiksi hyvän pelin rinnalle.

Uutuuksien lisäksi kuukauden pelailuista nostan esille Spiel des Jahres -voittaja Bomb Bustersin ja kauhuteemaisen The Night Cagen. Bomb Busters on kyllä ansainnut palkintonsa, sillä se on oikein mainio ja monipuolinen yhteistyöpeli. ”Kampanja” tarjoaa hyvin vaihtelua pomminpurkuun, ja minimaalisella kommunikaatiolla pidetään sekä tiivistä tunnelmaa yllä tehokkaasti että vältetään yhteistyöpelien helmasyntinä pitämääni mikromanagerointia ja ”meidän vuorojen” suunnittelua. Nyt vaan pitää miettiä, että malttaako odottaa suomenkielistä painosta vai hankkiako pomminpurkusetti jo nyt…

Halloweenin lähestyessä pöydälle pääsi myös The Night Cage, jossa pelaajat tarpovat säkkipimeässä ja jatkuvasti muuttuvassa labyrintissä monstereita vältellen ja pakoreitin avaavia avaimia etsien. Tunnelma ja idea ovat ihan siistejä, mutta toteutus ontuu pahemman kerran. Pelimekaniikat lyövät pelaajia tehokkaasti alaspäin, ja satunnaisuutta on hieman liikaa. Kauhukauden peliä pelasi kertaalleen, mutta tämä ei kyllä palaa omaan pöytääni jatkossa.

Vilman pelaamia

162 pelikertaa livenä lokakuussa, 62 eri peliä ja näistä peräti 19 oli minulle uusia. BGA:ssa tuli hämmentävästi vain 92 pelikertaa. Kun BGA-pelit laskee mukaan, olen lokakuussa pelannut 79 eri peliä ja lokakuun H-indeksi on 6. Saatatte ihmetellä 20 uutta peliä, minä kun todella inhoan opetella uusia pelejä. Mutta usein toinen pelikerta on jo kiva ja kolmatta rakastan. Syy uusiin peleihin on selvä: Essenin Spiel-messut. Spielin isoin idea on kokeilla ja tutustua uusiin peleihin. Alunperin ajattelin etten minä, mutta mieli kyllä muuttui ja oikeasti nautin uusiin peleihin tutustumisesta! Lokakuu oli siis aivan huikea.

Kuukauden uutuudet. Aloitetaan eniten pelikertoja saaneesta pelistä: Locus. Tätä testattiin Spielissä, julkaisija ja suunnittelija olivat opettamassa meitä. Peli tuo hyvin vahvasti mieleeni That’s Pretty Cleverin, Second Chancen sekä Tetriksen. Aivan loistava peli! Rakastuin tähän heti jo ensimmäisen pelin ensimmäisellä kierroksella! Hyvin harvinaista minulle, joka yleensä sen ensimmäisen pelin rämpii läpi. Luonnollisesti ostin tämän. Opetin tämän myös miehelleni sekä yhdelle ystävälle; mieheni ei ole lautapelaaja ja suorastaan inhoaa sitä, kun raahaan ravintolaankin aina pelin mukaan. Hän tykkäsi ja kehui jopa sanoen, että peli on paras hänen tuntema ”kuponkipeli”. Tuo on iso kehu ja hän suostui ravintolassa jopa revanssiin! Mitä täällä tapahtuu? Joten erittäin lämmin suositus, jos kaipaat kevyttä ja nopeaa filleriä. 

Lego-peli Brick Like This!:ä olemme pelanneet mökillä ja kotona perheen kanssa. Tästä on tulossa arvostelu piakkoin. Mukavassa Lego-pelissä rakennellaan kilpaa erilaisia tehtäväkortteja tiimeittäin. Brick Like This! on täydellinen perhepeli, etenkin jos tykkää nopeuspeleistä ja Legot ovat mieluisia. 

Sakura Dice on kaunis kupongintäyttöpeli, joka lumosi minut Locuksen tapaan heti. Tämä tosin ei ole niin kevyt kuin Locus. En vielä tiedä, uskallanko esitellä tätä koko perheelleni; esikoiselle ainakin uskallan. Sakura Dicessä rakennetaan omalle kupongille kirsikkapuuta. Pisteitä saat rungon korkeudesta, kukkien määrästä, ampiaisista kukissa ja träkkien pistekohdista. Omaan makuuni tämä on parempi kuin Locus, koska tykkään aina kun mennään edes vähän kohti raskaampaa. Ei tämä siis vaikea tai raskas ole, älkää pelästykö! Mutta verrattuna Locukseen tässä on enemmän peliä. Tykkään noppapeleissä siitä, kun aktiivinen pelaaja valitsee mitä väriä pelataan ja muiden on seurattava. Sakura Dice tuokin mieleen Qwinton!

Tulikkoon pääsin tutustumaan Martinlaakson pelikerholla. Tulikko on kaunis ja näyttävä peli, jossa on laadukkaat osat. Tahtoisin tykätä tästä enemmän! Mutta todella voimakas tuurielementti raastaa sieluani, kun tätä pelataan. Ei se tuuri toki kaikkea ratkaise, mutta on kyllä pääosassa. Olen silti aina tähän valmis, jos joku lätkäisee Tulikon pöydälle… ellei viereiselle pöydälle kanneta jokin raskaampi euro.

Ystäväni halusivat sivistää minua ja peluuttivat Through the Ages: A Story of a Civilization -klassikkoa. En ollut tähän järkäleeseen koskenut, enkä tiedä koskenko tämän jälkeenkään. Kuulemma kakkoslaitos on parempi, mutta nyt käsillä oli vain alkuperäinen. Sotapelejä en juurikaan ole pelannut. Mekaniikka on ihan kiva, mutta kaipasin niin kovasti tähän Ark Novan mekanismia, jossa vain johtavaa pelaajaa voi kiusata. Tuntui niin pahalta, kun kaikki hyökkäsivät Jenni-paran kimppuun yhä uudelleen ja uudelleen. Edelleen harmittaa.

Nopparallin kanssa pääsin testaamaan War of the Ring: The Card Gamea.Voin nyt paljastaa: tästä pelisessiosta on tulossa video! En tiedä, sovinko YouTubeen, mutta sinne ollaan nyt menossa! Antakaa palautetta vaikka Instan kautta, teenkö lisää YouTubea.

Hulvaton rapupeli Oh Crab! on rapujen kilpajuoksu, joka tuo hyvin vahvasti mieleeni Quest for El Doradon. Sopii hyvin perhepeliksi!

Olin katsonut ennen Esseniä Koista how to play -videon ja ajattelin, että tämän voisi mahdollisesti ostaa. Kun metsästimme messuilta Similon Board Games 2025 -pakkaa huomasimme, että Koin ostamalle sen saisi omaksi. Helppo päätös, ostamaan siis! Koita kokeilimme heti perjantaina, kun pääsimme majoituspaikkaamme. Minä olin katsonut videon ja Jenni lueskeli sääntöjä. Tämä on tilanne, jota inhoan syvästi: kukaan ei osaa peliä ja pitää yhdessä opiskella ja opetella. Kuitenkin halu päästä pelaamaan voitti. Koi on tyrmäävän näköinen peli, niin kaunis etten kestä! Pelissä saa omalla vuorollaan yhden uuden kortin ja voi pelata omaan lampeen laattoja. Peli on kevyt, ei sisällä tekstiä ja sanoinko jo että kaunis? Tämän pakkasin myös mukaani Espanjaan, jossa vietämme nyt marraskuun. 

Espanjaan lähtevä pelipino: Similo, The Mind, Qwinto, Pixies, Locus, Second Chance, Sakura Dice, Skara Brae, Koi ja King of Tokyo
Lähdimme viettämään marraskuuta Espanjaan. Pakkasin tuttuun tapaan mukaan pelejä niin, että turhat laatikot jäivät Suomeen. Kaikki kuvan pelit pakkasin Skara Braen ja King of Tokyon sisään.  Kuva: Vilma Vihervaara

Panda on taas yksi kaunis pieni korttipeli. Testasimme sitä messuilla ja ostin sen, luulen, että tästä tulee meille loistava perhepeli. Peli vaatii muuten yllättävän ison pöytätilan. Pandassa pelataan kortteja yhteiseen metsään ja kerätään pisteitä. Pisteidenlaskukortti oli hauska, mutta heiluva ja siksi ei kovin toimiva. Söpö pikkuinen peli.

Sagradaa pääsin vihdoin kokeilemaan ystäväni Sadun halloween-partyjen etkoilla. Tätä noppapeliä olen jo kauan halunnut testata. Monet kerrat ystäväni Anna onkin sen jo pelikerholle minua varten raahannut ja aina olen eksynyt johonkin muuhun peliin tai on puhuttu, että ensimmäisen pelin jälkeen pelataan tätä, ja aika on loppunut. No, nyt se pääsi pöydälle! Tykkäsin ja ostan varmaan joku kerta tämän lahjaksi lapsille. 

Spielissä testasin myös AI Space Puzzlea. Tätä yhteistyöpeliä pelasimme sunnuntaina, jolloin aivoni olivat jo aivan muusia ja meidän oli todella vaikea päästä helppoa harjoittelupeliä läpi. Normaalisti varmaan tästä tykkäisin, mutta tuossa tilassa teki mieli vain juosta karkuun. 

Chuồn Chuồnin pelasimme Spielissä aasialaisten pelien hallissa. Se on kaunis sudenkorentopeli, jossa on valitettavan iso tuurielementti. En myöskään tykännyt siitä, että pelissä sai varastaa vastustajan vaivalla keräämiä sudenkorentoja itselleen. Tässä pelissä voi näyttää siltä, että kaikki sujuu hyvin, ja hetken päästä toinen pelaaja iskee pahasti ja olet tämän jälkeen aivan solmussa. Ajoituksen pitää olla kohdallaan kaikkeen ja lisäksi tarvitaan tuuria, ettei kukaan koske mihinkään ennen kuin saat tehtävän valmiiksi. Vaihtoehtona tietysti olisi suorittaa helpompia tehtäviä, joista saa vähemmän pisteitä, mutta itse tein vain niitä, joista sai maksimipisteet. Tämä oli hauska pelikokemus!

Purrramidin koju Spielissä oli yksi upeimpia! Sohva täynnä kissapehmoleluja, aivan hullua, mutta toimi! Meitä oli pelissä neljä ja ainakin kolme meistä olisi halunnut heti ostaa pelin, mutta se tulee myyntiin vasta ensi vuonna. Tässä onnenkoetuspelissä kissoja asetetaan pyramidimuodostelmaan noppien silmälukujen mukaan. Kannattaako heittää uudelleen noppia? Jos et onnistu saamaan tarvittavaa lukua, et saa asettaa kissoja sillä kierroksella. Can’t Stop -vibat tuli vahvasti ja siitäkin tykkään! Pelin voittaa pelaaja, joka pääse nopeiten eroon kissoistaan. Tälläisessä pienessä tuuripelissä on luonnollisesti todella paljon tuuria mukana, mutta tähän se kuuluu. Toki ei ole pakko koetella onneaan, noppien heittelynhän voi myös lopettaa ajoissa. Vai voiko? 

Capio on nopeuspeli, jossa heitetään noppia ja yritetään nopeasti asettaa oikean väriset nopat tehtäväkorteille. Cat and the Tower on torninpinoamispeli, jonne asetetaan kissameeplejä. Astraios: Starlight pääsi lähelle ostamista, pimeässä hohtavat komponentit houkuttelivat kovasti. Kaksinpeli muuttui kuitenkin veriseksi sodaksi. Olisi ehkä pitänyt testata kolmella tai neljällä pelaajalla, koska kaksinpelistä en pitänyt. Uskon, että useammalla pelaajalla Astraios toimisi paremmin. Acornism oli nätti laattojenasettelu peli, jossa on dominolaattojen näköiset palaset söpöillä eläimillä. Peli oli kuitenkin aika lattea, vaikka tykkäsimme ulkoasusta paljon. 

Aasialaisten pelien hallissa jouduimme vahingossa pelaamaan Happy Biiirthdayta. Aluksi saimme syntymäpäivähatut päähän, sitten peli alkoi ja piti laulaa paljon onnea vaan -laulua ja läiskiä kortteja. Rehellisesti en tiedä onko tämä edes peli. Jos olisin tiennyt, mistä on kyse, olisin juossut kauas. Aivan pähkähullua laulamista ja vähän korttien heittelyä. Lähinnä nauroimme ja ihmettelimme, mitä täällä tapahtuu. On myös mahdollista, että kielimuurilla oli osuutta ymmärryksen kanssa.

Vuoden strategiapeli -voittaja Sky Teamista pelasin Nopparallin Tomin kanssa helpoimman testipelin, joten en voi vielä paljoa sanoa, mutta sen sanon että tahdon kokeilla uudelleen!

Olin Spiel-messuilla tosiaan ensimmäistä kertaa. Olin messuilla perjantaista sunnuntaihin, torstai ja maanantai olivat matkustuspäiviä. Kotimatkalla Essenistä Espooseen kirjoitin lentokoneessa ajatusten virtaa ylös. Kyseinen artikkeli on kirjoitettu kamalassa univelassa ja energiavajeessa, se on hyvin aito. Esseniin mennessä minulla oli matkaseurana ihana Jenni, joka oli myöskin messuilla kanssani sunnuntaihin saakka. Jennin kanssa menomatkalla pelattiin tietysti koko ajan. Peleinä olivat That’s Pretty Clever sekä Faraway. Matka tuntui menevän todella nopeasti! Suosittelen lentämään minne vain Saksaan tai Hollantiin ja sieltä sitten junalla Esseniin, ellet sitten ota suoraa lentoa Düsseldorffiin. 

Spiel-messuille myydään vain päivälippuja. Olin siellä kolmena päivänä, joten ostin kolme erillistä lippua. Etukäteen jännitti kamalasti, olen huono isoissa väkijoukossa. Ihmismassat ahdistavat, enkä käy esimerkiksi kuuntelemassa lainkaan livemusiikkia. Suomalaiset lautapelitapahtumat (Ropecon, Hypecon, Tracon Hitpoint, Lautapelaamaan, Aktiivicon) ovat kaikki olleet minulle todella hyviä ja ihania kokemuksia. Päätin siis lähteä kokeilemaan, miltä tämä maailman suurin lautapelitapahtuma tuntuisi. Spiel-appi on puhelimessa superkätevä! Sinne voi valmiiksi ladata messuliput, joten ne on portilla helppo ja nopea näyttää. Valmiiksi voi tutkia, mitkä julkaisijat ovat paikalla ja ne voi täpätä suosikiksi. Messualueen kartta oli käytännöllinen, itse tosin käytin karttana Jenniä, joka käytti appia ja se oli vielä näppärämpi ratkaisu!

Aamulla messut alkavat klo 10. Olimme ensimmäisenä aamuna paikalla klo 9.46 ja kohtasimme massiivisen jonon. Siis oikeasti, ihmisiä oli järjettömän paljon. Järjestyksenvalvojat hoitivat hommansa hyvin ja ihmiset ohjattiin hienosti jättijonoon. Kun ovet aukenivat, ihmiset pääsivät ihmeen nopeasti sisään: lippujen lukijoita oli portilla rivissä varmaan kymmenen ja jonossa oli järjestyksenvalvoja, joka kehotti saksaksi ottamaan lipun valmiiksi esille. 

Aamun jonon lisäksi jonoa löytyi lähinnä Asmodeen kaupasta. Muuten Essenissä sai mennä ja tehdä mitä halusi! Toki pieniä jonoja löytyi, kuten Lookoutin onnenpyörän edestä, mutta emme me siinä jonossa taidettu olla kuin viisi minuuttia. Joissain kohdin tungosta oli ja kävely oli hidasta, pariinkin otteeseen puhuimme että lattiaan olisi pitänyt maalata kaistat! Kuitenkin messuilla pystyi liikkumaan lähes koko ajan hyvin mukavasti. Minua ei ahdistanut kertaakaan messuilla. 

Mitä sitten Spiel-messuilla sitten tehdään? No siellä ei syödä eikä siellä nukuta. Messuilla pääsee näkemään pelejä, joita ei koskaan Euroopassa julkaista. Näkemisen lisäksi näitä pelejä saa myös kokeilla! Moneen peliin julkaistavat lisäosat voi myös ensimmäisenä ostaa juurikin Spielistä. Erilaisia pelikauppoja oli paljon, joten ostohousut kannattaa pukea jalkaan. Tykkäsin todella paljon kierrellä ja tutkia kaikkea uutta. Messuilla tuli jännä hurmostila päälle, ehkä se univelka ja huonosti syöminen vaikutti tähän. Välillä tuntui, että me vain hyppelimme innoissamme paikasta toiseen kuin pienet aropuput. Tapahtui ihmeellisiä kohtaamisia! Spiel-messuilla voi todellakin sattua ja tapahtua ja siis ihan hyvällä tarkoitan. Nyt kun kovin messuhurmos on jo poissa ja pystyn järjellä kaikkea ajattelemaan, jouduin soittamaan Jennille ja kysymään oliko kaikki tapahtunut totta. Kuulemma totta on. 

Messuilla voi tavata lautapelisuunnittelijoita, julkaisijoita, tubettajia, pelaajia ja someystäviä. Jos mietit kannattaako Spiel-messuille ensi vuonna lähteä, vastaukseni on selkeä: ehdottomasti kyllä! Nopparalli kävi haastattelemassa minua ja julkaisee Spiel-sekoiluistani videon. Katsominen omalla vastuulla!

Kuvasta puuttuu upea noppakaulakoru, jonka löysin taiteilija-alueelta. Se oli pakko ostaa! Menin ostamaan Underwater Citiesin uutta Data Era -lisäosaa. Wyrmspanin ja Farawayn lisäosat Dragon Academy ja Sous un ciel d’étoiles kävelivät ihan puskista vastaan. Similon Board Games 2025 -versiota piti vähän metsästellä, mutta sen olin etukäteen päättänyt hankkia, joten metsästys suoritettiin onnistuneesti. Life of the Amazoniaa olen yrittänyt tilata kotiin, mutta se on ollut jatkuvasti loppu tämän syksyn ajan, joten ilahduin kovasti kun sen löysin ja löytyipä myös lisäosakin ja korttimuovit sai kaupan päälle ilmaiseksi.

Koi oli rakkautta ensisilmäyksellä ja kun tiskillä oli kimppatarjous Bonsain kanssa, jota olen miettinyt haluavani kokeilla, ostin tietysti molemmat. Resafan ostin vähän vahingossa. Canopy-palapelin sain palkkioksi hyvästä myyntityöstä: heittäydyin myyjäksi, koska tahdoin, että kaverini ostaa Canopy: Evergreenin ja hän osti! Varuna, Jumbo & Co, Panda, Cloudy Kingdom ja Stichwahl olivat aikalailla heräteostoksia ja halpoja sellaisia: halvin maksoi euron ja kallein 11,20 €. Pondscapen ostin, koska ilmeisesti kaikki halusivat sen. Peli tuli siis Instassa perjantai-iltana kaikkialla vastaan. En ole vielä tutustunut peliin tarkemmin. Nocturnisin on suunnitellut upea Maxine Metzgar, jonka faniksi rupesin! Peliä emme ehtineet valitettavasti vielä kokeilemaan. Lautapeli-iltoja varten on nyt myös älyttömän päheät tarjoilukulhot! Lisäksi ostin tai sain promoja Underwater Citiesiin, Keyfloweriin, Last Williin, Koihin ja Pondscapeen

Spiel-messuilla voi siis tehdä paljon ostoksia! Myös ilmaisia asioita on paljon tarjolla: tarroja, pinssejä, karkkeja, postikortteja, promokortteja ja avaimenperiä. Lensin matkalaukulla, jossa oli kolme Trollius’n rollia, jotka annoin arvontapalkinnoiksi voittajille. Palasin täyden matkalaukun kanssa. Pitäisikö ensi vuonna mennä autolla? Materia voi tuoda onnellisuutta! 

Tuukan pelaamia

Lokakuun ykköspelistä ei ole epäselvyyttä: se on tämän vuoden Spiel des Jahres -voittaja Bomb Busters

Bomb Busters on yhdistelmä yhteistyö- ja päättelypeliä, minkä lisäksi pelissä on The Crew -tyylisesti iso määrä (66 kpl) alati vaikeutuvia tehtäviä. Olin lukenut pelistä valtavasti kehuja, mutta epäilyksiä oli paljon. Spiel des Jahres -tittelit eivät ole hetkeen olleet laadun tae, ja pelin kuvauksesta tuli mieleen Hanabi, jota en voi sietää. Ylipäätään päättelypelit ovat kerta toisensa jälkeen tuottaneet pettymyksen. 

Bomb Busters kuitenkin iski kovaa.

Pelissä pelaajat purkavat pommia yhdessä leikkaamalla aina vuorollaan kaksi samannumeroista lankaa itseltään ja kaveriltaan. Luonnollisesti vain omat langat näkee ja kaikki muut joutuu päättelemään. Kun kaikki langat on leikattu, tehtävä voitetaan. Perusidea on todella yksinkertainen, mutta jättää tilaa ovelalle pelaamiselle. 

Peli on yhteistyötä puhtaimmillaan. Bomb Busters osoittaa hienosti miten pitkälle yhteistyöpelit ovat vuosien saatossa kehittyneet. Kun varhaisissa Pandemicin kaltaisissa peleissä joutuu kärsimään herkästi alfapelaajan ongelmasta, niin Bomb Busters on toista maata: Pelin nerokkain idea on se, että hyvin pelaaminen ei ole sitä, että päättelet itse loogisesti parhaiten. Parhain pelaaminen on sitä, että autat muita pärjäämään.

Siinä missä useimmat päättelypelit ovat yksinäistä oman tiedon pohdiskelua, niin Bomb Bustersissa oleellisempaa on tarkkailla mitä kanssapelaajat tekevät vuoroillaan. Usein tehtävä hävitäänkin siihen, että pelaajat keskittyvät vain omaa suoritukseensa. 

Hyvän kampanjapelin tapaan Bomb Bustersissa oppii koko ajan uutta. Oppimisen riemu on koko ajan käsillä, ja mikä parasta, se syntyy yhdessä. Bomb Busters ei todellakaan ole peli, joka opetellaan strategiaoppaista, vaan pelissä kehittyminen tapahtuu ryhmänä.

Peli sisältää 66 erilaista tehtävää, joista olen nyt pelannut 22 ensimmäistä. Tehtävissä on yllättävän paljon variaatiota ja peruskaavan kääntämistä päälaelleen. Vaikka pelin ydin ei suuresti muutu, niin pommin purkamista joutuu joka kerta lähestymään hieman eri kulmasta. Tehtävät eivät pääsääntöisesti ole älyttömän vaikeita, mutta ne tarjoavat kiehtovaa pohdittavaa. Odotan innolla mitä loppupeli tarjoaa. Tämä on hienoin peli hetkeen ja haastaa The Crew’n aseman parhaana yhteistyöpelinä. Palaan asiaan myöhemmin kokopitkän arvostelun kanssa. 

Tämän vuoden Spiel des Jahres -voittaja on siis täyttä rautaa, mutta mites se viime vuoden voittaja, eli Sky Team?

Tästä kahden hengen yhteistyöpelistä on puhuttu niin paljon, etten lähde nyt tarkemmin sitä perkaamaan. Mutta sanotaan suoraan, että peli oli hieman pettymys. 

Sky Teamin suurin ongelma on se, että pelin sisältämästä päälle 20 kentästä ensimmäiset 6–8 kenttää ovat aivan liian helppoja. Etenkin peliharrastajien kannattaa suosiolla ohittaa kaikki vihreät kentät, ja hypätä suoraan keltaisiin. Hirveän vaikeita nekään eivät ole.  

Me pelasimme kumppanin kanssa kenttiä hieman hyppien läpi, ja kun kaikki aina onnistui ensimmäisellä yrittämällä, pelasimme yhden toisiksi vaikeimmista punaisista kentistä. Siinä nähtiin ensimmäinen epäonnistuminen, vaikkakin aika täpärästi. Onnistuminen olisi vaatinut yhden kahvikupin enemmän tai pari parempaa nopanheittoa. 

Tuo kertoo kaiken oleellisen. Sky Teamin pelilliset haasteet syntyvät pitkälti siitä, että nopat eivät osu kohdilleen. Jos nopat sopivat, niin peli sujuu kuin tanssi. Etenkin tehtävien loppupuolella onnistuminen on kiinni siitä mitä noppien lukuja sattui heittämään ja pystyykö niitä muuttamaan. Omanlaistaan taitoa tuollainen satunnaisuuden hallintakin on, mutta ei se ole minusta kovin kiinnostavaa. Peliä helpottaa myöskin liiaksi se, että noppien heittämisen välissä saa aina keskustella avoimesti strategiasta. 

Emme pelanneet vielä vaikeimpia, eli mustia kenttiä, mutta ei siellä mitään ihmeempiä näyttänyt olevan. Ylipäätään kenttien vaikeutustason nostaminen tuntuu aika puuduttavalta. Lentoliikennemerkkejä laitetaan enemmän, lisäminitehtäviä määrää kasvatetaan, aikaa on vähemmän, ja niin edelleen. Jos Bomb Bustersissa peruskaavaa rikotaan todella mielenkiintoisilla tavoilla, niin Sky Team ei juuri pääse yllättämään. 

Hieno peli omalla tavallaan, mutta minä jätän Sky Teamin muille pelattavaksi, ja keskityn mieluummin Bomb Bustersiin

Tapahtumakalenteri

SuperNörttiLauantait 8.11.–13.12.2025 (Tampere)

Pispalan kirjastossa pidetään kerran kuussa SuperNörttiLauantai, jonka ohjelmassa on tietyn teeman mukaisia lautapelejä ja roolipelejä. Tapahtumia vetää roolipelisuunnittelija Krisse Tuominen. Tapahtumat ovat klo 14-18.

  • La 8.11.2025: Roolipelipäivä.
  • La 13.12.2025: Luolastopelipäivä.

Tapahtumat ovat ikärajattomia, pääsymaksuttomia, päihteettömiä ja avoimia.

Lisätietoja Krisse Tuomisen blogista.

AktiiviCon 7.–9.11.2025 (Tuusula)

Tuusulan Metsäpirtillä järjestetään Lautapeliseuran peliviikonloppu, jossa ohjelmassa on vapaata pelaamista. Tapahtuma on ensisijaisesti suunnattu Lautapeliseuran aktiiveille ja Lautapelaamaan-tapahtuman vapaaehtoisille, mutta jos heidän jälkeensä tilaa riittää, muutkin ovat tervetulleita.

Lisätietoja Lautapeliseuran foorumilta.

PikkujouluCon 28.–30.11.2025 (Kaarina)

Litsan lautapelikerho Turun kupeessa järjestää 28.–30.11.2025 lautapelailuviikonlopun Littoisten seurakuntakodilla osoitteessa Kampakuja 1, Kaarina. Ovet avautuvat perjantaina klo 17 ja sulkeutuvat sunnuntaina klo 17.

Ohjelmassa on pääasiassa vapaata pelaamista. Voit tuoda mukanasi omia pelejä tai tehdä löytöjä kerhon tuhdista pelikaapista. Kirppisnurkkaukseen voi tuoda omia pelejä myyntiin ja vaihtoon. Tapahtuma on kaikille avoin, pääsymaksuton, ikärajaton ja päihteetön.

Lisätietoja Lautapeliseuran foorumilta.

Viikin pelipäivät IX 12.–14.12.2025 (Helsinki)

Viikin pelipäivät on viikonlopun tapahtuma Viikin Asukastalo Kaaressa Helsingissä. Pelit alkavat perjantaina klo 18.00 ja loppuvat sunnuntaina klo 18.00. Öitä ei pelata, tauko 22.00–10.00. Tiloissa ei saa eikä voi yöpyä. Tapahtuma on maksuton, ikärajaton ja päihteetön.

Lautapelioppaan uudet jutut edellisen katsauk­sen jälkeen

Ville julkaisi vuosittaisen Top 100 -listansa.

Ida esitteli monen lautapeliharrastajan suosiman Board Game Stats -seurantasovelluksen toimintaa ja mahdollisuuksia.

Eetu tsekkasi helppojen perhepelien sarjaan kuuluvan Calçadan, jossa rakennellaan portugalilaisia mosaiikkitöitä. Ihan Azulista ei ole kyse, mutta mainiota laattojenasettelua tämäkin peli tarjoaa.

Tuukka tutkaili europelien vähän raskaampaa laitaa Reviven muodossa. Miten maistui monipuolinen strategiapeli, joka yhdistelee koneistonpyöritystä, pakanrakennusta ja kartan hallintaa? Ihan hyvin!

Juho testasi kotimaista pientuotantoa edustavan Olenko ainoa? -visailupelin, jossa pitää keksiä ainutlaatuisia vastauksia.

Kun laatikko lupaa, että sillä on ”kaikkien aikojen mahtavin korttipeli”, luvassa on jotain hyvää. Juho testasi, pitääkö Flip 7 suuret lupauksensa.

Tuukka arvioi, miten lähelle filleripelien kirkkainta kärkeä Castle Combo -kurottaa. Palkinnoille päässyt peli miellytti, mutta ei yltänyt ihan tiukimpaan kärkeen.

Eetu testasi Pelikon Stone Layer -pelin, jossa pinotaan värikkäitä muovikiviä mahdollisimman korkeiksi torneiksi.

Mikko teki katsauksen Carcassonnen lisäosauudistukseen. Laajempia arvioita uusista lisäosista on tulossa myöhemmin, mutta se on laajempi projekti ja kestää aikansa.

Sampsa testasi Cascadian uuden lastenpeliversion Cascadia Juniorin. Jotkut ovat epäilleet junioriversion tarpeellisuutta, mutta Sampsa nostaa sen yhdeksi parhaimmista lastenpeleistä.

Ville arvioi SETI:n uuden SETI: Space Agencies -lisäosan. Vielä emme ole sitä livenä nähneet, mutta Ville osallistui lisäosan betatestaukseen ja on pelannut sitä netissä runsaasti.

Vilma kirjoitti paluulennollaan Essenistä Espooseen kelpo annoksen tajunnanvirtaa ensimmäisestä Spiel-vierailustaan.

Mikko testasi Vuoden perhepeli -voittaja Herd Mentalityn ja totesi sen varsin yllätyksettömällä tavalla viihdyttäväksi peliksi.

Markuksen testipenkissä oli FryxGamesin Fate: Defenders of Grimheim, jossa sekundasankarit puolustavat kylää hirviöitä vastaan fantasiaviikinkimaailmassa.

Haluatko mukaan Lautapelioppaan toimitukseen? Julkaisen mielelläni Lautapelioppaassa kaikenlaista lautapelisisältöä: peliarvosteluja, top-listoja, pelisuunnittelujuttuja, mitä ikinä mieleen tulee. Lue lisää Lautapelioppaan avustamisesta. Avustajia varten on oma Telegram-ryhmä, johon voi liittyä. Ryhmässä tiedotetaan muun muassa tarjolla olevista arvostelukappaleista. Liittyäksesi ryhmään laita viestiä Telegramissa.

Lautapeliopasta voi seurata monissa eri kanavissa. Lautapeliopas löytyy Telegramista ja Mastodonista. RSS-syötekin löytyy. Jos haluat varmasti tiedon kaikista uusista jutuista heti kun ne ilmestyvät, Telegram ja Mastodon ovat varmimpia kanavia, joissa viestit eivät huku algoritmien jalkoihin.

Voit myös tilata Lautapelioppaan uutiskirjeen. Uutiskirje toimittaa Lautapelioppaan uutiskatsaukset suoraan sähköpostiisi.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Luetuimmat jutut top 10

Nämä ovat olleet viimeisen neljän viikon aikana Lautapelioppaan luetuimmat jutut:

  1. Yatzyn säännöt
  2. Vuoden peli
  3. Myyräpeli
  4. Carcassonne
  5. Secret Hitler
  6. Sky Team
  7. Peliarvostelut-arkisto
  8. Lasten pelit
  9. Uutiskatsaus 29.9.2025
  10. Bananagrams

Lautapeliblogien päivi­tykset

Youtubessa Miira ja Annika julkaisivat Hyvin draftatut kortit -vlogissaan taas muutaman uuden jakson: I-kirjaimella alkavat pelit, BGA:n kautta tutuksi tulleet pelit, Höpinää BGG-listan peleistä 21-40, Viimeaikaisia ensipuraisuja, Pelit joissa on rottia.

Noppapotissa pohdiskeltiin Pelaajien valinta -raatilaisen pelimietteitä.

Pelikilta vieraili Pelipeikon kaupassa Raisiossa ja muistutettiin (nyt jo myöhäisestä) mahdollisuudesta järjestää halloween-pelit. Arcs sai kovasti suositusta ja oman soittolistan. Halloween-julistus kutsui pelaajia halloweenin viettoon, ja kirjoittelipa Pahviritari halloweenistä vielä yhden artikkelin.

Koko perhe pelaa -blogissa arvioitiin eläinkokkien kisailua kuvaava Critter Kitchen -lautapeli.

Tuomo nauhoitti yhden Vantage-seikkailunsa tarinaksi.

Lunkisti-Tero listasi Spiel-messujen tarkkailunalaisia pelejä ja Pelaajien valinta -finalistit vuodelle 2025.

Anton VS teki lyhytvideoita: Catan Dobble ja elokuva ja Hide and Sneak -pelin kortit. Anton pelasi vaimonsa kanssa erän Jet Lagin Hide and Seek -peliä ja teki suunnitteluhaasteessa lautapelin 24 tunnissa. Ääniäkin pyydettiin, lienee myöhäistä nyt.

Nopparallissa arvosteltiin Peacemakers: Horrors of War ja vuoden 2025 vuoden strategiapeli Sky Team.

Peli-Harri arvosteli Iliadin.

Lautapeliblogeja löytyy myös Lautapeliseuran blogilistalta ja lautapelijuttusyötteestä.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *