King Me! (Viva il Re!)

Hyvä kuningas on jäämässä eläkkeelle. Se saa aikaan melkoista vipinää valtakunnassa, kun kaikki kynnelle kykenevät haluavat uudeksi hallitsijaksi. Pelaajilla on kaikki valta valita, tuleeko uusi hallitsija tallipojasta vai kreivittärestä. Jokaisella pelaajalla on omat suosikit, joiden menestys on tavoitteena.

Laatikosta löytyy pelilauta, joka kuvaa kuninkaanlinnaa. Linnassa on kuusi kerrosta (0-5) ja valtaistuinsali. Lauta on miellyttävän värikäs ja kirjava. Kuningaskandidaatteja kuvaavat pahviset läpyskät, jotka pysyvät pystyssä kiitos muovitukien. Läpyskät ovat tyylikkäitä, mutta hieman epäkäytännöllisiä. Koska ne ovat litteitä, hahmon näkee vain kahdelta puolelta. Kun hahmot kasaantuvat laudalle, joutuu niitä kääntelemään ja siirtelemään nähdäkseen ne kunnolla.

Pelin idea

King Me!:n kansiPeli kestää kolme kierrosta. Jokaisen kierroksen aluksi kuninkuuskandidaatit ladotaan laudalle kerroksiin 1-4. Kuhunkin kerrokseen mahtuu korkeintaan neljä hahmoa. Jokainen pelaaja asettaa yhtä monta hahmoa, loput jätetään kellariin tasolle 0. Tämä vaihe käy varsin äkkiä, taktikointi on vielä tässä vaiheessa aika vähäistä.

Sen jälkeen alkaa varsinainen peli. Pelaajat siirtävät vuorotellen yhtä hahmoa yhden kerroksen ylöspäin. Edelleen on kunnioitettava neljän hahmon rajoitusta jokaisessa kerroksessa. Hahmoja ei saa siirtää taaksepäin.

Kun joku hahmoista etenee valtaistuinsaliin, pidetään äänestys. Kaikki pelaajat valitsevat salaa joko kyllä- tai ei-äänen. Äänet paljastetaan yhtä aikaa. Jos pelaajat ovat yksimielisesti ehdokkaan kannalla, tästä tulee kuningas ja kierros päättyy. Jos joukossa on yksikin ei, ehdokas poistetaan pelistä ja peli jatkuu. Pelin etenemisen kannalta keskeinen koukku on se, että pelaajat saavat kyllä-äänensä takaisin, mutta käytetyt ei-äänet heitetään pois.

Ennemmin tai myöhemmin joku siis valitaan kuninkaaksi. Silloin lasketaan pisteet. Pelaajat saavat pisteitä sen mukaan, millä tasolla heidän listallaan olevat hahmot ovat, kuninkaaksi valittu hahmo on tietysti erityisen arvokas. Pisteet lasketaan yhteen. Sen jälkeen pelaajat ottavat ei-äänensä takaisin ja uusi kierros alkaa. Peli päättyy kolmen kierroksen jälkeen.

Kevyttä valtaistuinpeliä

King Me! on hyvin kevyt peli. Se ei edellytä suurta bluffaamista tai taktikointia, vaan soljuu eteenpäin vähällä vaivalla. Jonkin verran voi tietysti miettiä, siirtääkö omaa nappulaa vai toisen pelaajan nappulaa — onko jonkun pelaajan innolla edistämä nappula oma suosikki vai vain ovelaa huijausta? Erityisen syvällistä bluffaamista King Me! ei kuitenkaan tarjoa.

Toisinaan kierrokset päättyvät hieman ennenaikaisesti, jos jokainen pelaaja luottaa jonkun muun äänestävän ”ei”. Sama hahmo voi myös olla jokaisen pelaajan listalla, jolloin kierros voi olla nopeasti ohi. Jotkut ovat kokeneet asian isommaksikin ongelmaksi ja eksklusiivisemmat tavoitteet voisivat kieltämättä olla hyvä asia.

Pelin komponentit voisivat olla asteen verran paremmat. Mitään nopeaa patenttiratkaisua nappuloiden parantamiseksi en kyllä keksi — ehkä pelkät litteät pahvinappulat, mutta se taas vaikeuttaa nappuloiden siirtelyä. Nykyinen ratkaisu on vähän huono, mutta ei missään nimessä mahdoton.

Näistä puutteistaan huolimatta King Me! on hauska peli. Se on erittäin helppo opettaa ja miellyttävä pelata. Se sopii taatusti kenelle tahansa, ainoa vaatimus on lukutaito. Koko perheen pelinä se on mainio. Myös kokeneemmat pelaajat nauttinevat pelistä sen lyhyen keston ja helppojen sääntöjen vuoksi.

Suunnittelija: ,
Julkaisija: daVinci Games, Mayfair Games
Ilmestymisvuosi: 2003
Pelaajamäärä: 3-6
Pituus: 30 min

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele King Me! (Viva il Re!)

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:23
Aito keskiarvo:3.00
Tasoitettu keskiarvo:3.17
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 2
  • 3: 16
  • 4: 4
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.