Loch Ness

Loch Ness ja sen myyttinen hirviö ovat inspiroineet useita taiteilijoita ja toimineet monen erilaisen pelin taustana. Vuonna 2010 ilmestyi ainakin kaksi lapsille suunnattua Loch Ness -teemaista peliä, joista tässä arvostelussa käsitellään Walter Obertin suunnittelemaa ja Red Gloven julkaisemaa peliä, jossa pelaajat ovat valokuvaajia ja yrittävät parhaansa mukaan saada hyviä kuvia Loch Nessin hirviöstä.

Erityistä tunnustusta pelissä on annettava Piotr Sochan visuaalisesta suunnittelusta, joka on värikästä ja mielikuvituksellista sekä komponenteista, jotka sopivat hyvin pelin muuhun ilmeeseen ja ovat laadukkaat.

Pelin idea

Loch Nessin kansikuvaPelin mukana tulee pelilauta, valokuvaajat viidessä eri värissä, valokuvalaattoja ja niiden säilyttämiseen tarkoitettu kangaspussi sekä yksi kaksitoistasivuinen noppa. Pelin sääntövihkosta löytyy säännöt kaikilla Euroopan valtakielillä, mutta suomeksi sääntöjä ei ole julkaistu.

Loch Ness on suhteellisen yksinkertainen peli, kuten hyvän lastenpelin kuuluukin. Pelaajat pääsevät vuorollaan valitsemaan kahdesta mahdollisuudesta – he voivat heittää noppaa ja pääsevät liikuttamaan Loch Nessin hirviötä pelilaudalla tai he voivat liikuttaa yhtä kahdesta valokuvaajastaan uuteen kuvauspaikkaan. Loch Nessin hirviö liikkuu Loch Nessin järvellä. Hirviö koostuu kolmesta osasta eli päästä, keskiosasta ja hännästä, jotka ovat kukin omassa ruudussaan.

Kun pelaaja heittää noppaa hän liikuttaa hirviötä eteenpäin pelilaudalla nopan silmäluvun verran. Liikkeen jälkeen kaikki ne pelaajien valokuvaajat, jotka näkevät hirviön oikeuttavat pelaajan nostamaan valokuvalaattoja kangaspussista. Valokuvalaatat ovat arvoltaan yhdestä viiteen pistettä ja pistemäärä kuvaa sitä kuinka hyvin valokuva on onnistunut (ykkösen kuvat ovat suttuisia tai alivalottuneita ja vitosen kuvat puolestaan täydellisesti onnistuneita otoksia).

Useamman pelaajan valokuvaajat voivat nähdä hirviön vuoron päätteeksi ja näin ollen myös useampi pelaaja voi vuoron päätteeksi saada valokuvalaattoja itselleen. Pelaajan valokuvaaja voi myös nähdä useamman osan hirviötä samalla kertaa ja se kuinka monta hirviön osaa valokuvaaja näkee määrittää pussista nostettavien valokuvalaattojen määrän. Esimerkiksi jos valokuvaaja näkee kaksi hirviön osaa, pelaaja saa nostaa kaksi laattaa ja pitää näistä yhden.

Loch Nessin hirviön liike on suoraviivaista ja siksi pelaajien valokuvaajat ajautuvat vääjäämättä asemiin, joista hirviötä ei tule näkemään moneen vuoroon. Tässä tilanteessa pelaajalla on mahdollisuus omalla vuorollaan, hirviön liikuttamisen sijaan, liikuttaa omaa valokuvaajaansa parempaan asemaan  pelilaudalla. Tämä vie koko pelaajan vuoron, mutta mahdollista sen, että pelaaja pääsee jälleen kisaamaan valokuvalaattojen nostamisesta muiden pelaajien kanssa.

Peli päättyy, kun kaikki valokuvalaatat on nostettu kangaspussista ja pelin voittaa se pelaaja, joka on nostanut suurimman pistearvon edestä laattoja itselleen pelin aikana.

Valokuvaaja yrittää kuvata Loch Nessin hirviötä. Kuva: Red Glove
Valokuvaaja yrittää kuvata Loch Nessin hirviötä. Kuva: Red Glove

Loch Nessin hirviön kuvaaminen ei koskaan ennen ole ollut näin helppoa!

Loch Ness on erinomainen esimerkki toimivasta lastenpelistä. Pelissä on mielenkiintoinen teema, jota tukee taidokas graafinen ilme ja kuvitus. Pelin komponentit ovat laadukkaat ja pelin säännöt elegantit ja yksinkertaiset. Peli itsessään tarjoaa kuitenkin mielekkäitä valintoja niin, että aikuisetkin viihtyvät pelin parissa ja peliä on sääntövihossa tulevien lisäsääntöjen avulla mahdollisuus vaikeuttaa, jos peruspeli alkaa tuntua liian suoraviivaiselta ja helpolta.

Pelin kesto on lastenpeleille optimaalinen, sillä yksittäiset pelit eivät millään pelaajamäärällä kestä puolta tuntia pidempään. Ikäsuositus on myös kohdallaan, joskin aivan nuorimmille pelaajille peliä on hyvä vielä hieman yksinkertaistaa ja helpottaa esimerkiksi siten, että pelaajat saavat pitää kaikki laatat, jotka he nostavat vuoron aikana pussista.

Loch Nessin ainut huono puoli on sen heikko saatavuus Suomesta ja olisikin hieno nähdä, että tämä peli vielä jonain päivänä saisi suomenkielisen julkaisun, sillä pelissä on potentiaalia viihdyttäväksi ja hyvin aikaa kestäväksi lastenpeliksi.

Toimii myös aikuisille! Kuva: Antti Koskinen
Loch Ness toimii myös aikuisten kesken. Kuva: Antti Koskinen

Faktat Loch Nessistä

Suunnittelija:

Julkaisija: Red Glove (2010)

Mutkikkuus: Perussäännöt ovat sopivan yksinkertaiset ja mukana tulevat lisäsäännöt mahdollistavat hieman mutkikkaamman pelin.

Onnen vaikutus: Matkassa on runsaasti tuuria laattoja nostettaessa, mutta pääsääntöisesti eniten laattoja nostava pelaaja voittaa pelin (ja laattojen kerääminen taas on enemmän taitolaji).

Vuorovaikutus: Pelaajilla on mahdollisuus vaikuttaa toisten pelaajien valokuvalaattojen keräilyyn käytännössä lähes jokaisella vuorollaan eli vuorovaikutusta riittää.

Teema: Teema tukee pelin mekaniikkoja erinomaisesti ja kuvitus tuo viimeisen silauksen toimivaan pakettiin.

Uudelleenpelattavuus: Sopii säännölliseen pelailuun.

Kieliriippuvuus: Komponentit kieliriippumattomat, mutta sääntöjä ei löydy suomeksi.

Pelaajamäärä: 2–5

Pituus: 20–30 min

Ikäsuositus: 4+

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Loch Ness

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:10
Aito keskiarvo:3.10
Tasoitettu keskiarvo:3.24
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 9
  • 4: 1
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.